2013-11-14, 19:50
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steeeff
Det där lär kosta oss skattebetalare 2-3miljarder åtminstone, tänk vad dom kunde gjort i t ex vården istället
Kan man reducera antalet skadade i trafiken så påverkar det också vården i positiv riktning.
Citera
2013-11-14, 20:01
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
I april börjar Trafikverket byta ut 700 av totalt 1100 kameror. Anledningen är att de nya kamerorna tar bättre bilder vilket skall leda till att fler fartsyndare bötfälls.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/fartkameror-byts-ut/
Det här bör det gå att ta politisk strid om,är ju trots allt valår nästa år.
Anledningen är att motiveringen till de där jävla kameraskåpen var att kemerorna skulle monteras tillfälligt på farliga vägavsnitt tills att trafikfarorna hunnit byggas bort.
Nu har asen monterat upp mängder av kameror genom åren ,och de kamerorna är tydligen nu slut och ska bytas ut.
Visst borde man ha hunnit bygga bort trafikproblemen på 10 år?,för bilisterna betalar ju in extrema summor till statskassan trots allt!
Citera
2013-11-14, 23:53
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Kan man reducera antalet skadade i trafiken så påverkar det också vården i positiv riktning.

Nu betalar ju visserligen försäkringstagare av motorfordon, de flesta personskadorna i trafiken. Upp till 300 000 000 kr per olycka.

Men förstår hur ni menar. En sjukplats mindre som behövs är ju bättre, oavsett om vem som får betala.
Senast redigerad av miikos 2013-11-14 kl. 23:55.
Citera
2013-11-15, 20:23
Medlem
Hm,bättre kameror alltså.... Är det någon som vet vad det sätts i för kameror ? Kan man stjäla dem och använda till något kul kanske ?

Edit: statens egendom är min egendom.
Citera
2013-11-15, 21:23
Moderator
Tystnads avatar
Det sjuka är ju att dom sätter upp dessa jävla fartkameror mitt ute i ödemarken där det har noll betydelse om du råka köra lite för fort ,hade dom suttit vid skolor odyl hade man haft förståelse för detta men inte som det är nu.
Citera
2013-11-15, 21:30
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormaren
Hm,bättre kameror alltså.... Är det någon som vet vad det sätts i för kameror ? Kan man stjäla dem och använda till något kul kanske ?

Edit: statens egendom är min egendom.

Jag tänkte lite annorlunda, undra vad som händer med dom gamla kamerorna? Kan man köpa en någonstans? Det hade varit vansinnigt roligt att göra en reverse enginering på en...
Citera
2013-11-16, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Att dem orkar och att det finns pengar till det .

klart dom orkar...dom tjänar grova pengar på det när man sedan får botarna
Citera
2013-11-16, 13:09
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Nu betalar ju visserligen försäkringstagare av motorfordon, de flesta personskadorna i trafiken. Upp till 300 000 000 kr per olycka.

Men förstår hur ni menar. En sjukplats mindre som behövs är ju bättre, oavsett om vem som får betala.

Försäkringarna täcker inte statens (Skattebetalarnas) sjukvårdskostnader.
Citera
2013-11-16, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Det sjuka är ju att dom sätter upp dessa jävla fartkameror mitt ute i ödemarken där det har noll betydelse om du råka köra lite för fort ,hade dom suttit vid skolor odyl hade man haft förståelse för detta men inte som det är nu.
Tror inte den där myten stämmer speciellt väl.
Citera
2013-11-23, 10:05
Medlem
Någon som har en aning om vad som skiljer den nya tekniken mot den gamla i den här utrullningen? Bättre kameror säger inte så mycket intressant tycker jag.
Citera
2013-11-24, 11:26
Medlem
Byta ut? Sätt upp fler utöver befintliga istället. Gärna på 30-sträckor.
Ju fler kameror som sätts upp, desto färre laserkontroller borde det ju rimligtvis bli.

Förhoppningsvis kan väl en mer automatiserad hastighetsövervakning framöver ge trafikpolisen mer resurser till exempelvis nykterhetskontroller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in