2013-11-13, 00:00
Medlem
I början av oktober beställde jag en bärbar dator från cdon. Vid beställningstillfället, en lördag, fanns den i lager med en leveranstid på 1-3 arbetsdagar. Följande fredag ändrades orderstatus till varorna packas, men på måndagen ändrades ordern igen, till annullerad.

Jag kontaktaktade kundservice och fick till svar:

Citat:
...Tyvärr skedde ett systemfel med din order och lagret var tvungna att annullera den för att sedan lägga upp den på nytt. Då den nya ordern registrerades direkt i vårt system så syns den inte under din orderstatus på hemsidan...
Samt att de inväntade varan från leverantör och inte kunde ge någon beräknad leveranstid.

Två veckor senare kontaktar jag cdon igen för att se vad status på ordern är, jag kan ju inte se den på deras hemsida. Till min stora glädje får jag svaret:

Citat:
Hej, den skickas till dig idag. Med vänliga hälsningar ******* Kundservice Hemelektronik
Jag lyckas dessutom tjata till mig en 100 kronors rabattkod på deras hemsida, ingen större kompensation direkt.

Jag väntade ytterligare sex dagar då jag inser att något är fel. Kontaktar kundservice igen för att be om kolli-nummer så jag åtminstone kan ha någon aning om när datorn kommer. Denna gången får jag som svar:

Citat:
Angående order ****** (ASUS UX32A-R3013H I5/6/24+500) hade den blivit annullerad då den hade tagit slut på lagret. Det verkar som att vi ska få in dessa igen inom de närmsta dagarna. Om ni fortfarande önskar köpa produkten kan ni skriva in er e-post i bevakafältet så får du ett mail när produkten går att beställa igen...

Detta gör mig otroligt förvirrad. Antingen har de på kundservice ljugit vid alla tidigare tillfällen (varför??), eller så har de lyckats slarva bort ordern vid alla tillfällen (mindre troligt). Frågade även över chatt angående tidigare löften från kundtjänst men det bemödade personen inte sig att svara på.

tl;dr:
1. Beställde dator från cdon
2. Beställning blev annullerad, kontaktade kundservice
3. Kundservice påstod att ny order lagts åt mig internt
4. Kontaktar kundservice igen och kontrollerar status
5. Kundservice säger "den skickas idag"
6. Datorn kommer inte, kontaktar kundservice igen.
7. Kundtjänst säger att varan är slut och hänvisar till bevakningsfunktionen

Nu undrar jag alltså, finns det något jag kan göra åt saken? Har cdon gjort något olagligt i detta fall eller är det fullt tillåtet att ljuga för sina kunder, samt avstå från att informera när utlovad leverans uteblir?
Citera
2013-11-13, 00:42
Medlem
Om du har allt via mailkonversation så är det bara att klistra in i nästa mail när du kontaktar dem igen.

Viktigt:
Har du betalt för varan?
Citera
2013-11-13, 01:01
Medlem
När jag lade beställningen från början reserverades beloppet så då hade jag "betalat". Dock genomfördes ju aldrig ordern och pengarna är tillbaka.

Jag har haft all kontakt med dem via formulär på hemsidan, så allt finns sparat i "Mina ärenden". När jag kontaktade dem via chatten uppgav jag gamla ärendenummer men fick endast svar gällande den första ordern.
Citera
2013-11-13, 01:02
Medlem
miikoss avatar
Det man kan göra är att handla någon annanstans.

Om betalning har skett, så får man begära återbetalning.

Att varor tar slut och restnoteras, är helt lagligt. Men behöver inte ha varor på lager för att få sälja.

Det blir enbart olagligt om man säljer med uppsåt om att aldrig leverera någon varan, och behålla pengarna.
Citera
2013-11-13, 01:21
Medlem
Att varorna tar slut håller jag med om att det kan hända, likaså att det kan bli fel och order tvingas avbrytas. Men det som jag är mest fundersam över är bemötandet.

Får man lov att skicka ut vilken typ av information som helst till en kund? Att påstå saker som "ordern är registrerad internt" och "produkten skickas idag" känns som tvivelaktigt beteende från ett företags sida då det visade sig vara total lögn. Har företaget inga som helst skyldigheter att det de säger är någorlunda korrekt, bara för att det nu inte längre är några pengar involverade?

Rent lagligt kanske det är okej, i såna fall är kanske juridik fel forum för detta och jag ber om ursäkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in