2013-11-10, 02:37
Medlem
MrWeedbergs avatar
Halloj
Jag har sedan ett par år tillbaka ett ID-kort utfärdat av Nordea. I Sverige är det inga problem att använda det. Det enda de tycker är konstigt är att jag ser yngre ut än vad jag är...
I Lettland däremot är det annorlunda. Nästan varje gång tittar bartendern/butiksbiträdet/vakten väldigt länge på det jämfört med legitimation mitt sällskap från Lettland, Italien och Frankrike har, samt frågar mig var födelsedatumet står. På ett ställe blev jag nästan inte insläppt pga att det stod Nordea på. Det är ju en bank, och således var det mitt bankkort jag hade. Var inte läge att käfta emot då han var drygt 2 meter, sjukt biff och sur.
Till frågan. Är Nordeas ID-kort ens giltigt utanför Sverige? Hittar ingen info om det på deras hemsida.
Är SIS-märkningen något internationellt eller bara i Sverige? Tänkte dra upp den som argument om någon påstår att det inte är riktig legitimation igen...
Måste jag börja dra med mig passet? Större risk att förlora då jag måste ha det i jackans innerficka...

Tack på förhand

God natt!
Citera
2013-11-10, 02:49
Medlem
TerryTibbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWeedberg
Halloj
Jag har sedan ett par år tillbaka ett ID-kort utfärdat av Nordea. I Sverige är det inga problem att använda det. Det enda de tycker är konstigt är att jag ser yngre ut än vad jag är...
I Lettland däremot är det annorlunda. Nästan varje gång tittar bartendern/butiksbiträdet/vakten väldigt länge på det jämfört med legitimation mitt sällskap från Lettland, Italien och Frankrike har, samt frågar mig var födelsedatumet står. På ett ställe blev jag nästan inte insläppt pga att det stod Nordea på. Det är ju en bank, och således var det mitt bankkort jag hade. Var inte läge att käfta emot då han var drygt 2 meter, sjukt biff och sur.
Till frågan. Är Nordeas ID-kort ens giltigt utanför Sverige? Hittar ingen info om det på deras hemsida.
Är SIS-märkningen något internationellt eller bara i Sverige? Tänkte dra upp den som argument om någon påstår att det inte är riktig legitimation igen...
Måste jag börja dra med mig passet? Större risk att förlora då jag måste ha det i jackans innerficka...

Tack på förhand

God natt!

SIS är svenskt och bara giltigt i Sverige. Skaffa EU-id så är det giltigt i hela Schengen.
Citera
2013-11-10, 03:09
Medlem
Har för mig att det bara är nationellt id kort utfärdat utav polisen, eller pass som är giltigt utanför Sverige.
Bankernas id kort fungerar bara i Sverige
Citera
2013-11-10, 04:45
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Admare
Har för mig att det bara är nationellt id kort utfärdat utav polisen, eller pass som är giltigt utanför Sverige.
Bankernas id kort fungerar bara i Sverige

Det är riktigt. TS får använda passet eller hitta något annat alternativ som passar i det land han besöker.

Var i en galleria i St Paul, USA sent en kväll (efter kl. 20 måste alla under 18 ha en vuxen med sig tydligen). En polis kom och frågade mig om ID varpå jag visade mitt nordea-kort. Han påpekade att det är ogiltigt och att jag får ta med mitt pass nästa gång.
Citera
2013-11-10, 08:55
Medlem
Emerains avatar
SIS är en standard som kom till som en överenskommelse i bankbranschen i Sverige. Alternativet hade varit att enbart acceptera det kort man själv utfärdat som legitimation. Eftersom SIS fick så stor spridning så började resten av svenskt näringsliv acceptera SIS-kort också. Men det här är enbart svenskt näringsliv som kom på idén. Staten hade inget med saken att göra.

SIS-märkta kort fungerar i norden då vi via nordiska rådet och nordiska passunionen har avtal om bland annat att är legitimationen giltig i personens hemland så är den giltig i de övriga länderna också.

Vad gäller legitimering utomlands så finns det för svenskar två alternativ. Antingen skaffar vi ett pass. Detta pass är giltig legitimation. Ska vi hålla oss inom schengen så räcker det däremot med att använda ett av polisen utfärdat nationellt id-kort. SIS-kortet är inte en giltig legitimation utanför norden.
Citera
2013-11-10, 09:25
Medlem
MrWeedbergs avatar
Tack för svaren. De flesta verkar dock acceptera kortet, men de vill bara se datumet...
Får väl ta med passet nästa gång då.
Men om det bara är giltigt i Sverige, varför står det då också på engelska på det? T.ex Förnamn/Given Names och Efternamn/Surname.
Citera
2013-11-10, 12:36
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWeedberg
Tack för svaren. De flesta verkar dock acceptera kortet, men de vill bara se datumet...
Får väl ta med passet nästa gång då.
Men om det bara är giltigt i Sverige, varför står det då också på engelska på det? T.ex Förnamn/Given Names och Efternamn/Surname.

Om det är giltigt eller ej, bestämmer personen som man visar kortet för.

Det är lite olika utomlands, vissa personer tillåter de flesta kort med foton, andra enbart pass.

Om ni däremot tänker på resehandling, så tillåts enbart pass, alt nationellt id-kort. (inom norden alla id-kort som branschen tillåter inom Sverige). Deportering kan ske, om man inte kan visa giltig resehandling.
Senast redigerad av miikos 2013-11-10 kl. 12:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in