2013-11-11, 12:19
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battlecross
Alltså jag får spelet på sånt här. Varför säger dom bara inte som det är på en gång?

Tänk så här: Du vet själv om du är ett vittne eller om du är misstänkt. (Lugn, nu - du har själv sagt hur det ligger till och att du är vittne).

Polisen kan mycket väl ha en helt annan bild av saken och de vet förmodligen inte om du är vittne eller inblandad i dagsläget. Därför vill de höra dig upplysningsvis. Beroende på vad du säger kan saken gå i olika riktningar. Tänk om någon beskyllt dig för det som hänt?
Citera
2013-11-11, 12:21
Medlem
Battlecrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Tänk så här: Du vet själv om du är ett vittne eller om du är misstänkt. (Lugn, nu - du har själv sagt hur det ligger till och att du är vittne).

Polisen kan mycket väl ha en helt annan bild av saken och de vet förmodligen inte om du är vittne eller inblandad i dagsläget. Därför vill de höra dig upplysningsvis. Beroende på vad du säger kan saken gå i olika riktningar. Tänk om någon beskyllt dig för det som hänt?

Jag kan inte veta det faktiskt.

Jag tänker mig att risken finns. Vad borde jag göra då?
Citera
2013-11-11, 12:30
Medlem
Bidragsgivarens avatar
Citat:
Jag kan inte veta det faktiskt.

Jag tänker mig att risken finns. Vad borde jag göra då?

Oroa dig inte. Även om någon beskyllt dig för något så måste det alltid finnas bevisning. En åklagare måste kunna bevisa att det var just DU och varför du gjorde det. Även om du varit inblandad i något så är risken låg att du skulle åka dit för det. Det är så här vårt rättsamhälle fungerar, på gott och ont. I ditt fall behöver du absolut inte oroa dig.

Sannolikt vill de bara höra om du sett eller hört något som skedde vid det tillfället.
Citera
2013-11-11, 12:37
Medlem
Battlecrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bidragsgivaren
Oroa dig inte. Även om någon beskyllt dig för något så måste det alltid finnas bevisning. En åklagare måste kunna bevisa att det var just DU och varför du gjorde det. Även om du varit inblandad i något så är risken låg att du skulle åka dit för det. Det är så här vårt rättsamhälle fungerar, på gott och ont. I ditt fall behöver du absolut inte oroa dig.

Sannolikt vill de bara höra om du sett eller hört något som skedde vid det tillfället.

Ja okej, då kan jag åtminstone känna mig lugnare. Har aldrig blivit förhörd av polisen förut.
Någon som har lust att berätta en bagatell om ett förhörsmöte med polisen?
Citera
2013-11-11, 12:55
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Har fått ett brev från polisen där det står att jag är tillkallad på förhör gällande en händelse vid (adressens namn, datum-månad-år). Det står inget mer än så. Jag är troligtvis ett vittne för en händelse. (Har inte ringt och frågat)

Får polisen tillkalla folk på förhör utan att berätta vad det egentligen handlar om? Det är det som jag tycker är lite märkligt. Kan det användas emot dem fall det visar sig vara något allvarligt? Behöver jag advokat eller gäller det bara om man gjort sig skyldig eller är misstänkt för ett brott?
Allt talar för att du kallas som vittne. Vet du dessutom med dig att det inte finns en chans att du är misstänkt för något brott begånget det datumet så är saken klar. Var lugn. Polisen är nästan alltid snälla och trevliga mot vittnen. Förvänta dig en kopp kaffe och lite småprat samt att du får berätta om vad som hände den dagen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in