2013-11-07, 20:28
Medlem
Hej

Kan börja med att tala om att jag är helt okunnig i ämnet och söker därför nu hjälp bland annat här.

Det är så att jag har klantat till det rejält och druckit bakom ratten. Jag har mått riktigt psykiskt dålig och jag körde av vägen av en olyckshändelse. Jag använder mig inte utav detta på något sätt som en ursäkt till vad jag har gjort, utan jag står för det. Vill bara att hela min rättsprocess ska gå rätt till.

Av vad jag förstod utav polisen så kommer jag inte att få tillgång till en försvarare innan förhöret som jag kommer att bli kallad till hos polisen. Jag pratade med med en jurist på juristjouren som hänvisade mig till en brottsrådsjurist som sa att jag hade möjligheten att önska en offentlig försvarare och skulle i sådana fall kontakta utredaren om detta och i sådana fall vem. Han sa dock ingenting om att jag hade möjlighet till att få tillgång till denna innan första förhöret. Finns det möjlighet att få önska offentlig försvarare och stämma möte med denna innan första förhöret? Finns det möjlighet att ordna detta och samtidigt inte behöva pynta allting ur egen ficka (är inte så att jag är snål, har bara inte råd)?

Tacksam för svar
Citera
2013-11-08, 06:49
Medlem
terms avatar
Begära kan man alltid, men oftast har man inte rätt till en offentlig försvarare om det är fråga om brott som normalt leder till böter. Det är dock tingsrätten som bestämmer detta. Om du nu får en offentlig försvarare tilldelad så får du självklart diskutera med denne innan förhöret.
Citera
2013-11-11, 04:49
Medlem
Buffelns avatar
Nu är det ju inte min tråd, men något i bakhuvudet viskar om rådgivningshjälp eller liknande?

Kanske kan någon med koll avfärda eller förklara om något sådant finns och är tillgängligt för TS? Not my neck of the woods...
Citera
2013-11-11, 19:39
Medlem
terms avatar
Många advokater erbjuder kostnadsfri enklare rådgivning.
Citera
2013-11-11, 19:52
Medlem
Nocets avatar
Mig veterligen så har inte polisen med detta att göra utan det avgörs utav åklagaren utifrån ditt behov av försvarare samt hur allvarligt brottet är och om du blivit delgiven misstanke för brott redan.

Jag kan inte detta i detalj men det är ganska enkelt att googla på "rätt till försvarare" vid polisförhör eller liknande och läsa sig fram. Vad jag minns så har även denna fråga stötts och blötts här på Flashback många gånger redan.

Börja med detta och läs sedan vidare: http://lawline.se/answers/9462

Om du inte får en försvarare till förhöret utan först till ett senare skede så kan du ju alltid välja att tiga under förhöret tills du blivit tilldelad en försvarare. Du har ingen skyldighet att underlätta för polisen/åklagaren genom att svara på deras frågor under förhöret. Däremot rekommenderar jag inte att tiga i rätten om det finns bevisning som används mot dig.

/Nocet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in