2005-07-16, 10:24
Medlem
Bingolikets avatar
Hörde på nyheterna att även Mälaren har börjat drabbas av skiten.
Citera
2005-07-18, 15:00
Medlem
Rans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thos
Man varnas att inte bada, men ändå finns det inga kända uppgifter på att människor har kommi till skada av detta.

små barn är även människor, och det finns väl ändå dokumenterade dödsfall av det?

gäller även hundar.

stort problem på gotland med, tur att jag badar i en stor (200*150 meter typ) grop som är fylld med vatten. runt 25 pers där varje dag. inga alger alls, bara lite fisk och grodor längst borta åt sidan.
Citera
2005-07-21, 01:07
Medlem
Christer ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mihwl
beroende på sorten så kan giftena variera, en variant har ett nervgift som dödar dig genom att slå ut nerverna.
en annan variant har ett cellgift som går på levern din, vilken reagerar på det som så att den sväller upp till många herrans gånger sin naturliga storlek tills den spricker.
hundar som simmat bland algerna har i alla fall rapporterats dött lite nu och då. och en hund är inte så fruktansvärt långt bort från hur stor dos en människa klarar.

Men hundarna har väll inte dött utav att dom simmade i skiten utan för att dom var så korkade och drack så mycket dom orkade.
Men visst är nog bäst att inte svälja och hålla barn borta från vattnet
Citera
2005-07-22, 12:19
Medlem
Råttkabels avatar
Nja, om man bara kunde skapa bakterier mot allt så vore det hur bra som helst...

Om ni ger er på att försöka få fram såna så skapa bakterier mot racism och nazism oxxå...då slipper vi den sörjan oxxå...
Citera
2005-07-22, 16:17
Medlem
oranges avatar
Jag funderar också över övergödningen av Östersjön, främst angående mängden fosfor men även av kväve. De förhållanden där cyanobakterier frodas i är som bekant varmt, vindstilla väder, och är ingenting vi kan påverka. Vi kan förändra utsläppen av fosfor.

De största utsläppen av fosfor kommer från baltländerna, Polen och Ryssland, medans Sverige står för 15-20%. Om jag har förstått saken riktigt, spreds större mängder fosfor ut under tidigt 90-tal än vad det gör idag. Fosforet lagrades i Östersjöns botten, och gav således inte cyanobakterierna näring då de inte kan leva på det djupt vatten. För två år sedan trängde saltvatten in från Kattegatt och blandade ut fosforet i Östersjön, vilket har förstärkt den algblomning vi ser nu.

Utsläppen av fosfor kan minskas med hjälp av exempelvis reningsverk eller genom att förhindra läckage från havsnära jordbruk.

Källa: http://www.smhi.se/sgmain/lopsedel/medvind_ostersjon.htm
Citera
2005-07-22, 20:22
Medlem
Christer ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Råttkabel
Nja, om man bara kunde skapa bakterier mot allt så vore det hur bra som helst...

Om ni ger er på att försöka få fram såna så skapa bakterier mot racism och nazism oxxå...då slipper vi den sörjan oxxå...

Ursäkta tror du glömde kommunister!
Citera
2005-07-22, 20:57
Medlem
Lost dreamers avatar
Jag som trodde Östersjön var död!
Är inte det typ världens mest förorenade hav?
Snart kanske ena sjuka mutationer uppstår ...typ giftalger..
Citera
2005-07-24, 16:23
Medlem
Realizts avatar
Jordbrukets utsläpp är väl den stora boven.
Jag stärks i min uppfattning att vårt jordbruk är inte bra för nåt, men dåligt för allt. När svenskarna inte kan bada på sommaren kanske de vaknar upp lite och frÅgar sig varför tusan vi har jordbruk för!

Vad finns det för andra källor till de utsläpp som stimulerar giftalgerna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in