2013-12-03, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Jag tycker farliga partier kring E4:an är mest intressant att läsa om eftersom jag kör delar av den ofta... får jag tycka det eller har du problem med min åsikt?
Okej då! Jag trodde att du var ute efter en bättre säkerhet på vägar generellt - och inte sugen på en skräddarsydd farlighetsbeskrivning, bara för dig!

Men i så fall så är "SnålE4an" mellan rastplatsen Tre ängar och upp till Mehedeby en riktig goding.
Kombinationen av smal vägbana, oftast smalt till vajerräcke åt vänster och med en "vägren" utanför den högra filen som inte ens duger för ett säkert stoppande med en personbil när det har blivit något fel på ett sådant fordon OCH trafikanter som inte klarar av att i tid minska farten väsentligt om/när det uppstått ett hinder på vägen.
DÄR finns ett fint recept på katastrof, nämligen att det förr eller senare uppstår en masskrock, med bilar som nyss körts i 130-140 kmt

Personalen på Tierpsambulansen var säkert mycket glada när trafiken på den gamla E4an med dess ständiga krockande försvann - undrans hur länge det dröjer innan de får börja hämta patienter från den nya E4-snålvägen...?
Citera
2013-12-05, 09:47
Medlem
Jag åkte en hel del på E4:an norr om Gävle på den tiden och det var en kombination av tvivelaktig väg och att folk körde som stressade idioter.

Vägen var som flera redan sagt byggt med långa svepande kurvor och extremt breda vägrenar. Körde man 90 km/h var det inget problem, men medelhastigheten låg snarare uppemot 130 km/h för många trafikanter och ännu högre för vissa... När man blandar flera olika hastigheter med lastbilar/vägsniglar i 80-90km/h, vanligt folk i 110-120 km/h och fartgalningar i 150 km/h så bildas en väldigt komplicerad trafikmiljö där olyckor fick allvarliga konsekvenser.

Därför var det ett stort antal olika situationer olyckor som orsakade problem:
  • Dubbel omkörning, om den omkörde gick ut i vägrenen så kunde man köra om utan att komma ut i mötande körfält. Däremot var det det ganska trångt och om man kom in i en kurva där man gjorde samma sak på båda sidor var risken för frontalkrock relativt hög och eftersom det hände mycket ofta så blev det en hel del olyckor.
  • Trippel omkörning, jag har faktiskt varit med vid flera tillfällen då personer kört om bilar som själva körde om någon vilket var livsfarligt.
  • Folk som somnar, en stor del av trafiken på vägen hade redan åkt bil i 2-4 h då de kom till de breda svepande kurvorna utanför Gävle. Antalet personer som somnade då de åkte hem från släktfester i Sundsvall eller skidveckor i Åre var nog ganska rejält och utan mitträcken så innebar det omedelbara katastrofer medan man numera håller sig vaken p.g.a. alla växlingar samtidigt som skadorna minimeras.

Kan även meddela att jag håller med om recensionerna av sträckan söder om Mehedeby. Särskilt nattetid kör folk mycket fort oavsett väderförhållandena och vägbanan skulle snabbt blockeras vid en krock vilket lär orsaka köolyckor.
Citera
2013-12-25, 18:09
Medlem
E4an norr om Uppsala är ju redan rätt så olycksdrabbad, speciellt mellan Månkarbo och Tierp. Det är en lite lurig sträcka som gärna blir halt så fort det ens är en tanke på minusgrader och så verkar det som att många som borde pausat i Uppsala bara ska åka till Gävle först = dålig uppmärksamhet och somnar på vägen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in