2013-11-03, 18:11
Medlem
Hej, har ett problem som inte är särskilt ovanligt, har läst mycket om liknande problem men vill ändå göra en egen tråd och få råd och tips om hur NI tycker att jag ska göra.

Har som rubriken lyder problem med mina halsmandlar ( tror jag ) dom där två bollarna man har bakom tungan på sidorna, den ena ser helt OK ut men den andra är mycket större till skillnad från den andra.
Den är liksom uppsvullen och jag får ta ut vidriga klumpar ur dem dagligen. Har läst att många bara pillar bort dom och inte gör något mer, men jag har fan ingen lust att gräva i käften varenda dag i resten av mitt liv. Så jag har kommit fram till slutsatsen att försöka få dem jävla bollarna bortopererade. Vad tycker ni att jag ska göra ? jag lider hemskt mycket av det här för det luktar ju skit i käften bara en halvtimme efter att jag både använt tandtråd, borstad och gurglat listerine. så jag vill verkligen bort med dem.

Är det dumt att ta bort dem ? vad kostar det att ta bort dem? någon med erfarenheter kring detta hjälp gärna.

MVH
Citera
2013-11-03, 18:18
Medlem
Kanske gräva ut dem själv? tömma dem på keso, och göra en riktigt fin macka?
Citera
2013-11-03, 18:56
Medlem
svampdamps avatar
Om du har problem med halsmandlar och Tonsillolit kan du operera bort dem. Om du mår psykiskt dåligt av detta och får en remiss från en tandläkare eller tandhygienist kan du säkert få operationen gratis.

Citat:
Förebyggande på längre sikt kan uppnås genom laserbehandling med koldioxid under lokalbedövning. Härvid slätas halsmandlarnas ytor ut, så att det inte längre kan fastna matrester och bakterier på dem.
Den mest drastiska metoden, att operera bort halsmandlarna, rekommenderas vanligen inte just i syfte att förhindra uppkomst av tonsilloliter, men befriar definitivt patienten från dem.
Citera
2013-11-03, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Om du har problem med halsmandlar och Tonsillolit kan du operera bort dem. Om du mår psykiskt dåligt av detta och får en remiss från en tandläkare eller tandhygienist kan du säkert få operationen gratis.

Nej, det är, inom de flesta landsting, en lågprioriterad operation som ofta kräver multipla VC-besök innan operation ens övervägs - och även i dessa fall krävs det att halsmandlarna orsakar besvär i form av upprepad halsfluss, och att antibiotika inte biter på denna.

Ditt bästa kort är att vända dig till privata kliniker. I Göteborg vet jag att +7 (ja, plus sju)-kliniken gör det för arton laxar och uppemot tjugofem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in