Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-03, 14:07
Medlem
Behöver lite hjälp.... Har nämligen två hårddiskar, en ssd med cirka 100 gb där jag endast vill ha Windows 7 på och sen har jag en vanlig hd med cirka 1tb på, problemet är att alla mina program och det jag tankar hamnar på ssd-disken villket jag inte vill, när jag försöker ta bort ett program via kontrollpanelen så visas det endast program som är installerade på min 1tb hårddisk (Hårddisk D) jag vill att när jag kör cmd så är det via D:/ och inte C:/.. och att allt jag installerar hamnar på D:/ iställer för ssd C:/, SSD disken börjar bli full nu och jag vet inte hur jag ska göra... Hjälp någon?

Tack så hemskt mycket!
Citera
2013-11-03, 14:21
Medlem
Polyklorfenols avatar
Windows är inte upplagt att fungera på det viset. Det du kan göra är att flytta "Mina dokument" och andra personliga mappar, helt enkelt genom att högerklicka på mappen, väl Egenskaper, fliken Flytta och skriva in den plats på D: som du vill ha den på.

Skapa t.ex. en mapp som heter "Mina dokument" på D: så kan du flytta dit.

Program kan i vissa fall installeras på D: men då måste du välja det redan vid installationen av dem.
I annat fall är de så pass beroende av systemfiler i Windows att de inte kan flyttas.
Citera
2013-11-03, 14:53
Bannlyst
Du kan ju montera 1TB disken i en (eller flera) tomma NTFS mappar.

Så om du t.ex. (nu förklarar jag bara övergripande, du får lösa det själv, och på eget ansvar) partionerar 1TB disken i 2 delar, så kan du montera en av dom i t.ex. C:\Program Files\ och den andra i t.ex. C:\Users\xxxxx\My Documents\ (där xxx är ditt användarnamn).

Då kommer alla program du installerar och alla dokument/filer du lägger i "Mina Dokument" att ligga på 1TB disken även om dom ser ut att ligga i dom mapparna.

(du kan bara montera en disk i en tom NTFS mapp, så du får kopiera över innehållet i dom mapparna på en annan disk, montera 1TB disken, och sen flytta tillbaka innehållet...)
Citera
2013-11-03, 16:05
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara - Windows
/Moderator
Citera
2013-11-03, 16:40
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Du kan ju montera 1TB disken i en (eller flera) tomma NTFS mappar.

Så om du t.ex. (nu förklarar jag bara övergripande, du får lösa det själv, och på eget ansvar) partionerar 1TB disken i 2 delar, så kan du montera en av dom i t.ex. C:\Program Files\ och den andra i t.ex. C:\Users\xxxxx\My Documents\ (där xxx är ditt användarnamn).

Då kommer alla program du installerar och alla dokument/filer du lägger i "Mina Dokument" att ligga på 1TB disken även om dom ser ut att ligga i dom mapparna.

(du kan bara montera en disk i en tom NTFS mapp, så du får kopiera över innehållet i dom mapparna på en annan disk, montera 1TB disken, och sen flytta tillbaka innehållet...)
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Mount-or-dismount-a-drive

Det där hjälper för framtida behov, men inte det som redan är installerat i Program-mappen.
Citera
2013-11-04, 03:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Mount-or-dismount-a-drive

Det där hjälper för framtida behov, men inte det som redan är installerat i Program-mappen.

Helt riktigt, men bara för nyinstallationer av program, det kan bli heltok om man tex vill uppgradera ett befintligt program, Så det är inte ett helt enkelt problem tyvärr.

Det finns oxå risk att ifall du är tvungen att köra en system repair på Windows 7 att du måste kludda med att ominstallera programmen igen o det då blir tok igen.

Det är visserligen möjligt att flytta dte som finns i Program mappen men beklagligtvis innebär detta att det mesta inte kommer att fungera.

Men du kan tex flytta swapfilen (page filen, växlingsfilen, pagefile.sys) och hibernate-filen (hiberfil.sys) till 1 TB driven, då frigör du utrymme på SSDn, men det gör att du kanske märker en viss försämring i prestanda och när du släcker ner datorn i viloläge.

Det bekvämaste är att skaffa en större SSD, iafall så är det min erfarenhet, att lyckas med att flytta stora program är vanligtvis så tidsödande att man till slut ger upp. Registereditorn kan hitta alla dependices men tyvärr kanman inte alltid hitta dokumentation om hur man bäst gör ändringarna.
Citera
2013-11-04, 13:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol

Det gör det ju om han gör som jag sa. Det finns förvisso filer i Program Files som är systemkritiska, men beroende på vad man har installerat bör det inte vara några större problem att döpa om c:\Program Files till c:\Program Files2\ för att sen skapa en ny c:\Program Files där man monterar disken, för att sen lägga tillbaka filerna dit.

Dom flesta har ju dessutom program från en och samma tillverkare, så man kan göra det med dom, och inte med hela c:\Program Files.
Om jag t.ex. skulle göra sådär med mina Maxon/Autodesk program så skulle det "befria" typ 30GB från c:\Program Files.

Om jag sen skapade en undermapp i c:\Program Files som heter t.ex. 1TBDISK, och se till att alla nya program som installeras installeras där, så är jag helt säker på att det skulle lösa problemet som trådskaparen har.

Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Helt riktigt, men bara för nyinstallationer av program, det kan bli heltok om man tex vill uppgradera ett befintligt program, Så det är inte ett helt enkelt problem tyvärr.

Nja...alltså, det kan ju alltid bli heltok av alla möjliga skäl,men inte av just det där.

Det är väldigt många filer i Windows som inte ligger "där dom ser ut att ligga". Windows ser ingen skillnad.

Det finns ju ytterligare ett sätt på samma "tema". Det kan som sagt bli problem att flytta filer som används, och vet man inte vad man gör så ska man väl inte hålla på med sånt här alls. Men 99% av det som ligger i "Program Files" kan flyttas utan problem (problemen visar ju sig genom att Windows säger ifrån, att filerna inte kan flyttas).

Men vill man inte hålla på att tömma hela c:\Program Files\ så kan man göra det med utvalda mappar (och då behöver inte 1TB disken vara tom).

NTFS har ju stöd för något som heter "Symbolic Links", som gör att man kan flytta t.ex. c:\Program Files\Autodesk till d:\Program Files\Autodesk, du skapar sedan en "symbolic link" som man placerar i c:\Program Files\ och "for all intents and purposes" så ser systemet ingen skillnad.
Allt du lägger i c:\Program Files\Autodesk kommer i realiteten hamna i d:\Program Files\Autodesk. Program och Windows ser ingen skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Registereditorn kan hitta alla dependices men tyvärr kanman inte alltid hitta dokumentation om hur man bäst gör ändringarna.

Gör du så som jag har sagt så tappar du inga "dependencies" eftersom alla filer ligger på samma ställe.
Senast redigerad av AndersJoh 2013-11-04 kl. 13:49.
Citera
2013-11-04, 13:37
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PirateHook
Behöver lite hjälp.... Har nämligen två hårddiskar, en ssd med cirka 100 gb där jag endast vill ha Windows 7 på och sen har jag en vanlig hd med cirka 1tb på, problemet är att alla mina program och det jag tankar hamnar på ssd-disken villket jag inte vill, när jag försöker ta bort ett program via kontrollpanelen så visas det endast program som är installerade på min 1tb hårddisk (Hårddisk D) jag vill att när jag kör cmd så är det via D:/ och inte C:/.. och att allt jag installerar hamnar på D:/ iställer för ssd C:/, SSD disken börjar bli full nu och jag vet inte hur jag ska göra.

Kanske lite perifer lösning, men det finns en massa s.k. Portable Apps som utan några som helst problem går att lägga precis var som helst, utan ominstallation, bara att kopiera.
Det kanske inte är nån lösning just nu, men det skulle kunna vara det i förlängningen.

www.portableapps.com
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in