Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Det där hjälper för framtida behov, men inte det som redan är installerat i Program-mappen.
Det gör det ju om han gör som jag sa. Det finns förvisso filer i Program Files som är systemkritiska, men beroende på vad man har installerat bör det inte vara några större problem att döpa om c:\Program Files till c:\Program Files2\ för att sen skapa en ny c:\Program Files där man monterar disken, för att sen lägga tillbaka filerna dit.
Dom flesta har ju dessutom program från en och samma tillverkare, så man kan göra det med dom, och inte med hela c:\Program Files.
Om jag t.ex. skulle göra sådär med mina Maxon/Autodesk program så skulle det "befria" typ 30GB från c:\Program Files.
Om jag sen skapade en undermapp i c:\Program Files som heter t.ex. 1TBDISK, och se till att alla
nya program som installeras installeras där, så är jag helt säker på att det skulle lösa problemet som trådskaparen har.
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Helt riktigt, men bara för nyinstallationer av program, det kan bli heltok om man tex vill uppgradera ett befintligt program, Så det är inte ett helt enkelt problem tyvärr.
Nja...alltså, det kan ju alltid bli heltok av alla möjliga skäl,men inte av just det där.
Det är väldigt många filer i Windows som inte ligger "där dom ser ut att ligga". Windows ser ingen skillnad.
Det finns ju ytterligare ett sätt på samma "tema". Det kan som sagt bli problem att flytta filer som används, och vet man inte vad man gör så ska man väl inte hålla på med sånt här alls. Men 99% av det som ligger i "Program Files" kan flyttas utan problem (problemen visar ju sig genom att Windows säger ifrån, att filerna inte kan flyttas).
Men vill man inte hålla på att tömma hela c:\Program Files\ så kan man göra det med utvalda mappar (och då behöver inte 1TB disken vara tom).
NTFS har ju stöd för något som heter "Symbolic Links", som gör att man kan flytta t.ex. c:\Program Files\Autodesk till d:\Program Files\Autodesk, du skapar sedan en "symbolic link" som man placerar i c:\Program Files\ och "for all intents and purposes" så ser systemet ingen skillnad.
Allt du lägger i c:\Program Files\Autodesk kommer i realiteten hamna i d:\Program Files\Autodesk. Program och Windows ser ingen skillnad.
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Registereditorn kan hitta alla dependices men tyvärr kanman inte alltid hitta dokumentation om hur man bäst gör ändringarna.
Gör du så som jag har sagt så tappar du inga "dependencies" eftersom alla filer ligger på samma ställe.