Flashback bygger pepparkakshus!
2013-10-27, 19:06
Medlem
meinhoonkauns avatar
Fick igår två kilo kastanjer av en bekant. På hans inrådan så bakade jag idag en handfull i ugnen och serverade med ett örtsmör som en liten förrätt. Det blev ju ganska gott, men nu har jag ungefär 1,5 kg kastanjer kvar som jag inte riktigt vet hur jag ska tillaga.
Finns det någon som har något bra recept där jag kan använda åtminstone en del av mina kastanjer?
Citera
2013-10-27, 19:09
Medlem
BushKillingtons avatar
Att rosta dom är det godaste i mitt tycke. Gärna med ett glas vin till.
Citera
2013-10-27, 19:55
Medlem
meinhoonkauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushKillington
Att rosta dom är det godaste i mitt tycke. Gärna med ett glas vin till.
Menar du rosta i ugn? Det var väl ungefär det jag gjorde när jag "bakade dom i ugn". Någon som testat göra mos på kastanjer? Ska man i så fall blanda upp kastanjemoset med t ex potatis eller någon annan grönsak?
Citera
2013-10-29, 08:39
Medlem
Gör kastanjemjöl och baka.
Det görs mycket godsaker på kastanjemjöl i bl.a. Frankrike.
Citera
2013-10-29, 08:46
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kayaker
Detta är ett bra tips. Käkade ett bröd en gång i Frankrike som var bakat just på kastanjemjöl och det var löjligt gott.
Citera
2013-10-29, 14:11
Medlem
Pratar vi sådana kastanjer som växer lite här och var i sverige? Jag har haft liknande tankar att man måste kunna göra något med dessa.
Citera
2013-10-29, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eroz
Pratar vi sådana kastanjer som växer lite här och var i sverige? Jag har haft liknande tankar att man måste kunna göra något med dessa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Horse_chestnut

Nej, dessa svenska "kastanjer" (vilket de egentligen inte är) är inte dugliga som föda. Smaken är inte det minsta angenäm, samtidigt som det innerhåller en massa saker som möjligen kan vara skadligt för hälsan.

Riktiga kastanjer är gott och användbart som fan dock.
Citera
2013-10-29, 17:16
Medlem
meinhoonkauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kayaker
Tack för tipset! Detta var intressant. Har precis satt in ett halvt kilo kastanjer i ugnen på låg värme (ca 50 grader) för att testa att torka. Kan det möjligen gå bra att mala dom i en mandelkvarn sen? Och hur använder jag mjölet, i kakor eller matbröd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in