2013-10-24, 16:23
Medlem
Hej! Jag har två års kötid på Boplats och fick mitt första erbjudande för ett tag sedan i Bergsjön centrum studentlägenhet utan bibehållen reg tid så tackade nej och söker nu endast på lägenheter jag har chans på och studentlägenheter med bibehållen registreringstid om det är mindre än ca 36kvm.
Av era erfarenheter hur länge kan det ta innan man får en studentlägenhet (inte via chalmers) då jag inte ska studera på Högskola med bibehållen reg i ett bättre område spelar ingen roll om det är i hisingen eller norr men allt förutom biskop,angered, bergsjön osv. Känns lite smått hopplöst och vill inte behöva satsa på Andrahands
Citera
2013-10-24, 16:29
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miranda93
Hej! Jag har två års kötid på Boplats och fick mitt första erbjudande för ett tag sedan i Bergsjön centrum studentlägenhet utan bibehållen reg tid så tackade nej och söker nu endast på lägenheter jag har chans på och studentlägenheter med bibehållen registreringstid om det är mindre än ca 36kvm.
Av era erfarenheter hur länge kan det ta innan man får en studentlägenhet (inte via chalmers) då jag inte ska studera på Högskola med bibehållen reg i ett bättre område spelar ingen roll om det är i hisingen eller norr men allt förutom biskop,angered, bergsjön osv. Känns lite smått hopplöst och vill inte behöva satsa på Andrahands

25 år för central lägenhet: Vasa, Lorensberg, Haga, linne, Inom Vallgraven.
15-20 år: Majorna, Masthugget.
5-10 år Flatås, Högsbo och liknande.
Undantag är om man är intresserad och beredd att ta något nybyggt.
Man kan också anmäla sig till just/snart nybyggda/ombyggda lägenheter.
Då kan det gå snabbt, men de är ju ofta dyra.
1a nybyggt Kungsladugårdsgatan 6000 kr.
Senast redigerad av RoaldDahl 2013-10-24 kl. 16:31.
Citera
2013-10-24, 17:08
Medlem
Max regtid på Boplats är väl 9 år?
Citera
2013-10-24, 19:06
Medlem
Tänkte samma. Dessa kötider är lite väl överdrivna
Citera
2013-10-26, 20:01
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Tänkte samma. Dessa kötider är lite väl överdrivna

Nej inte alls. Jag har stor erfarenhet och har varit registrerad hos 66 hyresvärdar separat och BoPlats. Jag har fått exakt den info-n från BÅDE dessa hyresvärdar OCH BoPlats Göteborgs egen skattning.

Jag är fortfarande registrerad separat hos en handfull värdar. Ingen vits att lägga 66 skriftliga brevförnyelser två gånger om året fortfarande nu. Jag fick ju vad jag sökte till slut.

Så mitt tips är alltså, lägg 2000 kr i porto om året ett tag till alla dessa värdar även om de kommer att skicka standardsvar som säger att de lämnar över sina lägenheter till BoPlats Gbg numera. Till slut är det någon som inte gör det och tänker "det var en enträgen en".
Senast redigerad av RoaldDahl 2013-10-26 kl. 20:04.
Citera
2014-01-19, 16:51
Bannlyst
Min pojkvän fick för ca. 3 månader sedan ett kontrakt på en fin lägenhet i Högsbo (och det räknas väl som ett bra område???). Han har stått i kö på boplats ca. 2 år, lite mindre. Ha valt att han söker lägenheter på hisingen samt stan, alltså inte väster som Högsbo räknas in i. Han har samma inkomst som jag har men trots allt har jag en kötid på nästan 8(!) år och inte fått något. Vi påbörjade våra anställningar runt 2009 båda två. Hur kommer det sig att han fick napp så otroligt lätt men inte jag? Även jag har valt samma områden som han har.

ps. lånat konto!!
Citera
2014-01-19, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hetsmotfolkgrupp
Min pojkvän fick för ca. 3 månader sedan ett kontrakt på en fin lägenhet i Högsbo (och det räknas väl som ett bra område???). Han har stått i kö på boplats ca. 2 år, lite mindre. Ha valt att han söker lägenheter på hisingen samt stan, alltså inte väster som Högsbo räknas in i. Han har samma inkomst som jag har men trots allt har jag en kötid på nästan 8(!) år och inte fått något. Vi påbörjade våra anställningar runt 2009 båda två. Hur kommer det sig att han fick napp så otroligt lätt men inte jag? Även jag har valt samma områden som han har.

ps. lånat konto!!

Kanske för att din pojkvän sökte hos en privat värd ? Dom behöver inte gå efter registreringstid. Det är bara allmännyttan som gör det.
Citera
2014-01-19, 22:29
Medlem
Citat:

Numera får man behålla sin kötid även om det är korttidskontrakt.
Citera
2014-01-20, 01:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EMJ
Kanske för att din pojkvän sökte hos en privat värd ? Dom behöver inte gå efter registreringstid. Det är bara allmännyttan som gör det.

Jo, det har du rätt i.

Stämmer det som folk säger att man kan max ha 9 år i kötid? Verkar konstigt.
Citera
2014-01-20, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hetsmotfolkgrupp
Jo, det har du rätt i.

Stämmer det som folk säger att man kan max ha 9 år i kötid? Verkar konstigt.

Det är inte så konstigt som det låter. I Göteborg gjorde man om söksystemet runt 2004, då boplats startade. Från början var det inte ens tanken att man skulle använda kötid men efter några år blev det aktuellt, och då fick alla sitt registreringsdatum på boplats som startdatum på sitt köande. Eftersom boplats nu är inne på sitt 10:e år så är det alltså därför inte möjligt att ha längre kötid än vad boplats har funnits.

Eftersom kön inte har funnits så länge så kommer det också att ta allt längre tid för folk som registrerar sig att få lägenhet. Om det idag kanske räcker med 6 år för en 1:a i Majorna (vet att det ligger runt 5-6 år just nu) så beror det ju på att det inte finns så fruktansvärt många som har längre kötid. Om du däremot registrerar dig idag, eller om du gjort det för något år sedan bara, så kan du räkna med betydligt längre kötid än 6 år eftersom det idag är så många som står före i kön.

Alltså, på grund av att man liksom startade om hela kösystemet 2004 så går det inte att lyssna på folk som fick lägenhet för något år sedan. Säger någon att denne fått en fin 2:a för några år sedan med endast 2-3 år i kön så kan man verkligen inte räkna med det idag.
Senast redigerad av Moaki 2014-01-20 kl. 08:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in