2005-07-05, 11:13
Medlem
sursomfans avatar
Det är väl självklart att man testar sig om man misstänker skada? Om inte annat för att sjukdomen ger en del dåliga effekter. Eller går ni hellre hemma och lider i tysthet eller tom tycker det är häftigt att ha en könssjukdom?

Nu har en smittskyddsläkare begärt hämtning av ett par strulpellar som vägrar ta sitt ansvar. Det vore rätt coolt om polisen hämtade miffona som vägrar testa sig för självklart tänker de sprida sjukdomen vidare. Vad säger ni om det?

Jag tycker det är en väldigt bra tanke. Smittsamma sjukdomar måste bekämpas och när de sjuka inte tar sitt ansvar måste samhället göra det.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,668529,00.html
Citera
2005-07-05, 12:04
Moderator
tobess avatar
Njae, det betyder ju inte nödvändigtvis att man tänker sprida smittan vidare bara för att man skippar provet. Saken är ju den att du kan ange vemsomhelst och de blir tvungna att fara in och göra ett prov oberoende om du skulle ljuga eller inte. Säg att du vill hämnas på en gammal fiende om du visar ett positivt test, då kan du bara säga att du har haft sex med henne fast du inte skulle ha gjort det och hon blir enligt lag tvungen att komma och testa sig.

Kan ju handla om att en del av dessa personer vet att någon bara vill jävlas.

Men visst borde man testa sig oberoende.
Citera
2005-07-05, 18:15
Medlem
sursomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Njae, det betyder ju inte nödvändigtvis att man tänker sprida smittan vidare bara för att man skippar provet. Saken är ju den att du kan ange vemsomhelst och de blir tvungna att fara in och göra ett prov oberoende om du skulle ljuga eller inte. Säg att du vill hämnas på en gammal fiende om du visar ett positivt test, då kan du bara säga att du har haft sex med henne fast du inte skulle ha gjort det och hon blir enligt lag tvungen att komma och testa sig.

Kan ju handla om att en del av dessa personer vet att någon bara vill jävlas.

Men visst borde man testa sig oberoende.

Då är det bara att du åker in och testar dig. Sedan polisanmäler du den skyldige. Jag tror inte det har hänt någonsin. Det finns så många sätt att jävlas med andra människor som aldrig används. Det här låter som ett sånt.

Naturligtvis måste man testa sig om någon pekar ut en. Allt annat är oansvarigt och kan endast förklaras med att du vill sprida sjukdomen vidare. Jag har mycket svårt att tro att skälet skulle kunna vara något annat.
Citera
2005-07-05, 18:50
Medlem
Saxat ur artikeln:
Citat:
I de aktuella fallen har tre klamydiasmittade personer i Norrköping anmält en 19-åring som sexuell kontakt. Personen i fråga har kallats till läkarundersökning, men inte dykt upp.

I det andra fallet har två personer i Åtvidaberg anmält en tredje person som kontakt, skriver tidningen.
Det är alltså (om man nu ska lita på Aftonblaskan ) mer än en person som pekat ut samma person.
Citera
2005-07-07, 12:51
Medlem
jag fick 4 st brev samma vecka en gång... då fick jag dåligt samvete..
Citera
2006-07-03, 19:40
Medlem
Gatitas avatar
Som barnmorska kan jag begära polishämtning om slarvern vägrar dyka upp. Tycker det är suveränt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in