Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-26, 16:28
  #733
Medlem
NirvanAs avatar
19.9 i uppsala, kanske når 20 innan det är klart? vad ligger marsrekordet för i sverige?
Citera
2017-03-26, 16:43
  #734
Medlem
Zarfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
19.9 i uppsala, kanske når 20 innan det är klart? vad ligger marsrekordet för i sverige?

22,2° Oskarshamn och Sandbäckshult den 30 mars 1968 (Götaland)
21,3° Säffle den 27 mars 2012 (Svealand)
18,3° Gävle den 27 mars 2007 (Norrland)

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/m...rrekord-1.5792
Citera
2017-03-26, 16:51
  #735
Medlem
Faronstreams avatar
Riktigt milt eller nu kan man nog använda uttrycket mycket varmt för årstiden idag, 16,3+ som mest kring min väderstation. Från Tisdag blir det mycket kallare och mer normala temperaturer för årstiden, kanske under +5 dagtid på onsdag från Svealand och norrut med snöblandat regn i nederbörden

Längre framåt ser det växlande ut och inte fullt så torrt som det tidigare såg ut och fortsatt några grader över normal temperatur.Nu ska det bli bevattningsförbud snart för min kommun så grundvattnet behöver fyllas på under våren och tidig sommar om det ska hävas
Citera
2017-03-26, 18:19
  #736
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
19.9 i uppsala, kanske når 20 innan det är klart? vad ligger marsrekordet för i sverige?

Det var i alla fall rekord i Uppsala sa de på tv-nyheterna, men nu ska det visst bli kallare.
Citera
2017-03-27, 22:28
  #737
Medlem
NirvanAs avatar
Gladhammar 21.3
Oskarshamn 21.0

Sinnessjuka marstemperaturer
Citera
2017-03-28, 10:27
  #738
Medlem
Ambelains avatar
Ja, det blev som min prognos förutsåg

Mycket värme och varma vindar från söderifrån.

Jag har sett hur körsbärsträden slagit ut nu för fullt och står i strålande blom.

Mandelträden står också i blom (det finns inte mycket som är vackrare än blommande mandelträd.


Jg såg också den första Humlan i förrgår !!!
Den flög lågt, lågt, lågt fram tätt över de blommande ryska blåstjärnorna här i parken.
Hela Fält, knallblåa av fullt utslagna Blåstjärnor !!!

Jag blev riktigt överraskad faktiskt.
Men glad.
Fast det kan vara farligt för vårpigga humledrottningar. Om de inte lyckas hitta bra bo i tid så kan de överraskas av frostnätter. Men det ser ut som om värmen kommer att hålla i sig härnere i söder.
Och blommor finns massvis.



Man ser också hur trädkronornas toppar börjar skifta i färgton.
Från att ha varit helt nakna och kala, börjar det nu tätna och en fin, men vag, ton av rosa-beige (som en "dimma" liksom, som omger trädkronorna) framträder.
Det syns tydligt på boken.
Och den där tidigare äckelgröna vinterfärgen på trädstammarna börjar så sakta torka ut.
Nu får den en friskare ton, mer smaragdgrön till sin karaktär, och snart kommer stammarna att ha torkat helt och blir återigen lika ståtligt silvergrå (bok) eller vackert bruna (som eken tex).

TRE månader kvar tills Midsommar.
Tre.


Och om EN månad, endast En månad, står träden i full grönska.
Både Hästkastanj och Björk kommer att slå ut till ca 27 April - om inte före ...

Men just 27 har löven utvecklats fullt till den stora storlek de ju är kända för (hästkastanjen).
Björken har ju små, små - men så vackert och ömt skira - vårblad.


Jag kan också förbereda er på att Äppelträd och Päronträd straxt kommer att börja blomma.
Det brukar ske i början, första tredjedelen, av April.
Så dit är det ju bara högst två veckor.
Citera
2017-03-28, 19:49
  #739
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Riktigt milt eller nu kan man nog använda uttrycket mycket varmt för årstiden idag, 16,3+ som mest kring min väderstation. Från Tisdag blir det mycket kallare och mer normala temperaturer för årstiden, kanske under +5 dagtid på onsdag från Svealand och norrut med snöblandat regn i nederbörden

Längre framåt ser det växlande ut och inte fullt så torrt som det tidigare såg ut och fortsatt några grader över normal temperatur.Nu ska det bli bevattningsförbud snart för min kommun så grundvattnet behöver fyllas på under våren och tidig sommar om det ska hävas

Det var varning för lågt grundvatten i höstas i Mälardalen. Har inte kommit speciellt mycket nederbörd sedan dess. Vattenbristen kommer nog till Sveriges mest tätbefolkade region i år om det inte börjar regna snart.
Citera
2017-03-28, 22:11
  #740
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Det var varning för lågt grundvatten i höstas i Mälardalen. Har inte kommit speciellt mycket nederbörd sedan dess. Vattenbristen kommer nog till Sveriges mest tätbefolkade region i år om det inte börjar regna snart.

Har inte sagt något annat, kom ju rätt stora mängder snö i början av Mars och när den smälter blir det till nederbörd motsvarande mängden regn.Mars kommer sluta rätt normalt i stora delar av landet till skillnad mot de senaste månaderna som vi har haft under normal nederbörd.
Citera
2017-03-28, 22:59
  #741
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Har inte sagt något annat, kom ju rätt stora mängder snö i början av Mars och när den smälter blir det till nederbörd motsvarande mängden regn.Mars kommer sluta rätt normalt i stora delar av landet till skillnad mot de senaste månaderna som vi har haft under normal nederbörd.
Vad händer med vädret i Sverige om det är som din avatar?
Citera
2017-03-28, 23:04
  #742
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Vad händer med vädret i Sverige om det är som din avatar?

På vintern skulle det innebära ostliga vindar med småkallt väder samt förmodligen molnigt, ingen extremkyla men kanske några grader under normal temperatur. Sommartid en värmebölja som skulle bli långvarig, ostliga vindar brukar ju vara svaga sommartid här så skulle kännas riktigt varmt
Citera
2017-03-29, 12:11
  #743
Medlem
Pecka-s avatar
En mellandag med 2-3 grader och regn.
Citera
2017-03-30, 08:22
  #744
Medlem
På morgnar har det varit minusgrader ett par dagar i Uppsala. Nu är det -3 grader. Vintern dröjer då kvar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback