Om du har ett jobb som du trivs med så ser jag ingen som helst anledning att säga upp sig. Det är svårt att få jobb vad man än har för utbildning, dessutom tror jag i många fall att arbetslivserfarenhet väger tyngre än utbildning idag, när det finns så många välutbildade som går arbetslösa. Sen beror allt givetvis på vad du har för jobb idag, inom vilken bransch det är, vad det är för typ av anställning osv.
Men se det så här: Skulle du få foten från ditt nuvarande jobb så finns utbildningen förmodligen kvar, eller så finns det någon annan. KY-utbildningar finns det gott om.
Citat:
Ursprungligen postat av Ilana
man får poäng som på univeristet.
vet också att alla ens tidigare CSN skulder skrivs av om man pluggar 2 år KY...
Man får 1 poäng/vecka, precis som på universitetet, men det är inte högskolepoäng man får, utan KY-poäng. Det är två skilda saker och de kan inte kombineras.
Det där med CSN är knappast sant, jag har aldrig hört talas om att det skulle vara så och det låter helt osannolikt. Om det vore så väl skulle förmodligen landets KY-utbildningar översvämmas av personer med stora studielån som ser sin chans att minska ned dem.
Om man har gått på Komvux så avskrivs hälften av studieskulden därifrån när man har gått 3 terminer på högskolan. Det är möjligt att någon liknande regel finns för KY-utbildningar och att det är därför missförståndet har uppstått.
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
KY står för "kvalifierad yrkesutbildning" och är en högskoleförlagd praktiskt utbildning, ofta på 2 år. Det är betydligt jobbigare än på gymnasiet.
Man tar oftast studielån under studietiden, men själva utbildningen kostar inget, den är statsfinansierad.
Är du elektriker ser arbetsmarknaden bra ut, har du dessutom KY- utbildning är du "het", kan kräva ett par tusen mer i lön. Många arbetgivare anställer bara KY-utbildad personal, och det lär bli fler med tanke på teknikutvecklingen.
KY är en utbildningsform som är skild från högskolan, även om det är högskolor som står bakom vissa KY-utbildningar (precis som företag och/eller kommuner står bakom andra KY-utbildningar).
Såvitt jag kunde förstå av ursprungsinlägget så handlade det här om en utbildning till produktionstekniker, inte elektriker. Sedan är frågan hur bra arbetsmarknaden är för nyutbildade elektriker (utan fullgjord lärlingstid), jag har själv sökt en hel del lärlingsplatser utan att hitta något. Det kanske beror lite på vilken ort det handlar om också.