2005-07-04, 00:31
Medlem
mr_fatises avatar
Är det någon mer än jag som fått hem papper om det?

Fick hem ett omärkt kuvert med ansökningsblanketter till ky utbildning till "pruduktions tekniker inom elektronik industrin". Stog ingen direkt info bara lite olika kurser och att de pågick i två år och att utbildningen börjar 12 September. I brevet låg även en bifoga ansökningsblankett.

Själv har jag ingen aning om va "ky utbildning" är, läste lite kort i någon tidningen att de var nån typ av efter gymnasieutbildning. kostar den någon osv?

Började även arbeta på ett nytt arbete för ca en månad sedan, trivs bra, bra arbetsklimat osv. Är det värt att ens tänka tanken o söka denna utbildning och säga upp sig eller är de bättre o jobba vidare.

Så mycke info om möjligt angåene KY utbildning så är jag jätte tacksam, tankar och ideer är också väldigt välkommet.
Citera
2005-07-04, 01:45
Medlem
IIanas avatar
(KY) Kvalifiserad Yrkesutbildning.

skolor man kan gå efter gymnaiset, eller när man nu önskar i livet.

ska börja på en sån till hösten.
man får poäng som på univeristet.
vet också att alla ens tidigare CSN skulder skrivs av om man pluggar 2 år KY...
Citera
2005-07-04, 01:50
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_fatise
Är det någon mer än jag som fått hem papper om det?

Fick hem ett omärkt kuvert med ansökningsblanketter till ky utbildning till "pruduktions tekniker inom elektronik industrin". Stog ingen direkt info bara lite olika kurser och att de pågick i två år och att utbildningen börjar 12 September. I brevet låg även en bifoga ansökningsblankett.

Själv har jag ingen aning om va "ky utbildning" är, läste lite kort i någon tidningen att de var nån typ av efter gymnasieutbildning. kostar den någon osv?

Började även arbeta på ett nytt arbete för ca en månad sedan, trivs bra, bra arbetsklimat osv. Är det värt att ens tänka tanken o söka denna utbildning och säga upp sig eller är de bättre o jobba vidare.

Så mycke info om möjligt angåene KY utbildning så är jag jätte tacksam, tankar och ideer är också väldigt välkommet.

KY står för "kvalifierad yrkesutbildning" och är en högskoleförlagd praktiskt utbildning, ofta på 2 år. Det är betydligt jobbigare än på gymnasiet.
Man tar oftast studielån under studietiden, men själva utbildningen kostar inget, den är statsfinansierad.

Är du elektriker ser arbetsmarknaden bra ut, har du dessutom KY- utbildning är du "het", kan kräva ett par tusen mer i lön. Många arbetgivare anställer bara KY-utbildad personal, och det lär bli fler med tanke på teknikutvecklingen.
Citera
2005-07-04, 08:46
Medlem
miklons avatar
Om du har ett jobb som du trivs med så ser jag ingen som helst anledning att säga upp sig. Det är svårt att få jobb vad man än har för utbildning, dessutom tror jag i många fall att arbetslivserfarenhet väger tyngre än utbildning idag, när det finns så många välutbildade som går arbetslösa. Sen beror allt givetvis på vad du har för jobb idag, inom vilken bransch det är, vad det är för typ av anställning osv.

Men se det så här: Skulle du få foten från ditt nuvarande jobb så finns utbildningen förmodligen kvar, eller så finns det någon annan. KY-utbildningar finns det gott om.

Citat:
Ursprungligen postat av Ilana
man får poäng som på univeristet.
vet också att alla ens tidigare CSN skulder skrivs av om man pluggar 2 år KY...

Man får 1 poäng/vecka, precis som på universitetet, men det är inte högskolepoäng man får, utan KY-poäng. Det är två skilda saker och de kan inte kombineras.

Det där med CSN är knappast sant, jag har aldrig hört talas om att det skulle vara så och det låter helt osannolikt. Om det vore så väl skulle förmodligen landets KY-utbildningar översvämmas av personer med stora studielån som ser sin chans att minska ned dem.

Om man har gått på Komvux så avskrivs hälften av studieskulden därifrån när man har gått 3 terminer på högskolan. Det är möjligt att någon liknande regel finns för KY-utbildningar och att det är därför missförståndet har uppstått.

Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
KY står för "kvalifierad yrkesutbildning" och är en högskoleförlagd praktiskt utbildning, ofta på 2 år. Det är betydligt jobbigare än på gymnasiet.
Man tar oftast studielån under studietiden, men själva utbildningen kostar inget, den är statsfinansierad.

Är du elektriker ser arbetsmarknaden bra ut, har du dessutom KY- utbildning är du "het", kan kräva ett par tusen mer i lön. Många arbetgivare anställer bara KY-utbildad personal, och det lär bli fler med tanke på teknikutvecklingen.

KY är en utbildningsform som är skild från högskolan, även om det är högskolor som står bakom vissa KY-utbildningar (precis som företag och/eller kommuner står bakom andra KY-utbildningar).

Såvitt jag kunde förstå av ursprungsinlägget så handlade det här om en utbildning till produktionstekniker, inte elektriker. Sedan är frågan hur bra arbetsmarknaden är för nyutbildade elektriker (utan fullgjord lärlingstid), jag har själv sökt en hel del lärlingsplatser utan att hitta något. Det kanske beror lite på vilken ort det handlar om också.
Citera
2005-07-04, 12:34
Medlem
Fuzzy Logics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon

Man får 1 poäng/vecka, precis som på universitetet, men det är inte högskolepoäng man får, utan KY-poäng. Det är två skilda saker och de kan inte kombineras.

Det där med CSN är knappast sant, jag har aldrig hört talas om att det skulle vara så och det låter helt osannolikt. Om det vore så väl skulle förmodligen landets KY-utbildningar översvämmas av personer med stora studielån som ser sin chans att minska ned dem.

Om man har gått på Komvux så avskrivs hälften av studieskulden därifrån när man har gått 3 terminer på högskolan. Det är möjligt att någon liknande regel finns för KY-utbildningar och att det är därför missförståndet har uppstått.

KY är en utbildningsform som är skild från högskolan, även om det är högskolor som står bakom vissa KY-utbildningar (precis som företag och/eller kommuner står bakom andra KY-utbildningar).

Jäpp! Du har helt rätt! Någon avskrivning av låneskulder hos CSN för lån tagna i samband med studier på KY-utbildning får man ICKE! (avskrivning för lån tagna i samband med gymnasiala studier på komvux varierar, den du skrev är en variant beroende på vilken lånetyp man har. Här bör man kolla direkt med CSN för att se vad som gäller i det enskilda fallet.)

Överlag kan jag dock säga att KY-utbildningarna är ett rätt så bra alternativt till mera traditionella högskoleutbildningar. Dom är kortare med mer komprimerad studiegång och kursutbudet är många gånger mer anpassat efter ett realtisiskt behov ute i arbetslivet, så det finns ofta goda chanser till jobb efteråt. Dessutom har regeringen beslutat att satsa extra på dessa utbildningar, så fler bör dyka upp. Som tidigare nämnts är utbildningarna statsfinansierade, så du behöver inte betala någon kursavgift.

Den främsta nackdelen med KY-utbildningarn är att många av dom är ganska "nischade" vilket innebär att om eftefrågan inom det aktuella kompetensområdet försämras, så minskar värdet av utbildningen. KY-utbildningar är m a o i större utstäckning en färskvara än vad högskoleutbildningar är.

Kan även tillägga att KY-utbildningar är rent eftergymnasiala studier, vilket innebär att om du plockar ut studiemedel så förbrukas dina veckor på eftergymnasial nivå hos CSN. Du har från början 240, går du en normal utbildninge på 80 veckor och tar studiemedel hela studietiden så har du 160 veckor kvar (förutsatt att du inte tagit ut studiemedel på den nivån tidigare). Kan vara bra att ha i minnet om man tänkt läsa in en höskole/universitetsutbildning senare...
Citera
2005-07-04, 12:38
Medlem
Fuzzy Logics avatar
Kan även tillägga att KY-utbildningar många gånger har annorlunda pedagogik, fler praktiska moment (praktik hos företag etc) vilket kan vara intressant för den som prövat på traditionella högskolestudier och inte gillar detta.
Citera
2005-07-04, 14:04
Medlem
Impalers avatar
Finns det nåt register över vilka ky-utbildningar det finns i landet?
Citera
2005-07-04, 14:34
Medlem
http://www.kyguiden.se/
Citera
2005-07-04, 17:08
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impaler
Finns det nåt register över vilka ky-utbildningar det finns i landet?

Officiella KY-hemsidan är

http://www.ky.se

Den där KY-guiden verkar dock lite matigare.
Citera
2005-07-04, 18:14
Medlem
Impalers avatar
Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in