Citat:
Ursprungligen postat av
0rganet
De fungerar som den i kameran, du sätter iso/asa och sedan får du uppmätt tid/bländare men du kan mäta både inkommande och reflekterande ljus.
Inkommande mäter du genom att hålla mätaren vid motivet riktad mot där du har kameran.
reflekterande (ungefär som på kameran) du mäter motivets reflektion, håll mätaren riktad mot motivet i kamerans riktning.
Den bästa tycker jag är inkommande mätning men ofta så måste man använda reflekterande mätning, denna är snabbast och enklast (inte alltid det enklaste eller helt säkert att ta sig fram till motivet om det är en krokodil och mäta ljuset vid denna lilla skönhet).
Precis! Tack för båda svaren!
Nu ska vi se om jag har fattat rätt:
1. Jag öppnar kamerans bakstycke, där ska jag se orörda lameller.
2. Bländararmen sitter i kameran, och jag kan testa funktionen att öppna objektivets bländare, genom att ställa tiden till 1 sekund och trycka av. Först med liten bländaröppning, därefter med stor.
3. En nikon FM2 i mintskick för finlir, och en nedrisad F3 för krigsbilder skulle kunna funka, och jag kommer att fatta hur dom funkar, även fast mamiyan jag hade var en småbilds slr.
4. Extern ljusmätare kan jag använda från min kameraposition, då handlar det om motivets reflekterande ljus. Jag kan gå fram som Kalle Anka, kamma storken och mäta inkommande ljus. Men hur riktar jag då ljusmätaren, hm.. Och om det är en skillnad, säg ett steg, kommer jag till slut att lära mig det, utan att behöva stega fram och störa objektet? Om jag har högsommarsol i ryggen, klockan är tre; kan jag till slut erfarenhetsmässigt exponera rätt?
Om jag minns rätt brukade jag ta olika exponeringar för dia, men en för svartvitt. Och jag fotograferar alltid människor, så ju mindre åthävor, desto bättre bilder. Av den anledningen skulle det vara optimalt med sökare av mellanformatstyp, för då uppfattar inte objektet nödvändigtvis att man fotograferar, man står till synes och pillar med kameran, snarare.