2013-09-23, 13:09
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krimreporter
Det register det talas om nu känns inte som ett register för att kartlägga romerna. Då borde antalet registrerade varit betydligt fler.
Det låter mer, som en av polisens senare beskrivningar, som ett aktivt pågående arbete att kartlägga släktskap inom en grupp av romer. Skälet? Kan till exempel vara ett spaningsärende.

Ja, så verkar det vara. Polisen förklarar här närmare vad det är för ett slags "register":

Citat:
– Det finns en sammanställning men inte i form av ett register. Det här är något vi kallar en uppgiftssammanställning eller en analysfil.

Vad är skillnaden mellan en sådan sammanställning [analysfil] och ett register?

– Ett register är långvarigt och långlivat och innehåller uppgifter om misstänkta personer. En analysfil får innehålla information om människor som inte är misstänkta för brott. Nyttan med det är att hitta kopplingar mellan personer för att se om det kan finnas förklaringar till att man begår brott.

Men varför har man med tvååriga barn i sådan sammanställning. De kan ju knappast vara misstänkta för att vara inblandade i ett brott?

– I en sådan här uppgiftssamling ingår även folk som inte begått brott men som kan ha en relation till människor som begår brott. Det finns i regelverket en möjlighet att använda sig av uppgifter även om personer som inte är misstänkta för brott.

http://www.dn.se/nyheter/polisen-darfor-kartlagger-vi-romer/
Citera
2013-09-23, 13:17
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OedipusRex
Nja, Expo är ingen myndighet vilket är en stor skillnad.
Formellt är det stor skillnad men finansieringen av Expo kommer direkt och indirekt till stor del från staten. Lite som när offentliga sektorn driver företag och slipper insyn och granskning som de skulle fått om de drev i myndighetsform.
Citat:
Ursprungligen postat av OedipusRex
Det är väl en sak att registrera brottslingar ,men små barn känns lite överdrivet. Dock så är problemet inte i närheten av de krigsrubriker som slaskmedia kör med idag, t.e.x. Lena Melin:
SM i nazireferens har fått en ny innebörd.
Citera
2013-09-23, 13:27
Medlem
AlmondStorms avatar
Jag förstår att majoriteten av svenskarna flippar över ngt sånt här, just eftersom romer håller sig för sig själva 95% av tiden, folk har ingen erfarenhet kring möten med romer!! Jag som stött på dom i arbetet ett par gånger kan (tyvärr) bara säga att ALLA gånger jag träffat på dom har det alltid varit problematiskt. Det är som att dom själva försöker leva upp till "tattar"-stämpeln...
Detta är typiskt sånt här som AB/EX kan använda och spela på folks ovisshet i ämnet, de skapar en alternativ sanning där målet är att tala om för folk vad dom ska tycka i ett ämne, utan att ge HELA bilden.
Förintelsereferenserna är skrattretande just pga detta.

Förstår absolut syftet med ett register, även om det är en svår balansgång mtp lagstiftningen.
Citera
2013-09-23, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krimreporter
Tycker du det är fel att en tidning publicerar uttalande från företrädare för dem som känner sig drabbade?

Känner? Det är ju en känsla....(kvälls)tidningarna ska väl inte skriva om människors känslor!!!

Jag tycker inte nödvändigtvis att jämförelser med förintelsen behöver vara fel. Det finns många paralleller idag och jmf. med 30talet t.ex.

Men regeringen/polisen kartlägger ju ALLA. Romerna är ju helt irrelevanta som grupp. Och om något skulle jag ju säga att polisen har släppt den här nyheten själva för att ta poäng i media.

Man kommer inte hitta någon ansvarig, och polischef Svenssom framstår som jääääääätteduktig som reagerar på det här. Och så får dom och romerna lite extrapengar till....något projekt där dom ska lära sig krama varandra. Winwin...

Jag är rätt trött på den offerroll som romerna spelar faktiskt..

Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Grejen med denna mediastorm är att DN, Exp och AB i princip samtidigt (01:00 samt 01:07) släpper en story som bearbetats under förra vecka. Dessa 3 har helt olika privatpersoner som uttalar sig i samma sak så det är 100% klarlagt att hela släppet är koordinerat mellan dessa 3 och har planlagts sen en tid tillbaka.

Man fråga sig varför dessa 3 gick ut samtidigt, SvD gick ut långt senare runt 10-11 idag, vad är agendan för denna bredsida. Sen kan man fundera över den "registrering" som de kritiserar, polisen anger en analysmetod, skärmdumpar visar på ett system som bl.a linked-in och bolagsverket också kör med helt öppet. Expo lär ha ett liknade system där man också samkör mantalslängder med TR-domar, och deras databaser säljs till andra mediaorganisationer emellanåt utan insyn från DI.

Kvällspressen själva brukar med jämna mellanrum ha löpsedlar typ, dessa tjänar mest i xxx-stad, så dom kackar i eget bo. Nu drar man paralleller med nazism och det glada 30-talet, men hur många vet om att det var tack vara IBM:s hålkortsmaskiner som tyskarna var så effektiva att fånga in judar och andra minoriteter, IBM maskinen står utställd på The Smithsonian där skylten bl.a anger att maskinerna skeppades via Schweiz för att undgå blockaden mot Tyskland.
http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_and_the_Holocaust

Idag är det staten som säljer våra personuppgifter utan att vi kan göra något, på 90-talet hittade man högkänslig persondata med svensk mantalsskrivning på en soptipp i S:t Petersburg, jag var på uppdrag i Ryssland i början av 2000-talet och en full ryss lät mig se min egen personakt när jag skulle besöka ett känsligt område, den datan var svensk i original som hamnat i ryssarnas händer.

Zigenar-filerna verkar vara en konstruktion för portabla handdatorer, möjligt att Malmöpolisen haft lite expriment för sig, men släktskapsdata är ju bullshit, du får i princip fram samma från folkbokföringen fast det blir ett jävla jobb. Ni har visst glömt Swartholm, han sitter ju inne för att Logica:s databas med svensk mantalsskrivnin PLUS alla med skyddad identitet fick fötter, vilket inte är speciellt nytt för redan i början av 2000-talet fanns det misstankar om att det läckte friskt, idag har de flesta av HA-medlemmar och alla faktura-bedragare skyddad identitet.

Nej, MSM har en agenda riktad mot Malmö-polisen, exakt vad vet jag inte men det här är bara en stor jävla sideshow igen, vi lär få mer av denna vara eftersom vi nalkar ett nytt val snart, så man smider massa fula planer ihop med lobby och skumma pr-firmor med f.d politiker i styrelserna.

Jag håller med om allt du skriver utan det fetade, jag är helt övertygad om att polisen varit fullt införstådda med att detta skulle släppas, och troligtvis har dom släppt det själva.
Senast redigerad av AndersJoh 2013-09-23 kl. 13:40.
Citera
2013-09-23, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Hela soppan är ju en enda komiskt enormt överdriven mediestorm. Skånepolisen har haft någon sorts spaningsregister för att kunna hålla rätt på hur ziggisarnas inbördes relationer hänger ihop och mediesverige drar på som om det vore tredje världskriget.

Är det någon som har tillgång till något "social media listening tool*"? Dvs ett verktyg som marknadsförare använder för att kolla hur uppmärksammat ett ämne blir i socialia medier. Vi skulle då kunna skapa ett Forserumsindex och jämföra olika PK-stormars styrka objektivt.

*Typ Radian6
http://www.salesforcemarketingcloud.com/products/social-media-listening/
Dom alltså kollar vilka som hänger ihop med vilka och du tycker det är överdrivet. Säg plats och tid så ska jag slå in pannan på dig nazistsvin. Skulle gärna vilja det dock när du inte förstår hur detta är så jävla fel och nazistiskt.
Senast redigerad av megagraphitti 2013-09-23 kl. 13:35.
Citera
2013-09-23, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Känner? Det är ju en känsla....(kvälls)tidningarna ska väl inte skriva om människors känslor!!!

varför inte det?

romer bär i sin historia med sig århundraden av förtryck och diskriminering och under modern tid minnena av nazisterns utrotningsläger och nazistliknande förföljelse med mord i ungern.

Det känns. Varför inte skriva om känslor om nu en romsk företrädare säger så?

utöver det ska tidningarna försöka ta reda på vad som ligger i registret, att det är ett hemligt register är väl fullt förståeligt, men är det lagligt? Polisen bör följa lagen. Lagen finns ju av en orsak.
Citera
2013-09-23, 13:41
Medlem
skulle jag få reda på ifall polisen för register som nazityskland på mig så skulle jag planera att gå in med vapen på polisstation med villiga människor som ser hur fel detta är, då det redan idag skulle skjutas ifall detta hände i något annat land. Vilken polisstation som har huvuddator och registren vet jag ju dock inte men skulle man bara fått reda på det. Här i denna fråga så ser man svenskens moral. Man bryr sig ej och man kommer inte göra något åt det. Beatrice ask som vet om detta och säkerligen alltid gjort kommer som dem flesta korrupta politiker fortsätta sin karriär som ett svin. Polisen kommer fortsätta göra som dom vill för ingen vågar ställa sig emot. Varför ens diskutera saker som är sjukt kränkande, varför ens skriva det i tidningarna när inga verkar bry sig samt förstå hur illa detta verkligen är? Nazi-sverige.
Senast redigerad av megagraphitti 2013-09-23 kl. 13:44.
Citera
2013-09-23, 13:42
Medlem
KingVisions avatar
Har ingen lust att besöka slaskmedia men har redan sett på text-tv idag lite roliga uttalanden från journalister och romer. Skall väl dock förhålla mig till folkmord.

Ett sådant här register indikerar inte att ett folkmord kommer att äga rum, men det bådar ju inte gott för de som blivit kartlagda. Vad som dock är roligt att höra är att zigenare, men främst journalister (som är högskoleutbildade) börjar käbbla om att förintelse nr2 är påväg och bla bla bla.

Journalister alltså! Tror dom på allvar, att ett folkmord skulle kunna genomföras utan att någon/några märkte av det?

Tror dom seriöst, att omvärlden bara skulle kolla på ifall ett folkmord pågick här?

Nej, det skulle få omfattande konsekvenser för vårt land om en sådan händelse ägde rum. Det skulle sättas sanktioner från dag 1, handelsblockad och vi skulle som exportberoende nation, drabbas av fruktansvärt dålig ekonom och hungersnöd. Sen hade ju inte USA tvekat på att genomföra en militär ockupation, dom tycker ju om att skaffa sig undersåtar. Idiotiska journalister alltså, gör en höna av en fjäder som vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av megagraphitti
Här i denna fråga så ser man svenskens moral. Man bryr sig ej och man kommer inte göra något åt det. Beatrice ask som vet om detta och säkerligen alltid gjort kommer som dem flesta korrupta politiker fortsätta sin karriär som ett svin. Polisen kommer fortsätta göra som dom vill för ingen vågar ställa sig emot.

Och vad skulle vi ha till övers för en minoritet i vårt land som enbart missköter sig och begår kriminella handlingar? Dom blir behandlade såhär av många anledningar och det är för att dom inte sköter sig, är det konstigt att dom inte ens har något eget land?

Den dagen majoriteten av romerna uppför sig som civiliserat folk, kan detta diskuteras men det lär ju inte bli aktuellt förräns om ca 1000 år.

Trivs inte zigenare här, kan dom ju faktiskt ta och flytta härifrån.

Sen finns det de kulturmarxister som försökt hjälpa romer, DO är en följd av idioternas påfund och används flitigt av zigenare där 7/10 anmälda fall upprättas av just romer. Räcker inte DO till?

Citat:
kommer ju aldrig bli folkmord, det tror inte jag heller. Men det är ju just denna registreringen som dom håller på med och med all säkerhet inte bara gör emot romer.

Folkmord skulle faktiskt kunna ske i samband med ett eventuellt inbördeskrig mellan etniciteter och religiösa grupper. Den enda rollen våra politiker spelar in här, är att dom banar vägen inför en stor kommande katastrof som negativ följd av massinvandringen och detta gör dom enbart i sin girighet, när problemen väl brutit ut kommer dessa att gå i exil. Något organiserat folkmord är det i varje fall inte tal om.

Polisen använder det här registret för att förebygga brott och det är skäl nog.
Senast redigerad av KingVision 2013-09-23 kl. 13:56.
Citera
2013-09-23, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nervgasad
Kanske man skall gå till botten varför Polisen (om de nu har) ett register på zigenare, har just ett.

Kan det ha och göra med att vissa har jävligt långa fingrar? Jag vet inte, men sist jag träffade en zigenare så var jag gött sugen på att sätta en fot i nyllet på svinet.

cäker det då inte med att poisen har ett register över folk med långa fingrar. Kanske ett allmänt spaningsregister, eller ett fingeravrycksregster, eller ett dna-register, eller ett belastningsregister.
varför just ett register över personer som du blir sugen på att sätta en fot i nyllet på.

Jag tror att redaktionerna just nu förösker gå till botten med varför polisen har just det här registret/analysfilen.

Till att börja med fick polisen frågan om de hade registret. Svaret blevförst nej, se ja men det är så här.

Nu är frågan vad innehåller registret, varför, vad används det till. Polisen svarar ännu så gott man kan. Men först måste polisen väl läsa igenom filen, tolka innhållet, och prata med dem som gjort registret/analysfilen.

Fler svar kommer nog under dagen och morgondagen och så småningom också när andra myndigheter granskat hur polisen sköter sina register.
Citera
2013-09-23, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingVision
Har ingen lust att besöka slaskmedia men har redan sett på text-tv idag lite roliga uttalanden från journalister och romer. Skall väl dock förhålla mig till folkmord.

Ett sådant här register indikerar inte att ett folkmord kommer att äga rum, men det bådar ju inte gott för de som blivit kartlagda. Vad som dock är roligt att höra är att zigenare, men främst journalister (som är högskoleutbildade) börjar käbbla om att förintelse nr2 är påväg och bla bla bla.

Journalister alltså! Tror dom på allvar, att ett folkmord skulle kunna genomföras utan att någon/några märkte av det?

Tror dom seriöst, att omvärlden bara skulle kolla på ifall ett folkmord pågick här?

Nej, det skulle få omfattande konsekvenser för vårt land om en sådan händelse ägde rum. Det skulle sättas sanktioner från dag 1, handelsblockad och vi skulle som exportberoende nation, drabbas av fruktansvärt dålig ekonom och hungersnöd. Sen hade ju inte USA tvekat på att genomföra en militär ockupation, dom tycker ju om att skaffa sig undersåtar. Idiotiska journalister alltså, gör en höna av en fjäder som vanligt.
kommer ju aldrig bli folkmord, det tror inte jag heller. Men det är ju just denna registreringen som dom håller på med och med all säkerhet inte bara gör emot romer.
Citera
2013-09-23, 13:46
Medlem
OedipusRexs avatar
Citat:
skulle jag få reda på ifall polisen för register som nazityskland på mig så skulle jag planera att gå in med vapen på polisstation med villiga människor som ser hur fel detta är, då det redan idag skulle skjutas ifall detta hände i något annat land. Vilken polisstation som har huvuddator och registren vet jag ju dock inte men skulle man bara fått reda på det. Här i denna fråga så ser man svenskens moral. Man bryr sig ej och man kommer inte göra något åt det. Beatrice ask som vet om detta och säkerligen alltid gjort kommer som dem flesta korrupta politiker fortsätta sin karriär som ett svin. Polisen kommer fortsätta göra som dom vill för ingen vågar ställa sig emot. Varför ens diskutera saker som är sjukt kränkande, varför ens skriva det i tidningarna när inga verkar bry sig samt förstå hur illa detta verkligen är? Nazi-sverige.

Ok, så upplåtande av register = anledning till att begå mord? Du verkar vettig - NOT
Citera
2013-09-23, 13:49
Medlem
TRRRRISTs avatar
Ännu en storm i ankdammen.

Att ha register över zigenare är väl att jämföra med att ha register över kriminella MC organisationer.

Svensson med en IQ under 90 blir upprörd då media säger åt hen att bli upprörd, resten skiter mest i vilket och tycker det är larvigt.

Media kör detta för att öka blodtrycket på korkade grisar som MÅSTE klicka för att läsa om den "senaste skandalen" det är ju detta Helin & co lever på. Att korkade drägg sitter och klickar sina små omanliga fingrar i spillror på helt orelevanta och ointressanta nyheter.

Det skrattas nog väldigt gott åt Svensson ute på redaktionerna idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in