Citat:
Ursprungligen postat av sjukan
Vänta nu, har jag förstått detta rätt?
Om man köper Cherry innan stämman så får man ett par dagar senare en utdelning på ca 11kr/aktie, vilket motsvarar ca 25% i utdelning?
Vad är det jag missar eller har missuppfattat? För om detta stämmer så är det ju bara att lägga in ett hyffsar fett belopp strax innan stämman och en vecka senare har man ökat det med 25%.
Vad är riskerna?
Mvh
chansen att aktien i det här fallet återhämtar hela utdelningen på en vecka är ju väldigt liten och den måste ju öka mer procentuellt för att ligga på samma kurs igen.
undantaget specialfall som ovan så brukar jag brukar säga att aktier sjunker mellan 08-120% av utdelningen räknat på samma dag. men det finns aktier som vanligtvis återhämtar sig snabbt (upp till 5 dagar?) ett exempel är hm.
är utdelningen större, typ 6-8% så brukar många sälja av pga att dom ägt aktien av istort sett en anledning, dvs den höga utdelningen.
om man tex tar eric så tror jag inte alls det är så. jag äger diös och i går handlades den utan utdelning 2,30 och den sjönk 1,60. utdelningen känns "ointressant".
i vilket fall, det finns gratispengar och det gäller nog alla preffarna, tex klövern (varken "låg" eller "hög" risk) och den står i samma kurs som för 12mån sedan trots att den delat ut 10 kr sedan dess.