2013-04-23, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Var hittade du infon om det?

Mvh

Står i kallelsen till årsstämman.

http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID_News=65094&Language=1
Citera
2013-04-24, 06:22
Medlem
Vänta nu, har jag förstått detta rätt?
Om man köper Cherry innan stämman så får man ett par dagar senare en utdelning på ca 11kr/aktie, vilket motsvarar ca 25% i utdelning?
Vad är det jag missar eller har missuppfattat? För om detta stämmer så är det ju bara att lägga in ett hyffsar fett belopp strax innan stämman och en vecka senare har man ökat det med 25%.
Vad är riskerna?

Mvh
Citera
2013-04-24, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjukan
Om man köper Cherry innan stämman så får man ett par dagar senare en utdelning på ca 11kr/aktie, vilket motsvarar ca 25% i utdelning?
Vad är det jag missar eller har missuppfattat? För om detta stämmer så är det ju bara att lägga in ett hyffsar fett belopp strax innan stämman och en vecka senare har man ökat det med 25%.
Vad är riskerna?

Mvh

Det finns inga gratispengar. Du tror väl ändå inte att aktiekursen inte påverkas efter utdelningen?
Skulle du själv betala lika mycket för en aktie som inte har rätt till 25% utdelning?
Citera
2013-04-24, 08:35
Medlem
WeeMaans avatar
Citat:
Vad är riskerna?

Mvh

Du tror inte kursen kommer sjunka med motsvarande belopp då?
Citera
2013-04-24, 10:27
Medlem
stormonstrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Var hittade du infon om det?

Mvh
Jag hittade faktiskt inte heller datumet direkt och eftersom jag inte orkade leta så mailade jag helt enkelt Cherry och frågade.
Citera
2013-04-24, 14:25
Medlem
axelcarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMaan
Du tror inte kursen kommer sjunka med motsvarande belopp då?

Företag strävar mot lönsamhet - du tror inte kursen kommer öka till samma belopp som innan den gick ner med motsvarande belopp då?
Citera
2013-04-24, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stormonstret
Jag hittade faktiskt inte heller datumet direkt och eftersom jag inte orkade leta så mailade jag helt enkelt Cherry och frågade.
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Står i kallelsen till årsstämman.

http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID_News=65094&Language=1

Tack

Mvh
Citera
2013-04-24, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axelcarling
Företag strävar mot lönsamhet - du tror inte kursen kommer öka till samma belopp som innan den gick ner med motsvarande belopp då?

Frågeställaren hade förhoppningen att det fanns gratis-pengar att hämta på att vara med på utdelningen och det finns det absolut inte. Hur sen aktiekursen går på längre sikt är en annan frågeställning.
Citera
2013-04-24, 15:41
Medlem
Celenos avatar
Citat:

Företag försöker gå med vinst säger du. No shit, Sherlock.

Nån borde göra en sticky som heter "LÄS: Utdelningar är inte gratis pengar, och era övriga "teorier" om snabba klipp är också fundamentalt fel!", med tanke på hur ofta folk får denna idé på detta forum.
Citera
2013-04-27, 23:31
Medlem
927s avatar
Citat:
Vad är riskerna?

Mvh

chansen att aktien i det här fallet återhämtar hela utdelningen på en vecka är ju väldigt liten och den måste ju öka mer procentuellt för att ligga på samma kurs igen.
undantaget specialfall som ovan så brukar jag brukar säga att aktier sjunker mellan 08-120% av utdelningen räknat på samma dag. men det finns aktier som vanligtvis återhämtar sig snabbt (upp till 5 dagar?) ett exempel är hm.
är utdelningen större, typ 6-8% så brukar många sälja av pga att dom ägt aktien av istort sett en anledning, dvs den höga utdelningen.
om man tex tar eric så tror jag inte alls det är så. jag äger diös och i går handlades den utan utdelning 2,30 och den sjönk 1,60. utdelningen känns "ointressant".
i vilket fall, det finns gratispengar och det gäller nog alla preffarna, tex klövern (varken "låg" eller "hög" risk) och den står i samma kurs som för 12mån sedan trots att den delat ut 10 kr sedan dess.
Citera
2013-04-28, 16:40
Medlem
WeeMaans avatar
Citat:

Nej, inte på en dag efter utdelningen. Som var det frågan handlade om.
Hur det går på sikt låter jag vara osagt.
Citera
2013-04-30, 11:20
Medlem
blagrodans avatar
Några aktier att hålla koll på:

Avanza
Betsson
Blackpearl Res.
Swedol
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera