Citat:
Ursprungligen postat av Bandhunden
Sitter och läser Aros Quality Groups rapport. Får intrycket av att dom kan vara undervärderade som Caparzo säger. Samtidigt känns bolaget väldigt spretigt, jag antar att dom behöver en väldigt bra organisation för att kontrollera så många dotterbolag på ett effektivt sätt. Expanderar dom inte för mycket?
Ja, de har flera dotterbolag, men även om det kan kännas rörigt har de två huvudinriktningar: affärssegment komponent och affärssegment system. I komponentdelen ligger fokus på tekniskt kunnande och den verksamheten bedrivs till stor del i Sverige. Finns även i mindre utsträckning i Kina, Bulgarien och Estland. Marginalen i denna bransch har tagit stryk och har nära nog halverats.
Verksamheten i system, som bygger på lågkostnadsproduktion i mestadels låglöneländer hat gått bättre. I detta segment är vinsten upp någon procent och marginalen har bibehållits på 2008's nivå.
Det jag tycker är viktigt är det finansiella, eftersom siffrorna uppenbarligen är och har varit fina så har den spretiga strukturen inte stört intjäningen. Hade den gjort det hade givetvis siffrorna varit sämre. Inget bolag med dålig organisation presterar år efter år rörelsemarginaler runt 8 % i AQ's bransch. Vill du se mindre välskötta konkurrenter, titta på Note eller Partnertech. Även om de kanske har färre dotterbolag har resultaten varit skrämmande.
De har expanderat kraftigt och VD säger i årsredovisningen att han hoppas att försäljningen i Kina i framtiden kommer vara en större del av omsättningen. Det känns betryggande och jag tror på en sådan satsning, därför sitter jag på AQ-aktier långsiktigt. Jag tror inte att de växer för fort, utan de växer i en takt som passar dem.