2010-04-14, 19:01
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quplin
tack för analysen. tror du AQG's kurva vänder sig snart då? verkar bara ha dalat neråt senaste månaderna.. bordar ju för bra pris vid köp visserligen

Jag ser det bara som positivt, jag har en del kontanter i depån och den lägst värderade aktien jag äger är AQG, där skulle jag gärna vilja köpa mer. Det är den enda aktien som jag inte skulle vara orolig för att vara all-in i. Ett riktigt gediget kvalitetsbolag: https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=32320 analysen är något äldre än två år, men det de säger stämmer även i dag, alltså om själva bolaget.

Konkurrenterna står sig slätt, såväl Note som Partnertech gör förlust, medan AQG presenterade en rörelsemarginal på 6 % för helåret 2009.

Anledningen att aktien tagit en del stryk är vinstvarningen, där man flaggade för att rapporten för q1 kommer vara sämre än man tidigare trott: http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID_News=54217 Jag tror att det bara är en tillfällig svacka och att AQG är ett lika gediget kvalitetsbolag som innan vinstvarningen kom. Samtidigt säger VD att man sett att efterfrågan tagit fart i Kina och att det kommer bidra till ett stabilt resultat för q2an.

Kursen vet jag inget om, men jag är övertygad om att AQG är en sällsynt kombination av ett sunt bolag till en sund värdering och det på sikt borde ge en sund kursutveckling.
Citera
2010-04-14, 23:14
Medlem
1979s avatar
Loomis har tagit mycket stryck de senaste veckorna av okänd anledning trots att flera köprekommendationer och lovord har publicerats. Känns som att den borde krypa upp mot årshögsta innan utdelningen. Jag är inget proffs, så ta det jag säger med en skopa salt, men kom ihåg var ni läste det.

Loomis känns som ett bolag som du borde gilla, Caparzo?
Citera
2010-04-15, 16:02
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Loomis har tagit mycket stryck de senaste veckorna av okänd anledning trots att flera köprekommendationer och lovord har publicerats. Känns som att den borde krypa upp mot årshögsta innan utdelningen. Jag är inget proffs, så ta det jag säger med en skopa salt, men kom ihåg var ni läste det.

Loomis känns som ett bolag som du borde gilla, Caparzo?

Hej, varför tror du att jag skulle gilla bolaget? Att aktien tagit stryk betyder inte att den ska upp snart.

Värderingen sett till P/E-tal är låg, det jag ogillar är att avkastningen på eget kapital i år (2009) var 16 %, året dessförinnan 14 %. Värderingsmässigt påminner det om Fortum, som har ungefär samma avkastning på EK och det bolaget värderas också kring två gånger EK. Jag har svårt att överblicka marknaden för kontanthantering, talar inte den långsiktiga trenden för minskat användande av kontanter? Mina likvider i portföljen kommer att investeras i AQG, eftersom värderingen är lägre och jag tror på en högre tillväxt i deras verksamhet.
Citera
2010-04-15, 20:16
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Hej, varför tror du att jag skulle gilla bolaget? Att aktien tagit stryk betyder inte att den ska upp snart.

Värderingen sett till P/E-tal är låg, det jag ogillar är att avkastningen på eget kapital i år (2009) var 16 %, året dessförinnan 14 %. Värderingsmässigt påminner det om Fortum, som har ungefär samma avkastning på EK och det bolaget värderas också kring två gånger EK. Jag har svårt att överblicka marknaden för kontanthantering, talar inte den långsiktiga trenden för minskat användande av kontanter? Mina likvider i portföljen kommer att investeras i AQG, eftersom värderingen är lägre och jag tror på en högre tillväxt i deras verksamhet.

Det trodde jag också, men tydligen finns det så många pensionärer, svartjobbare och kriminella att användandet av kontanter ökar.

http://www.va.se/nyheter/analyser/2010/03/18/klipp-pa-kontanter-1/

https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=132228
http://www.privataaffarer.se/aktier/201004/hogre-lonsamhet-i-loomis/
Citera
2010-04-15, 22:38
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Det trodde jag också, men tydligen finns det så många pensionärer, svartjobbare och kriminella att användandet av kontanter ökar.

http://www.va.se/nyheter/analyser/2010/03/18/klipp-pa-kontanter-1/

https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=132228
http://www.privataaffarer.se/aktier/201004/hogre-lonsamhet-i-loomis/

Haha, pensionärer, får upp en bild där hela kön i mataffären blir uppehållen för att en gamling ska plocka med sina 50-öringar i portmonän.

Som sagt tycker jag Räntabiliteten på EK (RE) är för låg, skulle vilja ha en något mer substantiell portion lönsamhet, även om 16 % inte är helt åt fanders. Emellertid intressant att veta att det finns ett ökande behov av kontanthantering, äger du själv Loomis?
Citera
2010-04-15, 22:48
Medlem
1979s avatar
Citat:
Haha, pensionärer, får upp en bild där hela kön i mataffären blir uppehållen för att en gamling ska plocka med sina 50-öringar i portmonän.

Som sagt tycker jag Räntabiliteten på EK (RE) är för låg, skulle vilja ha en något mer substantiell portion lönsamhet, även om 16 % inte är helt åt fanders. Emellertid intressant att veta att det finns ett ökande behov av kontanthantering, äger du själv Loomis?

Ja, jag köpte en hel del i veckan. Kommer förmodligen sälja majoriteten av dem strax innan eller efter utdelningen om det går bra.
Citera
2010-04-15, 22:51
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ja, jag köpte en hel del i veckan. Kommer förmodligen sälja majoriteten av dem strax innan eller efter utdelningen om det går bra.

Din placeringsstrategi går alltså ut på att vara ganska kortsiktig, eller är denna ett undantag?

Vad tycker du är intressant med Loomis, förutom att aktien tagit stryk? Är det P/E-talet som du tittar på?
Citera
2010-04-15, 23:07
Medlem
1979s avatar
Citat:
Din placeringsstrategi går alltså ut på att vara ganska kortsiktig, eller är denna ett undantag?

Vad tycker du är intressant med Loomis, förutom att aktien tagit stryk? Är det P/E-talet som du tittar på?

Aktien känns väldigt stabil i grunden och kursen har rört sig inom samma intervall den senaste tiden. Har redan tjänat pengar på den på korta innehav.

Edit: Men jag skulle även kunna tänka mig att stanna länge i aktien. Bolaget är undervärderat och på rätt väg.
Senast redigerad av 1979 2010-04-15 kl. 23:21.
Citera
2010-04-16, 15:24
Medlem
Bandhundens avatar
Sitter och läser Aros Quality Groups rapport. Får intrycket av att dom kan vara undervärderade som Caparzo säger. Samtidigt känns bolaget väldigt spretigt, jag antar att dom behöver en väldigt bra organisation för att kontrollera så många dotterbolag på ett effektivt sätt. Expanderar dom inte för mycket?
Citera
2010-04-16, 18:15
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandhunden
Sitter och läser Aros Quality Groups rapport. Får intrycket av att dom kan vara undervärderade som Caparzo säger. Samtidigt känns bolaget väldigt spretigt, jag antar att dom behöver en väldigt bra organisation för att kontrollera så många dotterbolag på ett effektivt sätt. Expanderar dom inte för mycket?

Ja, de har flera dotterbolag, men även om det kan kännas rörigt har de två huvudinriktningar: affärssegment komponent och affärssegment system. I komponentdelen ligger fokus på tekniskt kunnande och den verksamheten bedrivs till stor del i Sverige. Finns även i mindre utsträckning i Kina, Bulgarien och Estland. Marginalen i denna bransch har tagit stryk och har nära nog halverats.

Verksamheten i system, som bygger på lågkostnadsproduktion i mestadels låglöneländer hat gått bättre. I detta segment är vinsten upp någon procent och marginalen har bibehållits på 2008's nivå.

Det jag tycker är viktigt är det finansiella, eftersom siffrorna uppenbarligen är och har varit fina så har den spretiga strukturen inte stört intjäningen. Hade den gjort det hade givetvis siffrorna varit sämre. Inget bolag med dålig organisation presterar år efter år rörelsemarginaler runt 8 % i AQ's bransch. Vill du se mindre välskötta konkurrenter, titta på Note eller Partnertech. Även om de kanske har färre dotterbolag har resultaten varit skrämmande.

De har expanderat kraftigt och VD säger i årsredovisningen att han hoppas att försäljningen i Kina i framtiden kommer vara en större del av omsättningen. Det känns betryggande och jag tror på en sådan satsning, därför sitter jag på AQ-aktier långsiktigt. Jag tror inte att de växer för fort, utan de växer i en takt som passar dem.
Citera
2010-04-16, 22:47
Medlem
Citat:
De har expanderat kraftigt och VD säger i årsredovisningen att han hoppas att försäljningen i Kina i framtiden kommer vara en större del av omsättningen. Det känns betryggande och jag tror på en sådan satsning, därför sitter jag på AQ-aktier långsiktigt. Jag tror inte att de växer för fort, utan de växer i en takt som passar dem.

Hur många procent av den totala omsättningen utgör försäljningen i Kina idag?
Hur är förhållande mellan utlandsförsäljning kontra försäljning inom Sverige?
Citera
2010-04-16, 23:08
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAH
Hur många procent av den totala omsättningen utgör försäljningen i Kina idag?
Hur är förhållande mellan utlandsförsäljning kontra försäljning inom Sverige?

26 % av faktureringen är utom Sverige och Kinas andel av omsättningen är lägre än 10 %, vilket framgår av årsredovisningen. Man tittar även på möjligheten att starta produktion i Indien, vilket jag tycker ser intressant ut. Jag litar på ledningens kompetens och deras omdöme när de går in i nya eller expanderar på befintliga marknader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in