Citat:
Ursprungligen postat av Bandhunden
För att förtydliga, jag gillar inte kedjan, tycker bara spontant den är töntig och förstår inte hur folk kan handla där. Eftersom jag inte förstår den så vill jag heller inte investera.
Sen om jag eventuellt missar ett bra läge för jag inte orkar sätta mig in pga spontan motvilja, so be it.
Däremot äger jag HM och det är inte för att jag gillar kedjan eller handlar där själv utan för att jag förstår varför den är så populär och folk vill handla där.
Jag tycker fortfarande att det är en osund princip att utesluta bolag på det sättet och plocka bort dem från din radar. Jag förstår inte hur i helvete någon kan köpa cigg, det finns inga fördelar med det, ändå kan jag utvärdera SM som investering. Jag förstår inte varför någon handlar på ICA, deras priser är hutlösa och det är samma kvalitet som i andra butiker, ändå har jag ägt Hakon Invest.
Vill du ha en sådan motvilja att inte investera i sådant du inte förstår varför folk köper, men som säljer som smör iaf, får du ha en sådan princip, jag hindrar dig inte. Jag själv förstår inte varför man utesluter sådana bolag, men det är upp till dig.
Jag har läst the Intelligent Investor och jag blev inspirerad att köpa bolag med en säkerhetsmarginal. Problemet är att det i boken verkar växa lågvärderade bolag på träd och Graham menar att det på sikt är en klok strategi att köpa lågt värderade bolag och flera stycken av dem. Problemet är att jag inte hittar många sådana.
Jag vill gärna ha en låg värdering på eget kapital, (kurs / EK under 1,5), en Räntabilitet på EK som överstiger 20, eller brukat ligga där. Rullande P/E mindre än 15, sund finansiell ställning. Bra historik av omsättning- och vinsttillväxt.
Med dessa kriterier är Aros Quality Group det enda bolaget som platsar, som jag hittat, är det någon som vet några andra bolag som är värda att titta på, som skulle kunna platsa, eller är dessa kriterier alltför konservativa? Exempelvis utesluts tjänsteföretag, men hur ska man kunna bedöma vad personalen är värd? Det känns mer objektivt att se i balansräkningen.