2009-08-17, 22:25
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monster_kid
Jag skulle säga att den kortsiktiga tvecklingen kommer att förbli låg om inte lägre. Detta skrevs ju den 13 augusti

(Tillägg: riktkurs sista stycket)

STOCKHOLM (Direkt) Goldman Sachs sänker
rekommendationen för Nokia till neutral från tidigare köp
efter att ha dragit ned resultatestimatet för 2010-2011 med
15-18 procent.

Det skriver Bloomberg News.

"Under de kommande 12 månaderna finns brist på
lansering av nya telefoner i det högre segmentet och den
pågående minskningen av marknadsandelen inom mellansegmentet
på smartphones gör att vi inte kan behålla vår tidigare
positiva syn", skriver Goldman Sachs i analysen enligt
Bloomberg.

Riktkursen sänks till 11 euro från tidigare 15 euro,
enligt European Market Scope.

så vi ser nog ingen bättring snart. Dock håller jag med om att det är ett starkt varumärke och Nokia kommer ju bryta trenden. Frågan är bara när.

Som JAE säger ligger Nokia mig varmt om hjärtat just nu, ett kvalitetsbolag av gigantiska proportioner

Nu ligger kursen ruskigt nära 90 kronor, som sämst vid 90,80 i dag. Aktien har tagit ruskigt mycket stryk senaste tiden. En intressant iakttagelse är att senaste bottennoteringen, bortsett från Mars, låg på 82 Kronor och då hade aktien tagit ruskigt mycket stryk. Datumet var 25 Augusti 2004 och inom några månader rallade aktien till 110 kronor, för att sjunka tillbaka till 100 kronor till årsskiftet, men fortfarande en fin avkastning och risk/reward

Situationen i dag är BETYDLIGT bättre i dag än den var då. Nokia hade helt missat att lansera uppfällbara telefoner och marknadsandelen var ynkliga 28% mot dagens 37%. Nokia har emellertid lärt sig sin läxa och har lanserat flera smartphones och touchscreens. Enligt estimat från analytikerföretag har Nokia jämfört med Q1 ökat market share till 45 (41 Q1) inom smartphones som ger höga marginaler.

Analytiker ger jag inte mycket för, de brukar vara en bra kontraindikator, säger de något betyder inte det någonting. Hade Buffet lyssnat på Analytiker hade han antagligen ej varit rik i dagens läge.

Analytiker ska du inte lyssna på, men här är en analytiker som är inne på samma spår som jag: http://www.video.ca/video.php?id=1303566471&mode=views&page=41
Analysen är gammal, men det han säger gäller fortfarande. Market penetration är enbart 20% i t ex Kina och här leder Nokia med 60% market share.

Slutligen kommer Nokia definitivt INTE sjunka under 80 kronor, vilket ger en nedsida på max 11%, vilket gör Nokia till ett klockrent köp. Jag tror VD'n ger så dystra framtidsutsikter för att slå från underläge och kunna överraska stort.

Och ja, jag tror att jag blivit kär i Nokiaaktien och det kommer bli mycket svårt och sentimentalt för mig att sälja dem, men den dagen, den sorgen.
Citera
2009-08-17, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Som JAE säger ligger Nokia mig varmt om hjärtat just nu, ett kvalitetsbolag av gigantiska proportioner

Nu ligger kursen ruskigt nära 90 kronor, som sämst vid 90,80 i dag. Aktien har tagit ruskigt mycket stryk senaste tiden. En intressant iakttagelse är att senaste bottennoteringen, bortsett från Mars, låg på 82 Kronor och då hade aktien tagit ruskigt mycket stryk. Datumet var 25 Augusti 2004 och inom några månader rallade aktien till 110 kronor, för att sjunka tillbaka till 100 kronor till årsskiftet, men fortfarande en fin avkastning och risk/reward

Situationen i dag är BETYDLIGT bättre i dag än den var då. Nokia hade helt missat att lansera uppfällbara telefoner och marknadsandelen var ynkliga 28% mot dagens 37%. Nokia har emellertid lärt sig sin läxa och har lanserat flera smartphones och touchscreens. Enligt estimat från analytikerföretag har Nokia jämfört med Q1 ökat market share till 45 (41 Q1) inom smartphones som ger höga marginaler.

Analytiker ger jag inte mycket för, de brukar vara en bra kontraindikator, säger de något betyder inte det någonting. Hade Buffet lyssnat på Analytiker hade han antagligen ej varit rik i dagens läge.

Analytiker ska du inte lyssna på, men här är en analytiker som är inne på samma spår som jag: http://www.video.ca/video.php?id=1303566471&mode=views&page=41
Analysen är gammal, men det han säger gäller fortfarande. Market penetration är enbart 20% i t ex Kina och här leder Nokia med 60% market share.

Slutligen kommer Nokia definitivt INTE sjunka under 80 kronor, vilket ger en nedsida på max 11%, vilket gör Nokia till ett klockrent köp. Jag tror VD'n ger så dystra framtidsutsikter för att slå från underläge och kunna överraska stort.

Och ja, jag tror att jag blivit kär i Nokiaaktien och det kommer bli mycket svårt och sentimentalt för mig att sälja dem, men den dagen, den sorgen.

Du kan verkligen din sak och du är verkligen påläst och för det ska du ha beröm.. dock talar graferna för sig själva tycker jag.. borde inte Nokia öka sakta men säkert uppåt istället för neråt om det var sanning?
Citera
2009-08-17, 23:50
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monster_kid
Du kan verkligen din sak och du är verkligen påläst och för det ska du ha beröm.. dock talar graferna för sig själva tycker jag.. borde inte Nokia öka sakta men säkert uppåt istället för neråt om det var sanning?

Marknaden är på kort sikt irrationell och psykologi inverkar. Det finns inte en enda aktie som har en kurva som ökar sakta, men säkert uppåt. Även stabila bolag som genererar vinster, som Nokia, påverkas. Nokia fortsätter leverera vinster och q2-rapporten var i linje med förväntningarna, men det var som sagt framtidsutsikterna som drog ner resultatet. Alla aktier är oftast antingen under- eller övervärderade och jag gillar att plocka aktier som jag anser vara undervärderade, och det gör inget om de fortsätter sjunka, för jag agerar långsiktigt, även om kortsiktig vinst aldrig är fel.

Du kan komma in i Nokia till samma nivå som 2004 och det är smått fantastiskt. För spararna hade det varit nästan "förlorade år" att äga från 2004 tills nu, men för dig är det ett gyllene tillfälle att komma in samma bolag som nu innehar en betydligt större marknadsandel och en kompetent ledning som lärt sig från sina misstag. Det är lite av ett återkommande tema för Nokia. De missar någon trend, analytiker dömer ut bolaget och skriver sälj, för att sedan följa trenden och slå analytikerna på fingrarna. Gång på gång. Analytikerna ropar att Nokia missat smartphones, men man är alltjämt marknadsledare inom segmentet och har ökat till 45 (41), nya marknader att erövra är Nordamerika och Korea, där smartphones efterfrågas.

Angående graferna så befinner sig Nokia på en historiskt låg nivå och det är nu alla säljer Nokia det fina köpläget är här. En kraftig korrektion kommer infinna sig, det är bara en tidsfråga när. Ska du köpa telekom i dag, köp Nokia. Eric har också backat, men de gör förlust i dag och är ner 50% från toppen 2007, medan Nokia är ner mer. Sedan brukar jag säga att du ska investera i det du känner till och vet något om. Ericsson sysslar med GSM-tjänster och liknande som jag inte kan något om, därför placerar jag inte i Eric. Mobilmarknaden däremot är lätt att förstå och analysera, det krävs bara sunt förnuft så kan du dra egna slutsatser.

Nokia är en av de stora förlorarna på stockholmsbörsen i år, nästa år kan situationen bli en annan. Senast till q4-rapporten tror jag Noki lyfter över 115 iaf.
Citera
2009-08-18, 20:46
Medlem
Urbanfests avatar
Kan reka Odd molly, aktien har gått mycket bra den senaste veckan men det hindrar den inte från att fortsätta stiga. Ligger på låga 10,5 i P/E och hade en stabil tillväxt även under rådande finanskris, när orderingången i oktober presenteras kan nog det bli ett bra lyft då kunderna antagligen har vågat göra större beställningar. Jämför man med andra klädbolag t ex Björn Borg som ligger på P/E 15,8 så känns Odd molly som en fin investering både långsiktigt och kortsiktigt.
Citera
2009-08-18, 20:50
Medlem
hängballens avatar
Jag vill slå ett slag för Nederman Holding.
Visst är vacumpumpar enkel teknologi med dom säljer ju i alla fall så varför inte chansa?
Citera
2009-08-19, 12:55
Medlem
Kannans avatar
Snart dags för HM!

HM har nu hamnat under 400 kronor, den kan, och kommer, gå ner en bit till den närmsta tiden. Allt under 390 får ses som rea för det här underbara svenska bolaget som är ett av våra mest välskötta.

När tåget sedan går, när krisen vänder på allvar (inte än), går det undan, och då sätter bara himlen gränserna! Var på er vakt och håll ögonen öppna för dippar!
Citera
2009-08-19, 15:00
Medlem
EgggEs avatar
Vad händer med Topotarget? såg det som bra ingångspunkt nu när de sjönk inför rapport. vad tror ni, uppgång efter rapporten ??
Citera
2009-08-19, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zod-E
PA Resources har jag själv och har följt snart ett år. Jämfört med före krisen så är det ju lågt värderat, men å andra sidan är det så med alla företag. Men jag har märkt att den följer oljepriset ganska väl med hyfsad hävstång. Sen gör de lite nya oljefynd då och då, nyhetsflödet är bra utan att vara "tjatigt".
Och Q2-rapporten säger att min rekommendation håller
Citera
2009-08-20, 05:47
Medlem
526s avatar
Företagen som säljer vaccin mot svin infuensan borde väl vara bra?
Glaxo Smithkline säljer till Landstinget

Verkar vara flera som är på g.
http://www.redeye.se/aktiebloggen/4843/svininfluensan-ett-hot-mot-varldsekonomin
Senast redigerad av 526 2009-08-20 kl. 06:10.
Citera
2009-08-20, 11:52
Medlem
c-d af ands avatar
Någon mer som äger BENCHMARK OIL & GAS?
Har mina inköpta på 27öre så 18% uppgång idag är helt klart trevligt.

En likvidering av bolaget ger tillbaka mer än vad nuvarande aktiekurs gör gällande.

https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/bolagsguiden/resbalans.jsp?companyid=5923
Citera
2009-08-20, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
HM har nu hamnat under 400 kronor, den kan, och kommer, gå ner en bit till den närmsta tiden. Allt under 390 får ses som rea för det här underbara svenska bolaget som är ett av våra mest välskötta.

När tåget sedan går, när krisen vänder på allvar (inte än), går det undan, och då sätter bara himlen gränserna! Var på er vakt och håll ögonen öppna för dippar!

Sitter bara o väntar på en dipp för att gå in faktiskt Känns dock lite segt att köpa en aktie som ligger nära livstidshigh. Samtidigt kan man inte argumentera deras resultat..
Citera
2009-08-20, 16:46
Medlem
ButtiBoys avatar
Vad tror ni om Paynova..? Aktien har ju klättrat inför rapporten nästa vecka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in