Citat:
Ursprungligen postat av Monster_kid
Jag skulle säga att den kortsiktiga tvecklingen kommer att förbli låg om inte lägre. Detta skrevs ju den 13 augusti
(Tillägg: riktkurs sista stycket)
STOCKHOLM (Direkt) Goldman Sachs sänker
rekommendationen för Nokia till neutral från tidigare köp
efter att ha dragit ned resultatestimatet för 2010-2011 med
15-18 procent.
Det skriver Bloomberg News.
"Under de kommande 12 månaderna finns brist på
lansering av nya telefoner i det högre segmentet och den
pågående minskningen av marknadsandelen inom mellansegmentet
på smartphones gör att vi inte kan behålla vår tidigare
positiva syn", skriver Goldman Sachs i analysen enligt
Bloomberg.
Riktkursen sänks till 11 euro från tidigare 15 euro,
enligt European Market Scope.
så vi ser nog ingen bättring snart. Dock håller jag med om att det är ett starkt varumärke och Nokia kommer ju bryta trenden. Frågan är bara när.
(Tillägg: riktkurs sista stycket)
STOCKHOLM (Direkt) Goldman Sachs sänker
rekommendationen för Nokia till neutral från tidigare köp
efter att ha dragit ned resultatestimatet för 2010-2011 med
15-18 procent.
Det skriver Bloomberg News.
"Under de kommande 12 månaderna finns brist på
lansering av nya telefoner i det högre segmentet och den
pågående minskningen av marknadsandelen inom mellansegmentet
på smartphones gör att vi inte kan behålla vår tidigare
positiva syn", skriver Goldman Sachs i analysen enligt
Bloomberg.
Riktkursen sänks till 11 euro från tidigare 15 euro,
enligt European Market Scope.
så vi ser nog ingen bättring snart. Dock håller jag med om att det är ett starkt varumärke och Nokia kommer ju bryta trenden. Frågan är bara när.
Som JAE säger ligger Nokia mig varmt om hjärtat just nu, ett kvalitetsbolag av gigantiska proportioner
Nu ligger kursen ruskigt nära 90 kronor, som sämst vid 90,80 i dag. Aktien har tagit ruskigt mycket stryk senaste tiden. En intressant iakttagelse är att senaste bottennoteringen, bortsett från Mars, låg på 82 Kronor och då hade aktien tagit ruskigt mycket stryk. Datumet var 25 Augusti 2004 och inom några månader rallade aktien till 110 kronor, för att sjunka tillbaka till 100 kronor till årsskiftet, men fortfarande en fin avkastning och risk/reward
Situationen i dag är BETYDLIGT bättre i dag än den var då. Nokia hade helt missat att lansera uppfällbara telefoner och marknadsandelen var ynkliga 28% mot dagens 37%. Nokia har emellertid lärt sig sin läxa och har lanserat flera smartphones och touchscreens. Enligt estimat från analytikerföretag har Nokia jämfört med Q1 ökat market share till 45 (41 Q1) inom smartphones som ger höga marginaler.
Analytiker ger jag inte mycket för, de brukar vara en bra kontraindikator, säger de något betyder inte det någonting. Hade Buffet lyssnat på Analytiker hade han antagligen ej varit rik i dagens läge.
Analytiker ska du inte lyssna på, men här är en analytiker som är inne på samma spår som jag: http://www.video.ca/video.php?id=1303566471&mode=views&page=41
Analysen är gammal, men det han säger gäller fortfarande. Market penetration är enbart 20% i t ex Kina och här leder Nokia med 60% market share.
Slutligen kommer Nokia definitivt INTE sjunka under 80 kronor, vilket ger en nedsida på max 11%, vilket gör Nokia till ett klockrent köp. Jag tror VD'n ger så dystra framtidsutsikter för att slå från underläge och kunna överraska stort.
Och ja, jag tror att jag blivit kär i Nokiaaktien och det kommer bli mycket svårt och sentimentalt för mig att sälja dem, men den dagen, den sorgen.