2013-09-11, 11:46
Medlem
Hej,kollar just nu på en sportbil för ca 60 000kr jag vill ha (importbil) nackdelen är att jag är ganska ung och den kostar 2000kr i månaden i försäkring,jag har råd med det men då betalar jag nästan halva bilen i försäkring per år? halvförsäkring kostar ungefär hälften av hel och trafik ca 500kr månaden.

Jag ska ha bilen, inget snack om att välja någon annan. men då till frågan, vilken försäkring skulle ni ta? troligtvis kommer jag inte att ha lån på bilen.
Citera
2013-09-11, 13:06
Medlem
Celenos avatar
Jag skulle ta billigast möjliga försäkring, men det beror på att jag har råd att självförsäkra mig. Lägg undan pengarna du sparar. Då det handlar om en sportbil så antar jag att den inte är livsnödvändig för dig, och att du klarar att ha den stående om nåt skulle hända om du inte har pengar till reparationer.
Citera
2013-09-11, 14:03
Medlem
bil är inget livsnödvändigt för mig, jag tycker det är jobbigt att vara utan bil, men jag kan ta mig till jobbet och affären utan bil,bilen kommer jag mest ha för att åka till landet, hälsa på mina vänner och föräldrar, och även handla när han ändå har en bil.
Citera
2013-09-11, 16:52
Medlem
Smulhamsterns avatar
Det låter i mina öron som att valet är rätt så glasklart när du säger att det nästan är halva bilens värde i försäkring per år. Och då är självrisken vid eventuell olycka inte ens inräknad.

Man bör inte försäkra sig mer än nödvändigt. Min åsikt är att de enda försäkringarna som är värda att ha, är de som skyddar mot osannolika men extremt dyra och på gränsen till livsförödande händelser, exempelvis husbrand, vållande av annans olycka osv. Det vill säga sånt som kan bli så dyrt att det är svårt att komma tillbaka från på egen hand om det skulle drabba en.

Att på slentrian försäkra mobiltelefoner, surfplattor och även bilar är såklart en förlustaffär i längden. Det bästa är om man har lite eget kapital undanlagt för det oförutsedda, så man slipper betala varje månad för något som eventuellt kan hända. En annan fördel med att ha egna pengar, är att man själv kan välja exakt hur man vill agera om något oförutsett skulle hända och man slipper blanda in en försäkringshandläggare.

Kör på trafik. Det blir mycket pengar sparat i längden.
Citera
2013-09-11, 23:00
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamii
bil är inget livsnödvändigt för mig, jag tycker det är jobbigt att vara utan bil, men jag kan ta mig till jobbet och affären utan bil,bilen kommer jag mest ha för att åka till landet, hälsa på mina vänner och föräldrar, och även handla när han ändå har en bil.

Så halvförsäkringen är bara 1/4del av helförsäkringen? 500kr i månaden? Ta det isåfall. 500kr i månaden är inte dåligt.

Låter tvärtom lite för billig om du är under 24 och det nu faktiskt är en sportbil. När jag var 18 fick jag betala 6500kr/år för trafikförsäkring åt min bmwm 525i på 191 kusar.

Så 500kr för halvförsäkring för en sportbil (eller vad du anser vara en sportbil) låter väldigt bra. Väldigt gammal bil eller varför får du så bra pris?

Får man fråga vad det är för bil? Eller årgång och motorstorlek iaf.
Senast redigerad av Bbobi 2013-09-11 kl. 23:02.
Citera
2013-09-12, 00:11
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Så halvförsäkringen är bara 1/4del av helförsäkringen? 500kr i månaden? Ta det isåfall. 500kr i månaden är inte dåligt.

Låter tvärtom lite för billig om du är under 24 och det nu faktiskt är en sportbil. När jag var 18 fick jag betala 6500kr/år för trafikförsäkring åt min bmwm 525i på 191 kusar.

Så 500kr för halvförsäkring för en sportbil (eller vad du anser vara en sportbil) låter väldigt bra. Väldigt gammal bil eller varför får du så bra pris?

Om det är en sportbil för 60000:- import kan det vara lite vad som helst. En 4-5 år gammal Ford Mustang kanske.
Citera
2013-09-17, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

trafik kostar 500, det är en mitsubishi eclipse gt från 06
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in