Citat:
Ursprungligen postat av
Vicke1984
Med att jag menade att en som inte är häktad skulle handfängslas mellan pauserna av och till låter konstigt menas ju då att denne åker från och till rättegången själv vilket då sätter frågan till varför fängsel då skulle användas då denne inte är frihetsberövad. Men som sagt du verkar inte vara riktigt säker på om alla åtalade var händfängslade eller inte. Kvinnor som är häktade brukar sällan vara handfängslade vid rättegång och till och med då det är grova brott som mord finns det kvinnor som inte blir handfängslade! det låter då bara konstigt att en 16åring som inte sitter frihetsberövad skulle bli bojad i pauserna. Förresten är den andra tjejen 18årigen Felicia tror jag hon heter fortfarande häktad?
Jo, man har ju aldrig varit i en säkerhetssal förut och det var ganska mycket folk
s a s innanför glaset och jag hade fullt schå med att se mig omkring och se vem
som spelade vilken roll. I ett sådant här sammanhang skall ju också anhöriga från
olika sidor (Toves mamma var där) och polis/häktespersonal placeras in och alla
häktade har ju sin personliga vakt. Men rent spontant skulle jag säga att alla hade
bojor även om jag inser att jag kan ha fel vad gäller Tove. Och visst blir det konstigt
om en icke häktad person som knappast är farlig för någon annan dessutom skall
fängslas med jämna mellanrum under de 5 dagarna.
Men antingen åker man själv dit ytterligare någon dag eller så gör någon annan
som har ögonen med sig hela tiden det och avslöjar hur det ligger till. Troligen
lär inte tidningarna skriva så mycket mera om det här på ett tag.
Spänningsmomentet ligger ändå fortfarande i huruvida båda de misstänkta männen
skall fällas för samma sak. De är ju knappast lika skyldiga.