Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-24, 07:26
  #9445
Medlem
redbullzs avatar
Låt säga att de internationella tobakslagarna släpper drastiskt på förbudet kring snus, skulle inte detta vara ett ypperligt tillfälle att inhandla Swedish Match aktier? (fråga 1)

Likadant om Sverige skulle välja att höja tobaksskatten, att man då säljer sina aktier, känns däremot mer osäkert för antingen kan ju folk välja att sluta köpa snus (kursen sjunker) eller att folk fortsätter köpa trots prisökningen (kursen ökar). (fråga 2/påstående)

Har jag fel?
2011-02-24, 09:42
  #9446
Medlem
Sjuntorparns avatar
jag har en aktie och fonddepå på avanza.

ser nu att under saldo finns de nått som heter skuldränta. där jag har samlat på mej -5,67 SEK.

vad är detta för pengar? jag har inte tagit nåra lån. endast köpt fonder.
2011-02-24, 13:00
  #9447
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
jag har en aktie och fonddepå på avanza.

ser nu att under saldo finns de nått som heter skuldränta. där jag har samlat på mej -5,67 SEK.

vad är detta för pengar? jag har inte tagit nåra lån. endast köpt fonder.

Står så för mig med, fast en skuldränta på 10 öre
Tror de är för att jag köpte aktier för hela mitt saldo en gång och fick då ett negativt saldo på 9 kr efter att courtaget dragits, detta "lån" får man antagligen betala någon ränta på, jag märkte dock detta fort och satte in mer pengar.
2011-02-24, 13:13
  #9448
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redbullz
När jag tittar på Nordea Sekura ser det ut såhär på en översikt på "innehav", betyder det vilka företag en aktiefond innehåller?



Detta står också att det bara visar "De 10 största innehaven"
Om jag vill se alla då?

Svea direkt eller vad de hette hade 2.65% ränta. Appropå hur mycket Nordea Sekura suger.

Dumpa skiten nu.

Vill du ha en likvärdig produkt kan du antagligen köpa Spiltan Räntefond. Förslagsvis i en kapitalförsäkring som är gratis hos typ Avanza och sälja av innehavet och flytta ut pengarna strax före nyår.

Men annars fungerar ju sparkonto... Sålänge det inte suger.
2011-02-24, 13:14
  #9449
Medlem
slavakowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
jag har en aktie och fonddepå på avanza.

ser nu att under saldo finns de nått som heter skuldränta. där jag har samlat på mej -5,67 SEK.

vad är detta för pengar? jag har inte tagit nåra lån. endast köpt fonder.

Har fått det en par gånger jag med utan att orka undersöka vad det är. Så var tvungen o kolla upp det nu. Står såhär på avanza: "När en säljaffär av aktier gått igenom ser du pengarna som disponibla på kontot på en gång. Du kan också utnyttja pengarna, exempelvis till andra aktieaffärer. Men även om du kan se dem så bokförs pengarna egentligen inte på kontot förrän efter tre dagar (likviddagar). Om man istället flyttar pengarna till ett annat konto eller köper fonder, så lånar man pengar av Avanza för den tiden och då uppstår skuldränta. Räntan dras från ditt saldo den sista dagen i varje månad (om den överstiger 1kr) och då nollställs den. Om du vill undvika skuldränta efter en säljaffär kan du vänta tre dagar innan du gör ett uttag eller överföring. Nya aktieaffärer ger inte skuldränta."

Då var det mysteriet löst iaf.
2011-02-24, 14:22
  #9450
Medlem
Meccans avatar
CSN ger mig för mycket pengar???

Hjälp....får nästan 5000kr i månaden av csn är heltidsstuderande på komvux men känns fortfarande lite mycket eller?
2011-02-24, 14:23
  #9451
Medlem
Wheeler88s avatar
Om du håller det hemligt finns det en chans att du slipper bli återbetalningskyldig.

det bästa är att säga till så slipper du bli återbetalningskyldig.
2011-02-24, 14:24
  #9452
Medlem
Bäver_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
Om du håller det hemligt finns det en chans att du slipper bli återbetalningskyldig.

Lika stor som chans som att TS blir återbetalningsskyldig.
2011-02-24, 14:26
  #9453
Medlem
Meccans avatar
Kanske inte ska bränna alla cashen då...vad ska det ligga på?
2011-02-24, 14:29
  #9454
Medlem
wendytimes avatar
Det beror på!
Är du över tjugo år och inte har ett fullständigt gymnasiebetyg så kan du haft turen att få det högre bidraget.

Logga in på din csn-sida och kolla vad det står, det kan vara så att du får precis så mycket du ska ha...
2011-02-24, 14:32
  #9455
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meccan
Kanske inte ska bränna alla cashen då...vad ska det ligga på?
Ett tips. Ring CSN och berätta om ditt "problem", är det felaktigt korrigeras det.
2011-02-24, 14:34
  #9456
Medlem
Meccans avatar
well under utbetalningar står de de summor som jag fått....vetefan asså får ringa dem.....eller så gör jag det inte

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback