Citat:
Ursprungligen postat av Make.Sense
Skulle någon bara kan upplysa mig lite om studielånet och hur det fungerar.
Jag fick brev från CSN idag så jag gjorde en ansökan på internet och ska printa ut någon blankett och ha mig, och de frågade om jag ville ansöka om lån också, och jag tänkte väl att det skadar väl inte att göra det när jag ändå ansöker om bidraget (som jag f.ö. inte kunde göra för alla fem år jag ska läsa av någon anledning) men hur fungerar det med lånet?
För det första behöver jag inte ha lån under i alla fall de första 3-4 månaderna, för då tar jag lön från jobb denna sommar, och sen hur mycket jag behöver kan ju variera från månad till månad med någon tusenlapp liksom. Liksom, hur fungerar detta? Kan jag gå utan att låna en krona till December, sen låna typ 4000 i December, ta ut 3000 i Januari och sen 5000 i Februari liksom?
Finns ju ingenstans detta går att få reda på liksom, och det är riktigt bra att veta.
Det absolut bästa vore ju om det var så att man bara kan plocka pengar när man behöver det
upp till månadens/veckans maxbelopp.
Du tar studiemedel, detta består av en bidragsdel och en lånedel, med fixerade belopp för varje vecka.
Bidraget kommer alltid de vekor du tar studiemedel, lånet kan du välja att ta 0-alla av dessa veckor. När du ansöker så anger du hur många veckor du vill ha studiemedel, vilka veckor det blir, och om du vill ha lån på några av dessa veckor också. Lånet betalas alltid ut i början. En termin är 20 veckor, och tar du lån 10 veckor så är det alltså första halvan av terminen du får lånet utbetalat. Om du tänkt att använda lånet endast den andra halvan av terminen, dvs vecka 11-20, så får du vackert spara pengarna själv och använda dem när det är dags. Du måste alltså själv redan i ansökan ange hur mycket lån du vill ha, och sedan får du själv avgöra när detta ska användas och när det ska ligga säkert på sparkontot.
Du söker studiemedel för 1 eller 2 terminer i taget, och den tid du söker / får beviljat är då din studieperiod. Du kan alltså max söka 1 år i taget. Den börjar måndagen den vecka du börjar ta studiemedel för. Det är denna period som csn sedan tittar på när de räknar ut om du taigt tillräckligt många poäng för att bli beviljad en ny studieperiod (de prövar dina studieresultat).
Du får försöka avgöra detta när du söker, men du kan också ändra din ansökan under tidens gång. Varning är att hålla koll på hur många veckor lån du fått för när du ändrar. Kan resultera i återkrav vilket är per definition dåligt och som ger jobbiga konsekvenser (och du får känna på den vrede csn ger till de som fuskar / inte håller koll på vad de gör) om du sänker antalet veckor med lån, detta för att de betalas ut i förskott och i de första veckorna på terminen.