2012-05-29, 20:07
Medlem
Mantzels avatar
Jag ska läsa en sommarkurs nu på 15p till sommaren och jag går på ett program på universitetet och har läst nu 60p. Om jag misslyckas med sommarkursen räknas då dom 15p ihop med dom 60 eller är det så att sommarkurserna inte räknas ihop med dom vanliga kurserna?
2012-05-29, 20:32
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantzel
Jag ska läsa en sommarkurs nu på 15p till sommaren och jag går på ett program på universitetet och har läst nu 60p. Om jag misslyckas med sommarkursen räknas då dom 15p ihop med dom 60 eller är det så att sommarkurserna inte räknas ihop med dom vanliga kurserna?
sommarkursens poäng räknas till de poäng du behöver ta (och hopas till den precis avslutade vårterminen). Tar du inte studiemedel för sommaren så räknas alla 15 hp rakt av in på din kvot, annars så läggs sommarens csn-veckor på vårens veckor i antalet poäng du behöver ta.

Därför görs inte heller en prövning hos csn när du söker studiemedel för sommaren, om du haft studiemdel för våren.
2012-05-29, 22:00
Medlem
Kan man fortfarande få studielån om man har 400.000kr på sitt sparkonto?
2012-05-29, 22:01
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wasdrf
Kan man fortfarande få studielån om man har 400.000kr på sitt sparkonto?
Ja. CSN tittar enbart på inkomst, inte på besparingar.
2012-05-29, 22:03
Medlem
Mantzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
sommarkursens poäng räknas till de poäng du behöver ta (och hopas till den precis avslutade vårterminen). Tar du inte studiemedel för sommaren så räknas alla 15 hp rakt av in på din kvot, annars så läggs sommarens csn-veckor på vårens veckor i antalet poäng du behöver ta.

Därför görs inte heller en prövning hos csn när du söker studiemedel för sommaren, om du haft studiemdel för våren.

Okej men räknas inte poängen från hösten med eller är det bara 30p från våren?
2012-05-29, 22:08
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantzel
Okej men räknas inte poängen från hösten med eller är det bara 30p från våren?
Alltså jo, hösten räknas också in, men i systemet så hanteras sommarterminen som en förlängning av vårterminen.
2012-05-29, 22:39
Medlem
I sommar ska jag ta en högskoleförberedande matematikkurs(MVE800). Det är en distans och helt nätbaserad kurs. Den är på 7.5HP. Som jag har uppfattat det kan jag då få bidrag. Är det möjligt att jag skulle kunna få lån för dessa veckor också?

Anledningen till att jag vill ha lån också är för att i augusti ska jag börja universitetet och ska flytta och måste köpa massa möbler och grejer så vore bra med lite extra pengar
2012-05-29, 22:49
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opfff
I sommar ska jag ta en högskoleförberedande matematikkurs(MVE800). Det är en distans och helt nätbaserad kurs. Den är på 7.5HP. Som jag har uppfattat det kan jag då få bidrag. Är det möjligt att jag skulle kunna få lån för dessa veckor också?

Anledningen till att jag vill ha lån också är för att i augusti ska jag börja universitetet och ska flytta och måste köpa massa möbler och grejer så vore bra med lite extra pengar

Ja.
2012-05-29, 23:12
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opfff

Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Ja.
en varning är bara att du bör klara kursen, för den kan annars vara ett hinder när du ska söka studiemedel för höstterminen.
2012-05-30, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brevet
Någon bra bok som jag kan köpa ?
Helst på språk engelska / svenska
Tack i förhand (;

Tradingguiden av Jonas Bernhardsson.

Mycket bra bok för nybörjaren.
2012-05-30, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brevet
Någon bra bok som jag kan köpa ?
Helst på språk engelska / svenska
Tack i förhand (;

Rekommenderar mer än gärna.
Vägen till din första miljon : alla kan bygga en egen pengamaskin av Tobias Schildfat

En liten fråga med:

Låt säga att dollarn skulle stiga i värde jämfört med den svenska kronan medans priserna för råvaror som silver och guld skulle bestå. Hur är det då mest troligt att svenska gruvbolag reagerar? Har dollarns värde någon som helst påverkan eller är det själv råvarupriserna som styr helt och hållet?

Mvh
Senast redigerad av Gyroscope 2012-05-30 kl. 12:24.
2012-05-30, 16:15
Medlem
voyages avatar
Högst teoretisk fråga,

Om man skulle ordna så att en behörig lärare skriver under intyg på att man ska studera och få studiemedel, trots att man egentligen inte är befogad för detta, för t ex sommarperioden.

Vad händer om man blir ertappad?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in