2016-01-27, 03:24
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbok
Jag tycker mig märka att folk talar lite i förbigående om detta som att det kan hända / kommer att hända - om det nu plötsligt sker: Så är ett fritidshus övertaget och ni har förlorat ägandet ( men hat kvar låneskuld till banken). Vad gör nu då? Rycker på axlarna o struntar i det? VAD GÖR NI?

Så går det inte till. De belånar dig genom staten, köper huset av dig för lånade pengar och sedan höjer de skatten för att betala av lånet.
Citera
2016-02-03, 20:17
Bannlyst
Det är på gång. Inte ens Migga X trodde att det skulle ske och kallade det för en krigsförklaring mot folket.

http://www.exponerat.net/tomma-hus-pa-landet-ska-bli-bostader-till-sk-flyktingar/

http://www.folkbladet.nu/1557374/tomma-hus-pa-landsbygden-ska-inventeras

Så Skellefteå är först ut. Detta innebär inte att sommarstugor tas över men vad blir nästa steg? Invasionen bara fortsätter ju och det kommer inte att ta stopp här. I steg 2 kanske sommarstugor tas över. I steg 3 flyttar invällarna in i ditt hem. Då blir det som i Stalins Sovjetunionen.
Citera
2016-02-03, 22:16
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelJodok
Sverige har i ett internationellt perspektiv extremt lyxiga och stora bostäder. Vi måste börja betala tillbaka skulden för vår överkonsumtion.

"Skulden" i det här fallet består av ett till ytan stort land i ett kallt klimat som är glest befolkat med praktiskt taget obegränsad tillgång till förnyelsebart byggnadsmaterial, dvs trä samt en befolkning som åtminstone historiskt har tillhört de rikaste i världen. Svenska byggnadsstandarder efter andra världkriget har i princip tvingat fram stora bostäder men allt är relativt eftersom miljonprogrammets bostäder som ansågs rymliga för sin tid och för de svenskar som flyttade från innerstadens eller landsbygdens trångbodhet idag är på tok för små för dagens invandrade 10 barnsfamiljer. Frågan är om dagens svenskar bor så stort? Många gör det men långt ifrån alla. Det är en solklar klassfråga.

Du glömmer i sammanhanget att de stora villor som du troligtvis menar är bland världens mest energieffektiva och miljövänliga. Isolering i världklass, Ventlilation i världklass, trä som byggnadsmaterial, nya energieffektiva och miljövänliga vitvaror. Ingen eldar med olja. Solpaneler kommer starkt. Bergvärme och luftvärmepumpar vanliga. Även svenska radhus och flerfamiljshus är bland världens mest energieffektiva. Din imaginära skuld får du själv betala tillbaka om det får dig att må bättre.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2016-02-03 kl. 22:22.
Citera
2016-02-03, 22:39
Medlem
bristpafantasis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelJodok
Sverige har i ett internationellt perspektiv extremt lyxiga och stora bostäder. Vi måste börja betala tillbaka skulden för vår överkonsumtion.
Jag vet att du bara är ett troll, men det finns trots allt människor som tänker så här vrickat, så jag tar mig tid att svara ändå.

Vad då för jävla skuld? Skulden är något som vänstern har skapat, och de tycker att vi som är resultatet av att två människor har planerat, genom att utbilda sig och skaffa bra jobb innan man skaffar i snitt två barn, skall känna någon slags jävla skuld för att vi är födda i Sverige. Vi råkade inte bli födda här, våra föräldrar valde att skapa ett nytt liv när de kände sig säkra på att de kunde försörja oss och ge oss en trygg framtid. I helvete heller att jag skall känna någon slags skuld till någon somalisk familj för att de inte fattat att preventivmedel existerar och därför skaffat åtta ungar trots att de knappt kan försörja sig själva. Hur är det mitt fel? Varför skall jag betala tillbaks av det som mina föräldrar har kämpat för att jag skall få?

Det fungerar inte så. Människan är kapitalist från födseln, oavsett vad ni vänstertomtar tror. Man sätter sig själv och sin familj framför allt annat. Det är ingenting konstigt med det. De flesta svenskar är resultatet av två människor som planerat för att deras barn skall få en vettig uppväxt och en framtid. Hur är jag skyldig till något på grund av detta menar du?

Varför har jag som barn till två personer som kunde planera någon slags jävla skuld till ett barn till två föräldrar som inte kunde planera alls?
Citera
2016-02-29, 08:45
Medlem
sherms avatar
Exproprieringen av småhus och sommarstugor rycker allt närmare, lagen ligger i väntan på tillfället att uppenbara sig och med den dramatiska ökning som vårfloden nallar är det väl bara en tidsfråga. Så passa på och njut ordentligt alla ni som har sommarstuga.

Citat:
INVANDRING. Kommunen behöver fler bostäder för att lösa bostadsfrågan för nyanlända. Nu letar de efter sommarstugor och tomma hus och ber privata hyresvärdar om hjälp.

Sedan slutet av 2015 har Svante Forslund, samordnare på Integrationsenheten i Enköping, försökt att få kommunens privata hyresvärdar att bli en del av projektet
Bostad Enköping. Han har åtagit sig att hitta 25 objekt som är lämpliga för anvisning av nyanlända innan året är slut.

– Det är ett litet avtal, men det gäller att gå ner på individnivå nu, säger han.

Länsstyrelsen har gått in med 1,8 miljoner kronor i projektet – pengar som måste återbetalas om de inte anses ha använts på rätt sätt.

Men Svante Forslund är nöjd med hur projektet har fortlöpt hittills. Enligt honom har de hittat ett par objekt ute på landsbygden redan. – Det finns 750 000 fritidshus i Sverige på ett ungefär, så klart är att det finns en kapacitet som inte är utnyttjad än. Enköping är ju till hälften landsbygd.
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/enkoping-soker-efter-sommarstugor-till-nyanlanda/aRKpbA!GENmDA7R4ouN5zghNB7Iog/
Citera
2016-02-29, 09:11
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Myndigheterna uppvisar nu en expropriations-och tvångsmentalitet i flyktingfrågan som skulle göra vilken som helst sovjetisk 30-talskommunist grön av avundsjuka.
Citera
2016-02-29, 09:23
Medlem
Harpsund borde stå öde större delen av året, är förhållandevis stort och ägs redan av staten: Varför inte låta några hundra ensamkommande 45-åringar flytta in dit?
Citera
2016-02-29, 09:38
Medlem
mrsrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swaraitelefon
Harpsund borde stå öde större delen av året, är förhållandevis stort och ägs redan av staten: Varför inte låta några hundra ensamkommande 45-åringar flytta in dit?

Mycket bra initiativ!
Citera
2016-02-29, 10:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Som frågan lyder; kommer sommarstugor och outnyttjade bostäder att rekvirera på grund av den höga invandringen vi har och kommer att öka ytterligare med syrianer och eritreaner? Många kommuner har ju inte bostäder så det räcker till för den invandring som kommer till deras kommun.

Nu till frågeställningen; hur ser ni på att sommarstugor och outnyttjade bostäder rekvireras på grund av brist av bostäder till flyktingar? vad skulle ni tycka om erat sommarställe tas i beslag för detta ändamål? om ni är emot det hur skulle ni agera?

Rekvireras, nej. Men vänta tills flyktingarna själva upptäcker att Sverige är fullt av stugor som bara används en månad eller två under sommaren.

Särskilt för flyktingar som fått avslag och inte har något att förlora så är det perfekt boende, eller hur?
Även andra som vet att de inte kan utvisas pga någon teknikalitet.

Åker de dit så är det bara att snyfta ut i media om att de inte hade något val eftersom de behövde någonstans att bo.
Citera
2016-03-01, 10:31
Medlem
Kadeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det är på gång. Inte ens Migga X trodde att det skulle ske och kallade det för en krigsförklaring mot folket.

http://www.exponerat.net/tomma-hus-pa-landet-ska-bli-bostader-till-sk-flyktingar/

http://www.folkbladet.nu/1557374/tomma-hus-pa-landsbygden-ska-inventeras

Så Skellefteå är först ut. Detta innebär inte att sommarstugor tas över men vad blir nästa steg? Invasionen bara fortsätter ju och det kommer inte att ta stopp här. I steg 2 kanske sommarstugor tas över. I steg 3 flyttar invällarna in i ditt hem. Då blir det som i Stalins Sovjetunionen.

Finns det ens tomma hus i ytterområden? När jag tänker på tomma hus i Norrlands inland är det ruckel som stått utan uppvärming i årtionden och hus som kan fungera som sommarstuga. Hus med utedass och kallvatten. Köpa och rusta upp dessa till en normal boendestandard skulle kosta alldeles för mycket pengar.
Citera
2016-03-01, 10:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kadek
Finns det ens tomma hus i ytterområden? När jag tänker på tomma hus i Norrlands inland är det ruckel som stått utan uppvärming i årtionden och hus som kan fungera som sommarstuga. Hus med utedass och kallvatten. Köpa och rusta upp dessa till en normal boendestandard skulle kosta alldeles för mycket pengar.
I Norrlands inland är det inte alls ovanligt med tomma hus som inte går att sälja. Det finns t.o.m. tomma hyreshus.
Citera
2016-03-01, 10:55
Medlem
Det finns ju massor av "stadsnära" sommarstugeområden med god standard i Halland och Skåne. Tylösand exempelvis. Stugorna där är mer vinterbonade än de så kallade modulbostäderna till exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in