2015-08-23, 17:01
Medlem
Gdanzigsks avatar
Med hjälp av några "antirasistlagar" finns det möjlighet att vräka SD-väljare och andra som inte sympatiserar med massmigration och multikulti. Då invandrarna hellre bor i städer bland sina likasinnade så kanske det blir svenskar som får flytta till obygden om de har någon sommarstuga, skidstuga, husvagn eller ett övergivet familjehem på landsbygden så kan invandrarna flytta in till bostadsrätterna, rashusen och villorna i städerna och omgivningen. Det är spännande tider vi går mot...
Citera
2015-08-23, 17:04
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Ja det är nog bara en tidsfråga...
Citera
2015-08-23, 17:53
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Tramsiga foliehattar.

Jag hoppas verkligen regeringen vidtar åtgärder för att skära ned invandringen kraftigt.

Gör man inte det så är det antingen tältläger eller "rekvisition" av bostäder som gäller.
Citera
2015-08-23, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Jag hoppas verkligen regeringen vidtar åtgärder för att skära ned invandringen kraftigt.

Gör man inte det så är det antingen tältläger eller "rekvisition" av bostäder som gäller.
Det hoppas jag också. Dock är det inte relevant att hänvisa till en krigslag för att argumentera för att staten skulle kunna beslagta fastigheter.
Citera
2015-08-23, 18:39
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValdtaktsSemiten
Idén är genomförbar om man genomför den succesivt. Tar man några egendomar i taget så blir aldrig motståndet tillräckligt enat för att göra någon skillnad. På samma vis kan man genomföra mångkulturen generellt. Man förstör en kommun i taget. Att någon kommunpolitiker skriker ensam lite här och var gör ingenting.

Det här kommer som skrev i tidigare eminenta inlägg genomföras långsamt. Det är den kokta grodans princip som gäller. Höjer man tempraturen för hastigt så kommer grodan fly. Gör man det långsamt kan man koka den levande. Genom att expropriera någon stuga i taget så finns det bara någon enstaka missnöjd svensk som inte få stöd av omgivningen. Samtidigt anklagas den missnöjde svensken för rasism och främlingsfientlighet.

Tror dock att barack och modulbostäder är mer realistiskt. Först bygger man enorma komplex med billiga modulbostäder. Sedan inleder man en kampanj om de boende i dessa modulbostäder som känner sig kränkta och underpriviligerade mm så att svensken får bekosta dyrare bostäder via skattesedeln.
Citera
2015-08-23, 18:51
Medlem
Zaedrewss avatar
Det är på väg några hundratusen hit i detta just nu. Så det är givet att de kommer konfiskera stugor nu. Det är kaos som gäller numera. För liksom detta komma de försöka hålla tyst om så länge som bara möjligt. För att inte "mörka" krafter ska dra fördel.
Citera
2015-08-23, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValdtaktsSemiten
Tror dock att barack och modulbostäder är mer realistiskt. Först bygger man enorma komplex med billiga modulbostäder. Sedan inleder man en kampanj om de boende i dessa modulbostäder som känner sig kränkta och underpriviligerade mm så att svensken får bekosta dyrare bostäder via skattesedeln.

Barack och modulbostäder var hypat som alternativ för något år sedan, men när man började räkna på det så var det en dyrare lösning än att bygga riktiga bostäder. Därför det inte talas så mycket om det nu längre.
Citera
2015-08-23, 19:12
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Det hoppas jag också. Dock är det inte relevant att hänvisa till en krigslag för att argumentera för att staten skulle kunna beslagta fastigheter.

Rent tekniskt kan regeringen använda lagen imorgon:
"2 § Regeringen får föreskriva att 4 - 6 §§ helt eller delvis skall tillämpas från tidpunkt som regeringen bestämmer, [...]

2. om det råder sådana utomordentliga förhållanden som är föranledda av att det är krig utanför Sveriges gränser eller av att Sverige har varit i krig eller krigsfara och om det till följd av dessa förhållanden föreligger knapphet eller betydande fara för knapphet inom riket på egendom av vikt för totalförsvaret eller folkförsörjningen"
Det är väl inte svårt att hävda att det idag råder utomordentliga förhållanden i Sverige (kollaps i flyktingmottagandet) som är föranledda av krig utanför Sveriges gränser (Syrien, Libyen, Afganistan, osv).

Jag säger inte att det är särskilt troligt, bara att regeringen redan idag har stor frihet att göra vad den vill. Den är inte hindrad av bestämmelserna kring expropiering.

Tält/barack-läger är troligare på kort sikt. Problemet där att man snabbt bygger upp jätteproppen Orvar som man inom några år måste fixa riktiga bostäder till.
Citera
2015-08-23, 19:22
Medlem
Citat:
Rent tekniskt kan regeringen använda lagen imorgon:
"2 § Regeringen får föreskriva att 4 - 6 §§ helt eller delvis skall tillämpas från tidpunkt som regeringen bestämmer, [...]

2. om det råder sådana utomordentliga förhållanden som är föranledda av att det är krig utanför Sveriges gränser eller av att Sverige har varit i krig eller krigsfara och om det till följd av dessa förhållanden föreligger knapphet eller betydande fara för knapphet inom riket på egendom av vikt för totalförsvaret eller folkförsörjningen"
Det är väl inte svårt att hävda att det idag råder utomordentliga förhållanden i Sverige (kollaps i flyktingmottagandet) som är föranledda av krig utanför Sveriges gränser (Syrien, Libyen, Afganistan, osv).

Jag säger inte att det är särskilt troligt, bara att regeringen redan idag har stor frihet att göra vad den vill. Den är inte hindrad av bestämmelserna kring expropiering.

Tält/barack-läger är troligare på kort sikt. Problemet där att man snabbt bygger upp jätteproppen Orvar som man inom några år måste fixa riktiga bostäder till.
Du förstår inte följande? ...om det till följd av dessa förhållanden föreligger knapphet eller betydande fara för knapphet inom riket på egendom av vikt för totalförsvaret eller folkförsörjningen
Citera
2015-08-23, 19:28
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Du förstår inte följande? ...om det till följd av dessa förhållanden föreligger knapphet eller betydande fara för knapphet inom riket på egendom av vikt för totalförsvaret eller folkförsörjningen

Om vi har tiotusentals personer (dvs nyanlända) som står utan bostad så föreligger det väl definitivt "knapphet inom riket på egendom av vikt för folkförsörjningen"?

Om det blev storkrig i baltikum och vi fick hit en miljon flyktingar så är det väl förfogandelagen man halar fram fortare än kvickt? Vad är den juridiska skillnaden mot idag isåfall?
Citera
2015-08-23, 20:08
Medlem
Signalkabels avatar
Citat:
Men ditt nöt. Varför skulle kommunen expropriera fastigheter när de kan *trumvirvel* KÖPA fastigheter??
Expropriering ska förberedas av kommun, ansökas om tillstånd, överklagas, mötas i rätten, överklagas igen. Det tar ÅR. Dessutom ska fastighetsägaren ersättas. Om kommunen eller staten vill ha bostäder så är det enklare, billigare, snabbare och mindre impopulärt att bara köpa dem helt enkelt på fria marknaden.
Men det föll dig aldrig in att det är så man gör när man vill ha en fastighet?
Jag ser inte att jag använde invektiv öht, varför har du det behovet? Räcker inte argumenten till?

Jodå lilla vän, det slog mig och jag kollade upp det också. Det finns just i detta nu ca 21.000 bostäder till salu i Sverige, det räcker inte för att täcka behovet vi talar om här. Tråden handlar om huruvida outnyttjade bostäder kommer kunna rekvireras eller inte, ditt svar är NEJ då de 21.000 bostäderna, allt från torp till herrgårdar,inte bara kommer täcka rådande behov utan även kommande och du kallar mig ett nöt?

Att bemöta någon som resonerar kring möjligheten att snabbutreda nya generella regelverk som minskar tiden likväl som fastighetsägarens möjlighet till överklagan med att skrika foliehatt ger inte heller något seriöst intryck. Läste du ens förfogandelagen som Im5711 länkade till?
Citat:
Det tror inte jag.

Istället är det mycket enklare att använda förfogandelagen: källa

Med hjälp av förfogandelagen kan regeringen omgående besluta att de ska förfoga över hela eller delar av din sommarstuga, hus eller lägenhet.

Tack för en intressant länk, den visar tydligt på hur skör äganderätten är i Sverige. Paragraf 9 öppnar både för tvångsinackordering och nyttjandet av folks sommarstugor då de inte är "stadigvarande bostad".

Citat:
Det är av största vikt för folkförsörjningen att vi får hit människor som kan arbeta eftersom befolkningen blir äldre tycker jag mig ha hört ett flertalet gånger i debatten. Jag antar att du skummade lagtexten till dess att du hittade något att hänga upp dig på utan att förstå hur det kan tolkas av en desperat regering.

Efter en lekmans genomläsning av Förfogandelagen ter det sig som om det billigaste för staten är att kräva nyttjanderätt snarare än äganderätt, men det kan väl någon kunnig förklara mer ingående (nej, inte du intemittnamn)?
Senast redigerad av Signalkabel 2015-08-23 kl. 20:14.
Citera
2015-08-23, 20:29
Avstängd
En kraftig skatt på "överutnyttjande av boyta" tror jag ligger i röret redan denna mandatperiod. D.v.s. skatteregler som gör det mindre attraktivt för mindre familjer och par utan barn att bo i villor och större lägenheter. Då kan man omfördela dessa till de som bäst behöver dem. Stora familjer = invandrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in