Citat:
Ursprungligen postat av
intemittnamn
Men ditt nöt. Varför skulle kommunen expropriera fastigheter när de kan *trumvirvel* KÖPA fastigheter??
Expropriering ska förberedas av kommun, ansökas om tillstånd, överklagas, mötas i rätten, överklagas igen. Det tar ÅR. Dessutom ska fastighetsägaren ersättas. Om kommunen eller staten vill ha bostäder så är det enklare, billigare, snabbare och mindre impopulärt att bara köpa dem helt enkelt på fria marknaden.
Men det föll dig aldrig in att det är så man gör när man vill ha en fastighet?

Jag ser inte att jag använde invektiv öht, varför har du det behovet? Räcker inte argumenten till?
Jodå lilla vän, det slog mig och jag kollade upp det också. Det finns just i detta nu ca 21.000 bostäder till salu i Sverige, det räcker inte för att täcka behovet vi talar om här. Tråden handlar om huruvida outnyttjade bostäder kommer kunna rekvireras eller inte, ditt svar är NEJ då de 21.000 bostäderna, allt från torp till herrgårdar,inte bara kommer täcka rådande behov utan även kommande och du kallar mig ett nöt?
Att bemöta någon som resonerar kring möjligheten att snabbutreda nya generella regelverk som minskar tiden likväl som fastighetsägarens möjlighet till överklagan med att skrika foliehatt ger inte heller något seriöst intryck. Läste du ens förfogandelagen som
Im5711 länkade till?
Citat:
Ursprungligen postat av
lm5711
Det tror inte jag.
Istället är det mycket enklare att använda förfogandelagen:
källa
Med hjälp av förfogandelagen kan regeringen omgående besluta att de ska förfoga över hela eller delar av din sommarstuga, hus eller lägenhet.
Tack för en intressant länk, den visar tydligt på hur skör äganderätten är i Sverige. Paragraf 9 öppnar både för tvångsinackordering och nyttjandet av folks sommarstugor då de inte är "stadigvarande bostad".
Citat:
Ursprungligen postat av
intemittnamn
Du förstår inte följande? ...om det till följd av dessa förhållanden föreligger knapphet eller betydande fara för knapphet inom riket på egendom av vikt för totalförsvaret eller folkförsörjningen
Det är av största vikt för folkförsörjningen att vi får hit människor som kan arbeta eftersom befolkningen blir äldre tycker jag mig ha hört ett flertalet gånger i debatten. Jag antar att du skummade lagtexten till dess att du hittade något att hänga upp dig på utan att förstå hur det kan tolkas av en desperat regering.
Efter en lekmans genomläsning av Förfogandelagen ter det sig som om det billigaste för staten är att kräva nyttjanderätt snarare än äganderätt, men det kan väl någon kunnig förklara mer ingående (nej, inte du
intemittnamn)?