2013-09-01, 17:58
Medlem
Hej

Köpte igår en Samsung Galaxy S4, detta av en lirare på Blocket. Telefonen är helt ny, plasten sitter till och med kvar.

Problemet är nu att det inte går att ringa eller SMSa från telefonen, felmeddelandet "Ej registrerad på nätverk" dyker upp så fort jag ska försöka.. Har testat med flera olika SIM-kort och andra tänkbara lösningar men inget verkar få telefonen uppkopplad till nätet.

Kan det vara så att skogshuggaren (får givetvis inte tag på honom, avstängt nummer osv.) som sålde mig telefonen har sålt mig en stulen telefon med spärrad IMEI-nr? Om det nu är så, vad rekommenderar ni att jag gör?

Som student känns det inte superkul att punga ut så mycket pengar för något som inte fyller sin huvudsakliga funktion. Och tack, jag vet att försiktighet är nyckeln till en bedrägerifri affär, men nu blev det som det blev.

- Kan jag avspärra IMEI-nr igen?

- Försäkring/polisanmälning?

- Bör jag spendera resten av mina levande dagar till att söka upp mannen som sålde mig telefonen och korsfästa honom med AIDS-marinerade spikar? (Givetvis en sista utväg om inget annat fungerar)

/C27
Senast redigerad av Continuum27 2013-09-01 kl. 18:14.
Citera
2013-09-01, 18:35
Medlem
X_surfers avatar
Ja, det låter ju onekligen lite så.

Mewn börja med att ringa din operatör och fråga om telefonen verkligen är imei-blockad, är den det, så åk hem till tomten ifråga med ett baseballträ och begär pengarna tillbaka.

edit: det är även möjligt att den bara är bedrägeri-spärrad i så fall fungerar luren eventuellt hos en operatör sdom använder ett annat nät också.
Senast redigerad av X_surfer 2013-09-01 kl. 18:41.
Citera
2013-09-01, 20:14
Medlem
envokes avatar
Ring polisen kanske och fråga om dom kan se om den är anmäld stulen?
Citera
2013-09-01, 20:15
Medlem
envokes avatar
Annars kan du försöka låsa upp den med en app på play , kommer inte ihåg va den heter just nu men det låser upp vanliga operatörslås iaf. Har du testat många olika operatörer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in