Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-30, 21:47
Medlem
Sweetiepies avatar
Kör Windows 8 på en ny och riktigt snabb dator, men har ett ganska störande problem.

Jag har ett gäng hårddiskar och dom gillar att sätta sig i strömsparläge, varva ner/stänga av sig.

När man sedan gör något som kräver diskens uppmärksamhet, exempelvis öppna Utforskaren eller t.om trycka på Play i Spotify så hör man hur disken vaknar till liv, men detta medför också att Windows/Explorer tror att HDD är oresponsiv och allt fryser, ofta kommer en ruta "Programmet svarar inte.... tvångsavsluta? bla bla", men väntar man någar sekunder så är allt på banan igen.

Problemet är egentligen inte att diskarna varvar ner och sparar ström, det skulle jag kunna stänga av. Problemet är att Windows inte verkar fatta detta. Varför ska hela Utforskaren frysa för att den väntar på hårddisken. I normalfallet borde ju allting "flyta på" och Windows ska "förstå" att diskarna varvar upp och därför visa en vanlig laddnings-ikon på hårddisken i utforskaren eller liknande istället för att gråa ut allting och prata om tvångsavslutning av applikationen.

Någon som har bra koll?
Citera
2013-08-30, 22:02
Medlem
Nånting är fel med din dator isf.. När min andra hdd startar upp så hör man det surra i en sekund typ sen startar det man starta upp som vanligt.
Citera
2013-08-31, 07:22
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Kör Windows 8 på en ny och riktigt snabb dator, men har ett ganska störande problem.

Vad är detta för dator? Hårdvara?

Citat:
Jag har ett gäng hårddiskar och dom gillar att sätta sig i strömsparläge, varva ner/stänga av sig.

Ett gäng? Pratar vi om 10-15 stycken eller mindre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in