2005-06-26, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
... Kan du också tala om hur de verkar, om du vet det? T.ex på småsår osv. Vad gör den? Stillar den klådan, eller hjälper den vävnaden att läka ihop eller vaddå?
Stillar klåda, återfuktar, vid sår lägger den sig som en hinna (dvs nästan som ett plåster).

Gjorde själv en "vetenskaplig" studie i för ca 14 dagar sedan på två smutsiga sår jag fick i handflatan (jag bytte ytterdörr om det låter bekant ). Det största och djupaste såret fick behandling med aloe gel flera gånger om dagen, det mindre fick läka bäst attan det ville.
Det största läkte på en vecka, det mindre har precis läkt i dagarna.
Och aloe-ärret är klart mycket tjusigare.
Citera
2005-06-26, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjörn
Stillar klåda, återfuktar, vid sår lägger den sig som en hinna (dvs nästan som ett plåster).

Gjorde själv en "vetenskaplig" studie i för ca 14 dagar sedan på två smutsiga sår jag fick i handflatan (jag bytte ytterdörr om det låter bekant ). Det största och djupaste såret fick behandling med aloe gel flera gånger om dagen, det mindre fick läka bäst attan det ville.
Det största läkte på en vecka, det mindre har precis läkt i dagarna.
Och aloe-ärret är klart mycket tjusigare.
Det var som sjutton! Konstigt då att det inte fått större genomslag i den medicinska världen. Finns det några biverkningar? Stickningar, rodnad, hudirritation mm? Hur använder man den då? Tar man bara helt sonika ett blad ooch gnuggar in det över såret eller ska man försöka "krama" ur några droppar på såret?
Citera
2005-06-26, 15:50
Medlem
Aloe har nog förekommit i ganska mycket forskning som ett "snällt" naturmedel (snälla be inte om några länkar - jag är inte i högform idag ).

Om du kör naturmetoden direkt från planta så bryt av en bit av ett blad och stryk över såret brännskadan.
Investerar du i preparat från hälsokosten så är det bara att stryka på.
Jag har inte träffat på någon som reagerat allergiskt mot aloe men prova för säkerhets skull på en mindre yta först.

Det kan kännas lite som klister innan det torkat (tar någon minut) men sedan blir det som en skyddande hinna.
Citera
2005-06-28, 06:12
Medlem
tulans avatar
Jag fick tips om att använda kylbalsam till natten, det stillade klådan effektivt! "mjölken" färgade mig rosa o grann

Aloe kan säkert funka också, men nu har min sveda och klåda försvunnit i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in