2005-06-23, 18:24
Medlem
Hej

Jo, nu när den första juli börjar närma sig så undrar jag sanolikheten för att jag ska åka dit ifall min dator är krypterad, eller om dem ihuvudtaget någonsin skulle lyckas låsa upp mina diskarna.

Vi säger att polisen knackar på min dörr och säger- vi ska beslagta din dator för spridning av upphovsrättsskyddadprogramvara etc.
Jo visst.

Så polisen tar med sig min dator för inspektion.

Men nu är det så att min dator är krypterad. Kryptering jag har är:
C: 256 bit-key AES (Operativsystem) - krypterad med SecurStar DriveCrypt Plus.Pack v3.0
D: 448 bit-key Blowfish (NTFS-partition) Krypterad med Truecrypt 3.1a
E: 448 bit-key Blowfich (NTFS-partition) Krypterad med Truecrypt 3.1a

C: har ett väldigt starkt lösenord. Det består av 2* tecken var av små och stora bokstäver, siffror, specialtecken.
D:, E: har ett annat lösenord på 2* tecken, liknande C:, men helt olikt lösenord.

Jag har även hört att ifall man piratkopierar amerikanska program, så finns det alltid ett hål i det?
Någon som kan bekräfta det? För min version av SecurStar DriveCrypt Plus.Pack v3.0 är piratkopierad.
Citera
2005-06-23, 18:50
Medlem
Nikolajevitjs avatar
För att vara tydlig här så är din dator säker vad gäller krypteringen. De algoritmer du använder är att betrakta som säkra i dagsläget och har du bra lösenord så lär man inte ta sig förbi det i första taget.

Vad jag vill se här (eftersom det är datasäkerhetsforumet) är diskussioner om programvaran är att lita på (eatmes fråga om bakdörr t ex), om det kan finnas andra platser på diskarna där information kan hamna som kanske inte krypteras, om det finns något annat läckage i maskinen som kan tänkas användas för att få fram okrypterad information samt övrigt om informationssäkerheten kring maskinen ifråga.
Citera
2005-06-23, 20:11
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Även om någon amerikansk underrätelsetjänst skulle lyckats smyga in en bakdörr så är det otroligt att Svenska polisen skulle ha någon tillgång eller kunskap om det. Om du är osäker så leta upp en open-source krypterare.
Citera
2005-06-25, 10:43
Medlem
Kryptering

Vad menas egentligen med kryptering på diskarna? Är det vad jag tror att det är? Alltså en sorts kod som skyddar materialet på hårddiskarna så de aldrig kan komma åt informationen?

Jag tror i alla fall att Phoenix och Electron skulle kunna öppna alla de där diskarna
Citera
2005-06-25, 11:26
Medlem
^swestres^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hackingfreedom
Vad menas egentligen med kryptering på diskarna? Är det vad jag tror att det är? Alltså en sorts kod som skyddar materialet på hårddiskarna så de aldrig kan komma åt informationen?

Jag tror i alla fall att Phoenix och Electron skulle kunna öppna alla de där diskarna
Finns lite olika metoder, men dom har alla gemensamt att dom krypterar datan på hårddisk(arna|en), gör den oläslig. För att göra den krypterade datan läslig igen dekrypterar man, för detta behövs en nyckel. En nyckel kan vara ett lösenord, en lösenordsfras, en bitsekvens etc.

För diskkryptering på *nix system används oftast en sk. loopback device. Mer om detta här. Där finns även en del andra metoder.

Vad två gamla avdankade australiensiska hackare från 80-talet har med moderna krypteringsalgoritmer och -metoder får du gärna förklara lite närmare.

EDIT: Ursäkta OT.
Citera
2005-06-25, 11:49
Medlem
Nikolajevitjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hackingfreedom

Om du vill fortsätta din diskussion efter swestress eminenta svar så rekommenderar jag dig att inte kidnappa andras trådar utan starta en ny tråd i rätt forum, Kryptering.

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in