2013-08-23, 08:18
Medlem
Min mor har varit sambo med en man i 9 år. I somras gifte de sig, men nu vill min mor skiljas. Min mor har köpt en bostadsrätt innan de träffades som hon nyligen har avbetalat helt (själv också) Mannen har under alla dessa år inte bidragit med en krona till lägenheten (eller andra hushållsutgifter) Han har aldrig betalt hyra för han har inga pengar och inget jobb. Han städar aldrig så det ser ut som svinstia hemma. Han har alltså varit "hemmafru" som varken städar eller tvättar. Han har inte heller lärt sig svenska utan pratar engelska som är hans modersmål. Min mor vill behålla sin lägenhet men hon är osäker om han kommer gå med på det och kommer kräva sin del. Vad kan göras för han inte ska få sin del?
Citera
2013-08-23, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JulHoj
Min mor har varit sambo med en man i 9 år. I somras gifte de sig, men nu vill min mor skiljas. Min mor har köpt en bostadsrätt innan de träffades som hon nyligen har avbetalat helt (själv också) Mannen har under alla dessa år inte bidragit med en krona till lägenheten (eller andra hushållsutgifter) Han har aldrig betalt hyra för han har inga pengar och inget jobb. Han städar aldrig så det ser ut som svinstia hemma. Han har alltså varit "hemmafru" som varken städar eller tvättar. Han har inte heller lärt sig svenska utan pratar engelska som är hans modersmål. Min mor vill behålla sin lägenhet men hon är osäker om han kommer gå med på det och kommer kräva sin del. Vad kan göras för han inte ska få sin del?

Om hon köpte den innan de träffades, räknas inte köpet som gemensamt, eftersom det inte hade avsikt att husera två när köpet inträffade.
I sambolagen gäller detta enbart om det är avsiktligen menat att husera båda.
http://www.boupplysningen.se/tips/sambolagen/

Med sambo räknar dom att man är folkbokförd på samma adress (tror inte c/o räknas in där).

När man är gift, är bådas egendom bådas, så att säga.
Om min man hade en bil innan vi träffades, är den lika mycket min om vi skiljer oss, trots att han ägde den innan giftemålet.
Detta kan man komma undan om man skriver papper på det.
Däremot har han inte upperätthållit äktenskapsbalkarna, där den utan förvärvsinkomst ska bidra med hushållssysslor som uppgår till en heltidstjänst.

Här är äktenskapsbalkarna;
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870230.htm
Citera
2013-08-23, 09:26
Medlem
Tyvärr så ska bostaden delas vid en bodelning men det finns lite hopp.

1. Försök göra en bodelning utan att blanda in någon annan. Man behöver inte dela lika om båda kommer överens. Mannen kanske inte kommer göra anspråk på bostaden.

2. Om 1 inte går så görs en riktig bodelning där giftorättgods räknas ihop och ska sen delas. DOCK så går det att jämka om det blir för ojämt.

Citat:
12 kap. Jämkning vid bodelning

1 § I den mån det med hänsyn särskilt till äktenskapets längd men även till makarnas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt är oskäligt att en make vid bodelning skall lämna egendom till den andra maken i den omfattning som följer av 11 kap., skall bodelningen i stället göras så att den förstnämnda maken får behålla mer av sitt giftorättsgods.

En sak är säkert iaf.

Det kommer kosta mer för din mamma nu när hon gifte sig än om de bara varit sambos.
Citera
2013-08-23, 10:48
Medlem
paxromana10s avatar
Det kommer bli svårt för din mamma att inte få lgh att räknas som giftorättsgods.
Det hon får hänvisa till är längden på äktenskapet och begära jämkning enligt 12kap 1§ som tidigare skrivits.
Citera
2013-08-23, 12:28
Medlem
Hur fungerar det om det är bara han som vill bodela? Är det bara att ansöka eller krävs det kontakt med myndigheter som kostar pengar? När vid bodelning är han tvungen att anlita en jurist/advokat? Tänker att det kommer vara svårt för honom att göra det då han inte har några pengar...
Citera
2013-08-23, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JulHoj
Hur fungerar det om det är bara han som vill bodela? Är det bara att ansöka eller krävs det kontakt med myndigheter som kostar pengar? När vid bodelning är han tvungen att anlita en jurist/advokat? Tänker att det kommer vara svårt för honom att göra det då han inte har några pengar...

Om bägge parterna kommer överens så går det att sköta en bodelning själva utan att det kostar något. Det behöver inte ens ske en bodelning om parterna kommer överens, typ "Ok, vi ska skiljas. Det här är mitt och det där är ditt. OK?" "Ok!".
Citera
2013-08-23, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Om bägge parterna kommer överens så går det att sköta en bodelning själva utan att det kostar något. Det behöver inte ens ske en bodelning om parterna kommer överens, typ "Ok, vi ska skiljas. Det här är mitt och det där är ditt. OK?" "Ok!".

Ja, det blir ju lätt då. Men frågan är...kan han gå vidare när han inte har råd med en advokat? Behövser han en advokat öht?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in