2013-08-21, 22:19
Awaiting Email Confirmation
Vilken myndighet är det som ansvarar för svenska ambassader runt om i världen?

Vill klaga på en person som arbetar på en ambassad i Stockholm, men ambassaden har bara en mail, och den går till just den ambassaden.

Är det UD?
Citera
2013-08-21, 22:32
Medlem
Abolishs avatar
Ja, Utrikesdepartementet är det som ansvarar för ambassaderna.
Citera
2013-08-21, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azarashi

Vill klaga på en person som arbetar på en ambassad i Stockholm, men ambassaden har bara en mail, och den går till just den ambassaden.

Är det UD?

Det är UD. Skriv ett brev där du så detaljerat som möjligt anger vad som har hänt eller du anser vara kritiskt.

Jag själv klagade angående generalkonsulatet i Kanton och dess dåvarande generalkonsul.
En högre tjänsteman ansvarig för Kina ringde upp mig och personligen bad om ursäkt för generalkonsulns olämpliga beteende.
Betandet var fullständigt oacceptabelt.

Min erfarenhet är att de lyssnar när det finns fog för kritiken.

Dock undrar jag vilken svensk ambassad som är belägen i Stockholm. Brukligt är att de är belägna i andra länder än sverige.
Citera
2013-08-21, 22:52
Medlem
Beaumonts avatar
Hur ska du ha det? Ansvarig för svenska ambassader ute i världen eller för en ambassad i Stockholm? De står i direkt motpol mot varandra.
Citera
2013-08-21, 22:54
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Det är UD. Skriv ett brev där du så detaljerat som möjligt anger vad som har hänt eller du anser vara kritiskt.

Jag själv klagade angående generalkonsulatet i Kanton och dess dåvarande generalkonsul.
En högre tjänsteman ansvarig för Kina ringde upp mig och personligen bad om ursäkt för generalkonsulns olämpliga beteende.
Betandet var fullständigt oacceptabelt.

Min erfarenhet är att de lyssnar när det finns fog för kritiken.

Dock undrar jag vilken svensk ambassad som är belägen i Stockholm. Brukligt är att de är belägna i andra länder än sverige.

sydkoreanska ambassaden i stockholm, de snackar inte engelska eller svenska, och är allmänt arroganta, har en del att klaga på.
Citera
2013-08-21, 23:08
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
sydkoreanska ambassaden i stockholm, de snackar inte engelska eller svenska, och är allmänt arroganta, har en del att klaga på.

Då får du vända dig till den sydkoreanska staten, knappast svenska staten som styr över hur de hanterar deras egna ambassader.
Citera
2013-08-21, 23:11
Medlem
Utrikesdepartementet i Sydkorea, lycka till.
Citera
2013-08-21, 23:20
Medlem
Citat:
Om det är ambassadpersonal och deras uppträdande har det stor betydelse om det är något som hänt inne på ambassaden eller utanför. Personalen inne på ambassaden har inget krav i svensk lag om hur de ska uppföra sig. De kan i princip stå och dansa "små grodorna" runt dig samtidigt som de skrattar åt dig. De behöver inte tilltala dig ens och kan kasta ut dig från ambassaden utan någon som helst orsak.

Du måste vända dig till Sydkoreas utrikesdepartement för att framföra klagomål. Alternativt vända dig till deras ambassad. Du kan ju även klaga till exempelvis deras beskickning i Norge, men det är högst tveksamt om de skickar informationen hem till Seul.
Citera
2013-08-21, 23:25
Medlem
Draifoss avatar
Address

Ministry of Foreign Affairs, 60, Sajik-ro 8-gil, Jongno-gu, Seoul, Korea (110-787)

Telephone

+82-2-2100-2114
Citera
2013-08-21, 23:57
Medlem
Citat:

Varför frågar du då följande
Citat:

Varje land ansvarar för sin egen ambassad.
Det är därför de är en ambassad. Representerar sitt eget land i det landet ambassaden befinner sig.

Sydkoreanska ambassadens närmaste ansvarig/chef är Utrikesdepartementet i Korea.

Svenska UD ansvarar för sina ambassader som är i andra länder.
Koreanska UD ansvarar för sina ambassader som är i andra länder, som t.ex. här i Sverige
Citera
Medlem
curiamobiliums avatar
Skriv ett artigt och välformulerat brev till den Sydkoreanske ambassadören.
Mycket hövligt och med tillförsikt om ett svar.
Det beror på vad du har för syfte med kontakten.
- att skälla
- att förnedra
- få ersättning
- få ursäkt
- få förklaring etc
Citera
Tack!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera