2013-08-18, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Båda två.

En annan sak med vapenrocken utöver det du skriver är längden. Själv har jag aldrig haft den annat än "upprullad"

Vad bra då den är på väg att försvinna sedan några år tillbaka Om kamouflagen är snygg eller inte är ju högst subjektivt.

Mönstret fungerar och är anpassad för svenska förhållanden och funkar att måla på fordon korrekt utan större svårigheter. Andra länder kör ju oftast enfärgade fordon.
Senast redigerad av sunnis 2013-08-18 kl. 14:39.
Citera
2013-08-18, 14:59
Medlem
StuGs avatar
Mja, tycker M90 var fältmässig att kriga runt med i skogen då det begav sig. Kanske inte den snärtigaste men ta tex systemet med knappar och blixtlås (bra att reglera ventilation med) och en krage som lätt kunde vikas upp till skydd mot väder och vind. Vidare att vapenrocken var tillräckligt lång att täcka stussen.

En sladdrig 90L med enbart knappar och "kavajslag" saknar ju det. 90L ser trevligare och snärtigare ut en het sommardag men att kräla runt i en granskog i november är nog gamla hederliga M90 bättre till.
Förvånansvärt slitstark dessutom. Och benfickor som sväljer lika mycket som en Fjällräven Kånken...

Mönstret är bra och kamouflerande och identifierbart på samma gång. Tycks gå mode i "digitalt" mönster nu när minsta banarepublik skall ha det. Nä, vårt "splintertarn" duger fint.

Möjligen kan nya textilier med bättre IR-signatur och allmänt funktionsplaggiga egenskaper tillföra något men i huvudsak gillar jag M90.

Armficka för kartor, anteckningmtrl o pennor kan ju vara bra också.
Senast redigerad av StuG 2013-08-18 kl. 15:01.
Citera
2013-08-18, 15:08
Medlem
Både jacka 90 och (eller kanske framförallt) M90L är ju lite säckiga och pösiga i modellen. Men i båda fallen fyller det ju ett syfte! Uniformerna ska vara praktiska, luftiga och rymliga.. Väljer man ut en jacka 90 i RÄTT storlek så är den inte så värst säckig.. Den blir dock det utav tvättar och hårt fältliv med för mycket saker i fickorna. Den betydligt fulare M90L borde tightas till en aning i modellen tycker jag dock.

Ser inget större fel med M90 uniformen. De nedre fickorna kunde man ta bort, knapparna kunde vara gröna och banden i midjan och nederkant kunde vara elsastiska! Mönstret OK. Färgerna kanske kunde ses över, men mönstret är både unikt och populärt bland soldaterna så jag ser ingen anledning att byta!
Senast redigerad av Macke85 2013-08-18 kl. 15:12.
Citera
2013-08-18, 15:12
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Både jacka 90 och (eller kanske framförallt) M90L är ju lite säckoga och pösiga i modellen. Men i båda fallen fyller det ju ett syfte! Uniformerna ska vara praktiska, luftiga och rymliga.. Väljer man ut en jacka 90 i RÄTT storlek så är den inte så värst säckig.. Den blir dock det utav tvättar och hårt fältliv med för mycket saker i fickorna. Den betydligt fulare M90L borde tightas till en aning i modellen tycker jag dock.

Ser inget större fel med M90 uniformen. De nedre fickorna kunde man ta bort, knapparna kunde vara gröna och banden i midjan och nederkant kunde vara elsastiska! Mönstret OK

Mja, de nedre fickorna i vapenrocken är bra som extrafickor, tex för bomullshandskar eller "bra att ha saker".
Håller med att snörena för att dra åt i nederkant inte är optimala.
Citera
2013-08-18, 15:16
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Varför då? Något krig kommer man aldrig utkämpa så varför ska man ens bry sig?
M90 är gjord för att vara funktionell och inte kaserngårdsfäig.
Hela diskussionen är absurd.
Vill man böga runt på stan så får man återgå till förbud mot att uppträda i fältuniform utanför kasernen och övningsfälten.

Exakt vad ifrågasatte du? Varför är diskussionen absurd? Då måste det vara sjukt att FMV + Försvarsmakten har enheter som varje dag jobbar med uniformssystemet för att förbättra och utveckla nytt.

Klart den är funktionell det sa jag inget om men det går att göra bättre. Uniformens fickor tex är inte utformade efter det nya stridsväst och skyddsvästsystemet och då ska man fixa det. Klart man ska ställa högre krav när vi har ett insatsförsvar på 50 000 man jämfört med invasionsförsvar på 850 000. Varje soldat blir mer värd och ska bättre utrustning. Det är lite poängen med det hela.
Citera
2013-08-18, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Mja, de nedre fickorna i vapenrocken är bra som extrafickor, tex för bomullshandskar eller "bra att ha saker".
Håller med att snörena för att dra åt i nederkant inte är optimala.

De är svåra att nå med utrustning.. Även på stridsbältets tid satt de hopplöst felplacerade och dragkedjorna till fickorna tryckte och skavde.

En ärmficka kunde dock jackorna få med tanke på att det väl är NATO-standard med första förband i ärmficka?

Övriga önskemål från min sida är nya kängor (bruna), ny fältmössa (BDU modell med öronlappar kanske?) och ny design på fältbyxornas bälgfickor.
Senast redigerad av Macke85 2013-08-18 kl. 15:24.
Citera
2013-08-18, 16:59
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Vad grundar du det på?

Har du sett urtvättade M90 uniformer på bild? Mönstret blir urtvättat förr eller senare om man tvättar uniformerna. Oavsett vilket tvättmedel som används..

När uniformssystem M90 kom så såg man naturligtvis till att även se över tvättanvisningarna. Särskilt (fosfatfritt) tvättmedel togs fram och uniformerna tvättades centralt. När jag gjorde värnplikt fick uniformer absolut INTE tvättas hemma!

Sen skiter naturligtvis stambefäl, hemvärnsmän och soldater i detta... Men föreskrifter har i alla fall funnits!

Det svenska M90 mönstret är IMO bättre än det finska M91 så det är inte lika bråttom att byta.. Även om ryktet säger att ett nytt svenskt mönster är på gång!

Det finns mycket som förvånar även med det finska försvaret

urtvättningen är en sak. en helt annan sak är fosfonaterna som gör att klädesplagget "lyser upp" i en ljusförstärkare.

det tycks vara en överraskning för hemvärnsmän att tvättmedlenas fosfonater har en dylik egenskap. jag kontrollerade tvättmedlen i mitt skåp. de båda olika pulverbaserade tvättmedlen hade fosfonater. de två olika vätskebaserade tvättmedlen hade inte.

ja tar inte ställning till huruvida M90 eller M91 är bättre. däremot noterar jag att vi lever i 2013, ett par decennier senare än då dessa modellers camouflage togs fram.

det är ingen modefluga att digitalt camo antagits i olika länder. det bygger på att det är bättre en traditionellt fläckigt camo. det lurar ögat (egentligen hjärnan) bättre.

det finns även dåliga applikationer av digitalt camo, vilket amerikanerna har visat med sitt allmänna camo som skulle funka allestans men inte funkar någonstans. dess största fel är emellertid färgerna, inte mönstret.

och så kommer ju nyare och bättre applikationer med olika digitala mönster blandade med "ödlemönster". i en stor grad är dock färgerna avgörande och där har ju Sverige en utmaning i att den södra delen av Sverige har en helt annan flora än den norra delen.
Senast redigerad av adam7 2013-08-18 kl. 17:01.
Citera
2013-08-18, 17:09
Bannlyst
Hur Vore Det Och Göra Det Till Byxor Och Kläder Som Andas Lite Mer Så Man Kunde Sluppit Varit Totalt Dyngsur Av Sin Egen Svett ända In Till Kalsongerna Varje Kväll.
Citera
2013-08-18, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monkiebizness
Hur Vore Det Och Göra Det Till Byxor Och Kläder Som Andas Lite Mer Så Man Kunde Sluppit Varit Totalt Dyngsur Av Sin Egen Svett ända In Till Kalsongerna Varje Kväll.

Då får du ju göra avkall på något annat!!

Slitstyrka, vindtäthet, brandskydd, C-skydd m.m.

Men visst finns det väl modernare vävar..
Citera
2013-08-18, 17:25
Medlem
Adam7:

Den genomsnittlige hemvärnsmannen känner nog inte till fosfaternas egenskaper nej..

Svårt att tro att digitala mönster skulle göra underverk gentemot nuvarande M90 mönstret.

Skulle inte ha nåt emot något som exempelvis liknade esternas ESTDCU-mönster, men så himla mycket bättre skulle det nog inte bli att det vore värt pengarna att byta.

Särskilt inte med tanke på att M90 är helt ok!

Som sagt så går ryktet om ett mönster med nya färger dessutom.. FOI och FMV har nog koll på sånt där..
Senast redigerad av Macke85 2013-08-18 kl. 17:34.
Citera
2013-08-18, 17:32
Bannlyst
Citat:
Då får du ju göra avkall på något annat!!

Slitstyrka, vindtäthet, brandskydd, C-skydd m.m.

Men visst finns det väl modernare vävar..

jag tror nog militären har några byxor och jackor som klarar bra mycket högre krav och som andas, det är ju bara det att grejorna man använder kommer från 80talet vafan, har ni sett snuskburken, ser ut som man ärvt stig helmers snuskburk typ. försvaret är fattigt, bilarna är från 80talet. får kärringstopp hela tiden i skogen.
Citera
2013-08-18, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monkiebizness
jag tror nog militären har några byxor och jackor som klarar bra mycket högre krav och som andas, det är ju bara det att grejorna man använder kommer från 80talet vafan, har ni sett snuskburken, ser ut som man ärvt stig helmers snuskburk typ. försvaret är fattigt, bilarna är från 80talet. får kärringstopp hela tiden i skogen.

Jo som jag skrev så finns det ju säkert mera moderna tygvävar på marknaden, men i slutändan blir det ju ändå en kompromiss mellan olika krav och önskemål. Inte säkert att andningsförmåga är det man prioriterar mest av allt. Den perfekta tygväven finns (ännu) inte.

Att någonting är "gammalt" är inte med automatik samma sak som att det är dåligt.

Sedan M90 systemet infördes så har ju dessutom uppdateringar skett flera gånger.
Senast redigerad av Macke85 2013-08-18 kl. 18:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in