2013-08-16, 21:58
Medlem
ownrockers avatar
Hej Fb. har tänkt rätt mycket på en sak

Om en kvinna säger till sin man att hon vill ha sex, han säger "nej jag vill inte" och hon försöker ändå: Hon älskar honom och önskar att han älskade henne lika mycket/han kan inte ge henne det hon vill ha.

Om en man säger till sin fru att han vill ha sex och hon säger "Nej jag vill inte" och han försöker ändå: Då är det våldtäkt eller sexuellt utnyttjande...

Samma princip kan man sätta på många saker.
Kvinnan får bära hem alla kassarna: "men gud, du är ju starkare, inte ska du låta henne bära"
Man tjänar mer en kvinna (samma jobb): ojämställt, patriarkatet tar över världen!!!
Kvinna tjänar mer än man (samma jobb): Individuell lön, kvinnan gör förmodligen extra saker.

varför är det så? Om ni feminister vill ha seriösa diskussioner, och vill att politiker, medborgare och annat folk ska ta er seriöst. VARFÖR kan ni då inte se dessa saker ur fler perspektiv?

När det gynnar kvinnan så är det ok, då är det "normalt" och ifrågasätter vi det så säger ni "ja du ser, normen har förstört vårt samhälle". När det missgynnar kvinnan så kan vi inte ta till normen utan då är allt mannens fel..

Vad har ni för tankar kring detta? Har ni fler exempel på sådan dubbelmoral?
Citera
2013-08-16, 22:15
Medlem
Hallonrems avatar
Hur kan du dra paralleller emellan bära påsar och vad man tjänar ekonomiskt?
Att bära hem ica påsarna är inte för att mannen är starkare, en faktor är för det är manligt. En man är man och ska vara manlig, inte att de ska vara stora och starka. Utan att de håller upp dörren, bär mer påsar än kvinnan i förhållandet. Samma sak att kvinnan är hemma mer med det ny födda barnet eftersom det är så kvinnan och mannen är skapta för. Mannen ska såklart stanna hemma nästan lika mycket som kvinnan, ta pappa ledigt och dylikt men kvinnan är ändå skapt för att ta hand om barnet på ett annat sätt. Bland annat amning.

Förstår helt ärligt inte varför folk orkar argumentera runt feminismen...
Jag är feminist, jag tror på jämställdhet och inte den nyare versionen att kvinnan ska ha mer makt än mannen.
Citera
2013-08-16, 23:03
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ownrocker
När det gynnar kvinnan så är det ok, då är det "normalt" och ifrågasätter vi det så säger ni "ja du ser, normen har förstört vårt samhälle". När det missgynnar kvinnan så kan vi inte ta till normen utan då är allt mannens fel..
Du får ju tänka på att de flesta som säger så är kvinnor själva.
Citera
2013-08-17, 02:27
Medlem
ToBeFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonrem
Jag är feminist, jag tror på jämställdhet och inte den nyare versionen att kvinnan ska ha mer makt än mannen.

Om du tror på riktig jämställdhet bör du kolla in www.genusdebatten.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in