Det finns väl främst två huvudområden när det gäller att forska om mänsklighetens förflutna - i varje fall om vi ska hålla oss till humaniora - och det är antingen
Historia eller
Arkeologi.
Historia handlar om de skriftliga efterlämningar som vi kan hitta och tyda; det vill säga att man rotar i arkiv, dagböcker, loggböcker, stadsplaneringar etc för att få en förståelse om någonting; ett krig, en kung eller hur "bögar" betedde sig på 1500-talet. Genom diverse metoder och teorier så kan man undersöka historien och här finns det egentligen inte så mycket "konstigheter" på ett ytligt plan att hitta, men...
Men inom arkeologin, hur fungerar det där? Arkeologer - till skillnad från historiker då - letar ju efter materiella efterlämningar, allt från krukor till redskap till grunder till hus, och tolkar dessa för att skaffa sig förståelse. Men, hur
tolkar man de material och fakta man får fram?
Hur vet man att det här nätet användes för att jaga kaninen och att i det här samhället så sysslade antagligen kvinnor med det och män med det här. Hur funkar själva arbetet - hur tolkar man inom arkeologin?
I texter finns det ett mer självklart skäl till tolkningslära och metoder för att få fram en hyffsat sannolik bild över vad som har skett men samma tydlighet existerar inte - i varje fall som jag ser det - inom arkeologin. Så, hur går det till?
Vilka metoder och teorier använder de sig av för att ta fram information om hur människan förr i tiden levde?
Jag tycker detta är jätteintressant ämne men skulle behöva förstå mer hur de får fram sina teorier. För ibland blir jag lite skeptisk när jag ser dokumentärer och de säger att "ja, så här levde grottmänniskan och dessa sociala regler och ritualer fanns antagligen då och så gjorde de" - hur vet de det från att hitta en flintakniv liksom??!
Jag tycker mig hela tiden höra motsägelsefulla rön från arkeologer som hävdade att på "grottmänniskortiden" då levde vi mer jämställt medan andra arkeologer hävdar att vi levde i princip småborgerliga kärnfamiljer. Hur tar de reda på det?
Någon som vet?