Citat:
Ursprungligen postat av
Iris55
Det första som jag märker händer är att mitt humör överlag blir sämre. Jag blir mer tystlåten, hör inte av mig till vänner, vill mest bara sitta inne och hålla huvudet tomt.
Sedan trappas det upp och jag går med gråten i halsen hela dagarna. Jag måste gå hem från jobbet pga att jag håller på att bryta ihop.
Jag börjar tänka negativa tankar och sluta bry mig om konsekvenser. Tex sluta vara uppmärksam under bilkörning, går över en väg utan att riktigt se mig omkring.
Kroppen slappnar lixom av och funkar inte. För två år sedan fick jag en rejäl ångest attack under denna korta period, men tog inte tag i problemet då heller.
Det är svårt att göra en bedömning utan vetskapen om ditt liv såsom relationer, jobb, uppväxt, sjukdomar och så vidare men jag ska göra ett försök.
För mig låter det som ett inlärt beteende, betingning om du nu vill benämna det så.
Din kropp har mer eller mindre associerat ett visst stimuli till denna kedjereaktion som du beskriver, man skulle kunna dra vissa paralleller mellan ditt fall och en panikångestattack.
Kognitiv beteendeterapi tror jag skulle vara en sund behandlingsmetod för dig.
Du får ha överseende med det jag skriver då jag endast har psykologi som en hobby och du bör kontakta en professionell.