2013-08-17, 23:00
Medlem
Man kan väl aldrig rekomendera någon en medicin? Det är väl inviduellt hur det fungerar? Man får väl prova sig fram till den medicinen som fungerar bäst?
Citera
2013-08-18, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Jag äter zyprexa mot en paranoid psykos jag hade häromåret och på sistone har de gradvis ökat min dos; jag började med 5 mg/dag och står nu på 15 mg/dag. På grund av detta upplever jag bristande till ingen kreativitet, jättedåligt minne, känslolöshet, självmordstankar, segare tankebanor och det ena med det tredje, inget av vilket vill jag ha, av förklarliga skäl. Självmordstankarna har jag trots att jag även äter 60 mg fluoxetin per dag. De kan jag dock leva med i värsta fall; det är de andra biverkningarna jag vill bli av med. Jag vill ha tillbaka mina kognitiva fakulteter dammit!

Så imorrn tänkte jag ringa upp mitt folk på psyk och be om en tid för utsättning och troligen byte, så för att ha något att önska undrar jag: Vad finns det för alternativ till zyprexa som inte har dessa biverkningar, om det ens finns?
Du hade en "paranoid psykos", "häromåret"? Varför i helskotta har du kvar medicinen, har du en kronisk sjukdom (bipolär sjukdom eller schizofreni eller ett befäst missbruk av droger)?

Du skriver väldisponerat, så jag antar att du inte är inne i någon psykotiskt skov, även om det vore möjligt med en sammanhållen text även i psykotiska sammanhang. Är det en personlighetsstörning, i första hand?
Citera
2013-08-18, 09:38
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Du hade en "paranoid psykos", "häromåret"? Varför i helskotta har du kvar medicinen, har du en kronisk sjukdom (bipolär sjukdom eller schizofreni eller ett befäst missbruk av droger)?

Du skriver väldisponerat, så jag antar att du inte är inne i någon psykotiskt skov, även om det vore möjligt med en sammanhållen text även i psykotiska sammanhang. Är det en personlighetsstörning, i första hand?
Jo, jag har diagnosen schizoid personlighetsstörning men jag tvivlar väldigt starkt på att den är korrekt. Kan tänka mig att jag har paranoid personlighetsstörning, för jag verkar inte helt kunna bli av med paranoian trots medicinering. Behöver kronisk medicinering (heter det så?) för att hålla paranoian i schack. Det kanske rentav kan vara paranoid schizofreni, men det tvivlar jag starkt på. Får väl göra en utredning och kolla.
Citera
2013-08-18, 09:50
Medlem
Citat:
Jo, jag har diagnosen schizoid personlighetsstörning men jag tvivlar väldigt starkt på att den är korrekt. Kan tänka mig att jag har paranoid personlighetsstörning, för jag verkar inte helt kunna bli av med paranoian trots medicinering. Behöver kronisk medicinering (heter det så?) för att hålla paranoian i schack. Det kanske rentav kan vara paranoid schizofreni, men det tvivlar jag starkt på. Får väl göra en utredning och kolla.
Lär dig att leva med den. Se livet som en actionfilm. Lite brist på action, men stämminngen byggs ju iaf upp antar jag? Hur länge orkar du tänka så? Trivs du med den psykterapi du har så kör på. Ha bra liv!
Citera
2013-08-18, 14:29
Medlem
adequates avatar
Citat:
Eller ja, när jag läser på verkar diagnosen vara rätt så korrekt. Och paranoid personlighetsstörning/schizofreni är det sannerligen inte, det är väl snarast schizoid med paranoida drag, eller nåt sånt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in