Citat:
Ursprungligen postat av
Krillolero
Jag tror inte så mycket på de här "världsförbättrarmusklerna". Snarare tror jag att (s) har försökt skapa ett slags lumpproletärer som i all evighet förväntades rösta på just (s) för att få behålla sina privilegier, och att de "borgerliga" partierna låtit det hela fortgå för att en situation av pengabrist skulle uppstå, så att man fick ett argument att sälja ut välfärden (något som sossarna säkerligen inte hade något emot heller).
Sverige är ett stort, mkt glesbefolkat land med åldrande befolkning. Att vi behöver invandring - helst högutbildad sådan - är ganska logiskt och det ska inte behöva framkalla några stora problem med tanke på den enorma geografiska yta vi har att fördela oss på. Men det är en förutsättning att de som kommer till landet lär sig språket osv för att det ska fungera, och att de flesta partier motsatt sig detta är möjligen en fingervisning om vad de egentligen vill.
Jag har svårt att se några klara skäl bakom svenska politikers envisa försvar av en invandrings- och integrationspolitik som har spårat ur för länge sedan och som på goda grunder kan sägas utgöra den mest extrema i hela västvärlden. Det handlar antagligen inte om en vänster som vill ha valboskap bestående av bidragsberoende utomeuropéer eller att ”högern” skulle använda samma grupp som ett vapen för att underminera välfärdsstaten.
Jag tror mer på förklaringar av typen oreflekterad humanism, intellektuell slapphet, kommunalekonomisk och politisk opportunism och en oförmåga att förstå eller erkänna skillnaden mellan olika slags invandring och invandrare. Ett inskränkt och starkt laddat diskussionsklimat som premierar högljudda normativa uttalanden framför pragmatism bidrar också. Invandring till Sverige verkar ses som ett verktyg i den globala fattigdomsbekämpningen vilket är både socialt och ekonomiskt ohållbart. Allt detta har fört oss in i den nuvarande situationen. 2010 listade UNHCR Sverige som det fjärde största asyllandet i världen(!). Sverige har en ytterst frivol invandringspolitik som går långt utöver vad som följer av olika konventionsåtaganden. Den är heller inte fokuserad på urval, självförsörjning och anpassning. Den tycks attrahera många människor från tredje världen med små möjligheter att bli anställningsbara.
Täby, Danderyd, Solna m.fl. liknande kommuner har förstått att man måste begränsa mottagandet av dessa invandrarkategorier för att det ska fungera i praktiken. Södertälje, Borlänge, Flen och Malmö t.ex. förstår det inte- eller förstod det försent. Sverige som nation verkar fortfarande inte ha förstått.