2026-07-17, 17:06
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
1. SD måste tyvärr samarbeta med 29,3% som inte tycker exakt som dem för att få över 50% i slutändan. DET är realiteten. Vad tycker DU om DET?

2. Hade du föredragit oppositionspartierna i samarbete de senaste 4 åren om du fick välja? Vad röstade du i valet -22?

3. Ja, det har blivit förändringar till det bättre, tyvärr verkar det som att det har blivit förändringar i sådan mån att en del kvinnliga M-väljare nu dumpar M till den grad att de röstar S istället i det kommande valet för att de tycker att M och SD har ändrat det hela till vad jag antar de tycker är bättre att de nu tycker att man kan rösta på en kvinnlig statsminister med S.

Offervilja har ju sagt om man är smart och snygg så röstar man på Miljöpartiet. Hon har också sagt att hon tycker SD's islamofobi är obehaglig.

Ontopic, jag läste en del på Jan Millds blogg i början av 00-talet, undrar hur många som gjorde det på den tiden?
Citera
2026-07-17, 21:50
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Milld var en av de som rödpillrade mig i min tonår i början av seklet.

Jag förstår din kritik mot alla dessa invandringskritiska Youtube-influencers som säger saker som verkar nytt trots att det fanns folk som sa samma sak 30 år tidigare.

Var skrev jag om influencers? Jag är kritisk mot SD-ledningen. Man kan säga att professionaliseringen av SD gick så långt att man blivit totalt slätstrukna. Idag är SD ungefär som ett moderaterna som tilltalar lite andra väljarsegment. Mer LO och landsbygd istället för storstad och akademiker. Båda tilltalar företagare. Åkesson är numera nöjd med invandringen, trots att folkutbytet fortsätter.

SD-ledningen har naturligtvis dragit nytta av tidiga eldsjälars (som Milld) arbete.
Citera
2026-07-17, 22:04
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Var skrev jag om influencers? Jag är kritisk mot SD-ledningen. Man kan säga att professionaliseringen av SD gick så långt att man blivit totalt slätstrukna. Idag är SD ungefär som ett moderaterna som tilltalar lite andra väljarsegment. Mer LO och landsbygd istället för storstad och akademiker. Båda tilltalar företagare. Åkesson är numera nöjd med invandringen, trots att folkutbytet fortsätter.

SD-ledningen har naturligtvis dragit nytta av tidiga eldsjälars (som Milld) arbete.

Det finns väldigt många SD-influencers. SD-politikern Pontus Persson kallas för influencer, du har hela Riks-gänget, du har SD-influencers på tiktok.
Citera
2026-07-17, 22:13
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Det finns väldigt många SD-influencers. SD-politikern Pontus Persson kallas för influencer, du har hela Riks-gänget, du har SD-influencers på tiktok.

Ja, men det är inte primärt det jag är kritisk till. Hur ser du själv på SD:s utveckling? Kasselstrand lade upp en video där han citerade Milld som varnade för hur partiet skulle riskera utvecklas, vilket blir profetiskt.

Detta citat, som även återges av Fria tider:

Citat:
Etablissemangets plan A i bekämpandet av Sverigedemokraterna är uppenbar. Den har varit att hindra partiet från att vinna förtroende och därmed valframgångar.

Plan B, när plan A har havererat, är rimligen att förmå partiet att "göra en KD:are". Dvs att bli så till den grad utslätat, att kärnan i vad som en gång föranledde bildandet av partiet går förlorad.

De mekanismer som ledde till Kristdemokraternas politiska självutplåning kommer att finnas närvarande även beträffande Sverigedemokraterna:

• arvoden och andra materiella förmåner

• möjlighet för företrädare att få vara med i det mediala strålkastarljuset

• lockelsen av att känna sig accepterad, att få finnas med inne i stugvärmen.

Det sistnämnda kan ju upplevas som en behaglig kontrast, i förhållande till alla de negativa erfarenheter som sverigedemokrater tvingats göra år efter år.

För att undgå ett KD-öde krävs först och främst en medvetenhet om dessa risker. I övrigt består motmedicinen i tydliga handlingsprogram, en levande intern partidebatt, en kontinuerlig medlemsskolning och överhuvudtaget en fungerande partidemokrati.

Med en bra medlemsskolning och debatt kan man uppnå den nödvändiga propagandaresistensen. Då låter man exempelvis inte de politiskt korrekta definiera vad som är "godhet".

https://www.friatider.se/jan-millds-profetiska-forutsagelse-om-sd

Är du nöjd som SD:are om du får fortsatt "folkutbyte light"?
Citera
2026-07-17, 22:16
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ja, men det är inte primärt det jag är kritisk till. Hur ser du själv på SD:s utveckling? Kasselstrand lade upp en video där han citerade Milld som varnade för hur partiet skulle riskera utvecklas, vilket blir profetiskt.

Detta citat, som även återges av Fria tider:

https://www.friatider.se/jan-millds-profetiska-forutsagelse-om-sd

Är du nöjd som SD:are om du får fortsatt "folkutbyte light"?

Så Milld skrev det där redan 2008? Intressant. Ja, redan 2008 fanns det folk på flashback som sa att SD är kontrollerad opposition. Det finns en tråd från 2007, alltså nästan 20 år sedan, på flashback, där infidel eller om det var Varnagel sa att "SD är inte lösningen". Jag ska se om jag kan hitta tråden.
Citera
2026-07-17, 22:46
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Så Milld skrev det där redan 2008? Intressant. Ja, redan 2008 fanns det folk på flashback som sa att SD är kontrollerad opposition. Det finns en tråd från 2007, alltså nästan 20 år sedan, på flashback, där infidel eller om det var Varnagel sa att "SD är inte lösningen". Jag ska se om jag kan hitta tråden.

Vad anser du själv om det? Hade jag varit SD-väljare hade jag varit ursinnig över partiets urvattning. Att vi fortsätter med massinvandring men får några teknokratiska detaljjusteringar medan kretsen kring Åkesson kan skratta sig hela vägen till banken var inte det som SD grundades för.

Milld hade en sund syn på partier. Han var aktiv i socialdemokraterna och vänsterpartiet mfl. först sen när han såg problemet med invandringen blev han Sverigedemokrat, sen gick över till (tror även han uttryckte stöd för ND ett tag?) att stötta SvP och senare AfS. Partiet har inget självändamål. Poängen är om de gör nån nytta.
Senast redigerad av GusFring 2026-07-17 kl. 22:49.
Citera
2026-07-17, 22:48
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Vad anser du själv om det? Hade jag varit SD-väljare hade jag varit ursinnig över partiets urvattning. Att vi fortsätter med massinvandring men får några teknokratiska detaljjusteringar medan kretsen kring Åkesson kan skratta sig hela vägen till banken var inte det som SD grundades för.

Tja, en del säger ju att vi SD-väljare är de dummaste och mest hjärntvättade sektmedlemmarna som finns. Vi kallas hånfullt för "Heja Jimmie"-idioter.
Citera
2026-07-17, 22:49
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Tja, en del säger ju att vi SD-väljare är de dummaste och mest hjärntvättade sektmedlemmarna som finns. Vi kallas hånfullt för "Heja Jimmie"-idioter.

Varför svarar du inte på frågan? Att vara lika lojal mot SD som en gammelsosse är mot S kan man fråga sig vad poängen är med.
Citera
2026-07-17, 22:56
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Varför svarar du inte på frågan? Att vara lika lojal mot SD som en gammelsosse är mot S kan man fråga sig vad poängen är med.

Jag förstår ju att SD är de enda som kan rädda Sverige. Eller menar du att Afs skulle kunna få mer inflytande?

Här är en medlem som förklarar det bra:

(FB) Vilket parti kommer du att rösta på i riksdagsvalet 2026?

Postat av EliasAlucard
Citat:
Situationen är som sagt inte bra men det är knappast SD:s fel. Och det skulle vara exakt samma situation om AfS, MED, SvP eller NMR hade 20% av rösterna, sannolikt värre eftersom sjuklövern skulle bli ännu extremare i tredje världen importen om ett hardcore nationalistiskt parti stod och bankade på dörren till maktkorridoren. Detta är något ni som klankar ner på SD och hoppas på AfS/NMR inte förstår, att inget skulle bli bättre av att SD:s röster gick till de nationalistiska promillepartierna. Mer sannolikt dock är att AfS/SvP/NMR skulle låta exakt likadant och bete sig exakt likadant som SD gör nu, om de kom in i riksdagen och växte till 20%. Det är lätt att snacka radikalt (frasradikaler) och kompromisslöst principiell och hardcore osv, när man har 0.31% (AfS) av rösterna eller ca 600 röster (NMR), men det är en helt annan sak när framgångarna kommer bland väljarna och partiet vill växa

Postaren ovan - Elias - är alltså en syrian som är smartare än dig, GusFring.
Citera
2026-07-17, 23:03
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Jag förstår ju att SD är de enda som kan rädda Sverige. Eller menar du att Afs skulle kunna få mer inflytande?

Här är en medlem som förklarar det bra:

(FB) Vilket parti kommer du att rösta på i riksdagsvalet 2026?

Postat av EliasAlucard

Postaren ovan - Elias - är alltså en syrian som är smartare än dig, GusFring.

Jag har inte argumenterat för röstning på promillepartier. Jag håller för övrigt med honom om att parlamentarismen tenderar korrumpera partier. Det innebär dock inte att kritik mot SD-ledningen inte är legitim.

Hur smart Elias är är ovidkommande för det vi diskuterar. Det finns marxister med en IQ på 150. Du verkar ha svårt att dra egna slutsatser utan förlitar dig mycket på vad du hör från andra och påstådda auktoriteter.
Senast redigerad av GusFring 2026-07-17 kl. 23:08.
Citera
2026-07-17, 23:27
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Jag har inte argumenterat för röstning på promillepartier. Jag håller för övrigt med honom om att parlamentarismen tenderar korrumpera partier. Det innebär dock inte att kritik mot SD-ledningen inte är legitim.

Jaha, bra, ja, du var smartare än jag trodde. Trodde du var en sån där "om Afs får 2 procent då jävlar kommer Sverige bli vitt på nolltid"-typ.

Som SD'are är jag inte alls helt nöjd med Tidös politik, men den är klart bättre än med rödgröna. Min dröm är att SD ska styra ensamma och då få fritt spelrum att göra allt bra.
Citera
2026-07-17, 23:36
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Jaha, bra, ja, du var smartare än jag trodde. Trodde du var en sån där "om Afs får 2 procent då jävlar kommer Sverige bli vitt på nolltid"-typ.

Som SD'are är jag inte alls helt nöjd med Tidös politik, men den är klart bättre än med rödgröna. Min dröm är att SD ska styra ensamma och då få fritt spelrum att göra allt bra.

Problemet i Sverige ligger inte bara i Åkesson-kretsens beslut, även om det förtjänar kritik, utan mycket i att eliten är så homogen.

Det är en bidragande orsak till varför SD är så usla även jämfört med kontinentala alternativ.

Schweiziska SVP, som gjort sig kända med denna typ av valkampanj:

https://baselpappa.wordpress.com/wp-content/uploads/2016/10/pecore.jpg

Stöttar sig på småföretagarintressen som står i kontrast till storföretag. I Sverige är dock SD beroende av samma Svenskt näringsliv för legitimitet som moderaterna.

Jag är för övrigt inte övertygad om att SD även vid egen majoritet hade stoppat folkutbytet. Man är beroende av svenskt näringsliv, som sagt, som tjänar på massinvandringen.
Senast redigerad av GusFring 2026-07-17 kl. 23:43.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in