2013-08-24, 11:36
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jaha, så magkänslan är den som styr. Vad säger Du och Din broder Bogomil om förnuft? Är förnuft viktigt inom pastafarianism?
Absolut!
Citat:
Varför tycker du att pastafarianism inte tas på allvar medans andra religioner gör det? Hur skulle dina barn(om du har några) reagera om du förklarade för de att det existerar ett spagettimonster som skapat världen? Skulle de tro på dig?
Ju mer en religion tas på allvar ju större skada verkar den åstadkomma så jag är fullt nöjd med den lättsamhet som präglar pastafarianerna.

Jag tror inte på att pådyvla barn religiösa föreställningar. Med det sagt tror jag att många barn ändå finner sin väg till DFSM då påfallande många barn anger "köttbullar och spagetti" som sin favoritmat... och DET vill man ju inte undanhålla dem.
Citera
2013-08-24, 11:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jaha, så magkänslan är den som styr.

Är det en dumfråga?

Citat:
Vad säger Du och Din broder Bogomil om förnuft?

Att det är bättre att kalla det för rationalism.

Citat:
Är förnuft viktigt inom pastafarianism?

Det är rationellt att betrakta magkänslan som ett bra argument för pastafarainismen.

Citat:
Varför tycker du att pastafarianism inte tas på allvar medans andra religioner gör det?

Abrahamismen .... och särskild dom pådyvlande falangerna ..... är överlag kände för sin brist på humor. Varför skulle pastafarianer bli självhögtidliga av den anledning?
Citera
2013-08-24, 12:18
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Islam är ingen religion det är en cykelpump!
Tänk. Jag visste inte detta! Men nu är det sant, för nu står det skrivet.
Citera
2013-08-24, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Tänk. Jag visste inte detta! Men nu är det sant, för nu står det skrivet.

Ja om kunskap1 kan bestämma vad pastafarianismen är/inte är så bör jag kunna göra det samma!
Citera
2013-08-24, 12:26
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ja om kunskap1 kan bestämma vad pastafarianismen är/inte är så bör jag kunna göra det samma!

Bör man ikläda cykelpumpen en liten hijab av solidaritetsskäl?
Citera
2013-08-24, 12:36
Medlem
Citat:
Bör man ikläda cykelpumpen en liten hijab av solidaritetsskäl?

Om den skall förvaras i närheten av cykeldäck så måste den givetvis täckas, annars kan ju någon få för sig att börja pumpa för nöjes skull och det vore ju skandal. Pumpa är något man enbart ägnar sig åt när man har lite luft i däcket!
Citera
2013-08-24, 12:38
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Det finns inga bevis, detta borde du ha lärt dig detta från tråden "bevisa Gud". Man kan varken bevisa Skaparen eller DFSM, man kan bara argumentera om sådana skulle finnas eller inte. Tyvärr finns inte så många vettig argument till varför DFSM skulle finnas, eller du kanske har några? För övrig är pastafarianism ingen tro, det är en lek.

Man skulle absolut kunna bevisa skaparens förekomst under rätt premisser. T ex att han visade sig och avslöjade överväldigande fakta om hur skapelsen skedde uppbackat av konkreta exempel i nutid. Står det plötsligt en enhörning framför oss är det ju faktiskt ett bevis på att den finns

Man kan däremot aldrig bevisa att något (den kristna guden, FSN, enhörningar) inte finns.
Citera
2013-08-24, 12:42
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Om den skall förvaras i närheten av cykeldäck så måste den givetvis täckas, annars kan ju någon få för sig att börja pumpa för nöjes skull och det vore ju skandal. Pumpa är något man enbart ägnar sig åt när man har lite luft i däcket!

Dessutom är det viktigt att poängtera att en cykelpump BARA får användas till att pumpa däck och inte till något ... brrrrrr .... onaturligt!

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3132955.ece
Citera
2013-08-24, 12:50
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Jaha, så magkänslan är den som styr. Vad säger Du och Din broder Bogomil om förnuft? Är förnuft viktigt inom pastafarianism?

Varför tycker du att pastafarianism inte tas på allvar medans andra religioner gör det? Hur skulle dina barn(om du har några) reagera om du förklarade för de att det existerar ett spagettimonster som skapat världen? Skulle de tro på dig?

Om de noggrant indoktrinerades av sin omvärld redan från tidig ålder skulle dem nog det, ja. Barn till religiösa föräldrar "väljer" ju konstigt nog ytterst sällan en annan religion än föräldrarnas.

Jag tycker att pastafarianism är kul och ett mycket bra exempel på att religiösa "claims":

1. utesluter att de miljarder andra på jorden som har andra uppfattningar har rätt.
2. givetvis är helt orimliga för förnuftsorienterade individer.
3. har lika stor "giltighet" vad de än består i och vilken inriktning de än pläderar för: Kristendom, Islam, FSM etc

Däremot blir det i längden meningsöst att låtsas att det verkligen skulle vara spaghettimonstret som skapade jorden. Det tror ingen vettig människa och vi kan lägga ner den delen av debatten.

Syftet är förstås att visa att i ett modernt samhälle kan inte religion upphöjas över andra åsikter eller över en "demokratisk moral" som ligger till grund för ett samhälles lagar. Därför behövs inte religionsfrihet. Det räcker alldeles utmärkt med yttrande- och mötesfrihet etc. Religionsfrihet syftar till att ge just religiösa uppfattningar större giltighet än t ex mina moraliska uppfattninagr. Till det finns inga relevanta skäl.
Citera
2013-08-24, 12:50
Medlem
Citat:

Dessutom är det viktigt att poängtera att en cykelpump BARA får användas till att pumpa däck och inte till något ... brrrrrr .... onaturligt!

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3132955.ece

Att göra kaffe med en cykelpump är helt onaturligt och strider mot deras ursprungliga ändamål "INGEN SUMP FRÅN VÅRAN PUMP", det finns givetvis och självklart endast ett tänkbart straff för en sådan hädelse och det är att torteras i en evighet med hunger och törst, kyla och eld!
Citera
2013-08-24, 12:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gockeligock
Man kan däremot aldrig bevisa att något (den kristna guden, FSN, enhörningar) inte finns.

Det är faktisk möjligt .... rationellt .... att motbevisa GT-'guden'. Däremot inte en mer abstrakt kristen 'gud'.
Citera
2013-08-24, 12:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gockeligock
Däremot blir det i längden meningsöst att låtsas att det verkligen skulle vara spaghettimonstret som skapade jorden.

Inte för pastafarianer.

Citat:
Det tror ingen vettig människa och vi kan lägga ner den delen av debatten.

Jag anser mig själv vara tämligen rationell, och jag har INGA planer om att lägga ner DFSM-debatten.

Citat:
Syftet är förstås att visa att i ett modernt samhälle kan inte religion upphöjas över andra åsikter eller över en "demokratisk moral" som ligger till grund för ett samhälles lagar. Därför behövs inte religionsfrihet. Det räcker alldeles utmärkt med yttrande- och mötesfrihet etc. Religionsfrihet syftar till att ge just religiösa uppfattningar större giltighet än t ex mina moraliska uppfattninagr. Till det finns inga relevanta skäl.

Jo, det dämpar offerrolls-syndromet blant dom mer pådyvlande teister, som redan har en benägenhet för att väsnas otroligt mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in