2005-11-07, 18:29
Medlem
Lord Loves avatar
OK. Har ingen gjort kopplingen: Steka = göra slut med sin partner.
så en stekare skulle kanske vara en brat/Stueplanspersonlighet som knullar blonderade förortsbrudar (golddiggers) enligt löpandebandsprincipen. Eeeeee........
Citera
2011-02-11, 21:43
Medlem
Toalettrulles avatar
Ordet ''Stekare''

Jag och några vänner satt och diskuterade var ordet ''Stekare'' härstammar från. Vi kom fram till tre olika alternativ, utan inbördes rangordning:

1. Folk som vill ge sken av att de är ''fina'' men egentligen är sunkiga. T.ex. någon som står och steker hamburgare på en sylta.

2. De har som bekant backslick, och måste därför använda en väldig massa hårprodukter. D.v.s flottigt hår, som i stekflott.

3. Typiska ''stekarideal'', sitta i pappas båt och dricka skumpa när man ''steker'' i solen.

Någon som har koll på var detta hemska ord kommer ifrån?

Då jag postar ett nytt ämne i språkdelen på Flashback så reserverar jag mig från eventuella grammatiska fel.
Citera
2011-02-11, 21:46
Medlem
Egon3s avatar
Här är en gammal tråd med 35+ inlägg: "Stekare"

Ditt förslag 2 kanske har koppling till kotlettfrilla: https://www.flashback.org/t172314
Senast redigerad av Egon3 2011-02-11 kl. 21:49.
Citera
2011-02-11, 21:51
Medlem
Endemisks avatar
Skulle chansa på att etymologin har att göra med det att "steka" i solen
Citera
2011-02-11, 21:52
Medlem
Toalettrulles avatar
Tackar för länken. Den gav dock inte svar på min fråga. Jag vet vad en stekare är, men vad jag undrar är var ordet kommer ifrån.

Då det är ett slang som beskriver en typ av person så måste det ha någon ursprunglig betydelse eller association.
Citera
2011-02-11, 22:01
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettrulle
Tackar för länken. Den gav dock inte svar på min fråga. ...
Där finns en del gissningar, en som bränner (steker) pengar, en som steker hasch etc.

Signaturen skitsillen står för en fyndig gissning:
Lite långsökt kanske, men man kan tänka sig en association mellan stekare och brat. Jfr. tyska braten (=steka).
Roligt men inte så troligt ...
Citera
2011-02-11, 22:30
Medlem
clas_ohlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Där finns en del gissningar, en som bränner (steker) pengar, en som steker hasch etc.

Signaturen skitsillen står för en fyndig gissning:
Lite långsökt kanske, men man kan tänka sig en association mellan stekare och brat. Jfr. tyska braten (=steka).
Roligt men inte så troligt ...

Det där var ju en rätt så fyndig teori om man frågar mig! Första gången jag hör den.
Citera
2011-02-11, 22:46
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clas_ohlsson
Det där var ju en rätt så fyndig teori om man frågar mig! Första gången jag hör den.
Med ett extra mellanled: (en.) "brat" => (ty.) "Bratwurst" => (sv.) stekare.
Citera
2011-02-11, 22:50
Bannlyst
TS, kolla mitt användarnamn så fattar du varifrån dessa låtsasbrats fått sitt namn ifrån.

Stekare vs Kotlettfrissa! Get it!
Citera
2011-02-11, 22:56
Medlem
Helhetens avatar
Skulle tro att det kommer från att någon som bara "glider" fram och inte direkt gör något.
Solar sig, och har det bra, i någon annans glans eller jobb, bara steker..?!

Verkar vara vart ifrån det komme ifrån tycker jag.

Citera
2011-02-11, 23:28
Medlem
Mr.Meduzas avatar
antagligen för att de ``schteker`` i solen, eller kanske för att alla gillar stekt bacon?, vem vet
Citera
2011-02-11, 23:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Meduza
antagligen för att de ``schteker`` i solen, eller kanske för att alla gillar stekt bacon?, vem vet

De har en sliskig frissa som ser ut som en stekt flottig kotlett. Capish paisan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in