2005-07-07, 15:16
Medlem
För mig betyder stekare. en person som röker hasch. Antar att det kommer ifrån när man eldar på haschet så skulle man kunna jämföra med att steka. Han är en stekare. en person som röker cannabis
Citera
2005-07-08, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Numera grasserar ordet "stekare" överallt, åtminstone i Stockholm och stockholmsmedia. Ibland tycks det betyda "glidare"/playboy men ibland mera något i stil med casanovatyp/kvinnokarl.

Någon som har en korrekt definition och som vet var och när detta uttryck uppstod?

Nej. Bra svar va?
Jag fyller på med en fråga. Vad kallas de avledningsformer där man bildar substantiv på följande sätt:
1. att steka -> ett stekANDE (substantiv i neutrum, inte presens participen alltså)
"Detta stekande i 30 graders hetta kan driva vem som helst till vansinne"
"Stekandet av grisen pågick hela dagen"

2. steka -> stek.
"Äh Ratko, vilken god gris. Där gjorde du ett schyst stek!"

3. steka -> stekERI.
"Velkommen till Ratkos STEKERI. Vi har nistekt prase hela vekan!"

5. steka->stekNING.
"Ratko är kung på stekNING"

OK, krytade exempel, men har formerna något namn. 1:an tror jag kallas "gerund" i vissa språk.
Citera
2005-07-08, 13:37
Medlem
Gammgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Någon som har en korrekt definition och som vet var och när detta uttryck uppstod?
I slutet av 70- och början av 80-talet fanns -åtminstone lokalt i Stockholm- uttrycket "stek", vilket avsåg en nörd, tönt.
"–Vilken j**la stek!"
Stekare kan vara en vidareutveckling av detta uttryck.
Citera
2005-07-08, 13:43
Medlem
stekare är ofta en glidare, någon som tar tio verckors sommarledigt, hasar omkring i lösa kläder på dagarna och putsar upp sig innan uteserveringen på Berns öppnar.
Citera
2005-07-08, 14:46
Medlem
ola salo the ark, och patrik ekwall tv4 har ansetts ha stekarkavajer....

slibbiga typer...
Citera
2005-07-08, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammgubben
I slutet av 70- och början av 80-talet fanns -åtminstone lokalt i Stockholm- uttrycket "stek", vilket avsåg en nörd, tönt.
"–Vilken j**la stek!"
Stekare kan vara en vidareutveckling av detta uttryck.

nånting säger mig att det är inlånat och försvenskat alltså kommit en annan väg.....
Citera
2005-07-08, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout
ola salo the ark, och patrik ekwall tv4 har ansetts ha stekarkavajer....

slibbiga typer...

Grekstek? Typ turk på burk?
Citera
2005-07-08, 20:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gaedecke
För mig betyder stekare. en person som röker hasch. Antar att det kommer ifrån när man eldar på haschet så skulle man kunna jämföra med att steka. Han är en stekare. en person som röker cannabis
Precis!
Att steka=röka hasch
Stekare=haschrökare
Man steker en gås =)
Citera
2005-07-09, 15:53
Medlem
timpanis avatar
Är det nån som hört uttrycket "stekare" (om en speciell sorts killar) före typ 1998?
Citera
2005-07-09, 21:12
Medlem
Borde inte stekare och brat vara samma sak? Brat kunde tänkas komma från tyskan, där det betyder just stekning, ex. Bratkartoffeln = stekt potatis.
Citera
2005-07-10, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finländare
Borde inte stekare och brat vara samma sak? Brat kunde tänkas komma från tyskan, där det betyder just stekning, ex. Bratkartoffeln = stekt potatis.

Brat kommer från engelskan och betyder bortskämd snorunge, typ. Haha.
Citera
2005-07-10, 18:30
Medlem
Lost dreamers avatar
En personer som bränner enorma summor en kväll eller flera på krogen, är väl en stekare? En som får massa creds av personalen för detta också kanske
Men att bränna cash trodde jag var huvudmeningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in