2013-08-07, 21:03
Medlem
Hej!

Jag kör det förs första gången nu. Det står 20 eller 25 minuter per 450g pork och vet ej om jag ska välja att räkna fläskkarre som loin eller shoulder?

Hursomhelst, vad jag är mer oroad över dock är att det står det står "pull down temperature about one third" och jag vet inte riktigt om de avser att gå till 1/3 av full hetta eller om jag ska ställa ner den 1/3 (dvs till 2/3)! Kan någon hjälpa?

Också så pyser det relativt högt ändå, det är normalt eller?
Citera
2013-08-08, 07:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillarGodis
Hej!

Jag kör det förs första gången nu. Det står 20 eller 25 minuter per 450g pork och vet ej om jag ska välja att räkna fläskkarre som loin eller shoulder?

Hursomhelst, vad jag är mer oroad över dock är att det står det står "pull down temperature about one third" och jag vet inte riktigt om de avser att gå till 1/3 av full hetta eller om jag ska ställa ner den 1/3 (dvs till 2/3)! Kan någon hjälpa?

Också så pyser det relativt högt ändå, det är normalt eller?
Tryckkokare kör man lämpligast i samband med kött med mycket bindväv och fett. Både karré och bog fungerar därför väl. Att laga skinka eller kotlett går men kan vara svårt att pricka temperaturen utan att koka sönder köttet. Att koka sönder karré är dock "nästan" en fördel .

Meningen är att du skall ta ner temperaturen med en tredjedel, dvs med 33%. Om du således kör på en platta med 6 temperatursteg så drar du ner den till 4-an.

Det skall pysa men inte för mycket. Eftersom din kokare pyser rätt mycket så tyder det på att du har lite för hög temperatur. Idealet är att det pyser precis så mycket att kokaren är igång men inte mycket mer. Dvs, trycket kommer slutligen att vara konstant och ge en temperatur på lite drygt 120°C oavsett om du drar på hög temperatur eller lägre dito (på spisplattan). Det är således tryckkokaren som sådan som skall "göra jobbet" och inte så mycket spisplattan.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in