2013-08-07, 10:35
Medlem
HerrSmidigs avatar
Hej!

Hoppas ni har en bra dag, jag har en fråga angående 5ghz WiFi.

Jag har för tillfället ett nätverkskort som ej stödjer 5ghz, men en router som levererar dual-band. (Asus rt-n66u)

Jag vill ju självfallet kunna komma åt 5ghz och undrar ifall jag på något sätt kan köpa en usb-sticka som gör detta möjligt? Eller måste jag köpa ett nytt nätverkskort?

Anledningen till detta är för att 2.4ghz nätet är väldigt belastat i området jag bor i, när jag kör en bredbandskoll så blir mitt resultat på 2.4ghz enbart mellan 20-30mbt medans min dam som kör med 5ghz på samma punkt får uppåt 90+ mbt ned.

Bredbandet vi har är ComHem 100/10.

Om ni behöver mer info så säg bara till.

Tack i förhand,

Er egna HerrSmidig.
Citera
2013-08-07, 13:43
Medlem
PeterNosters avatar
Jag har denna. Första exemplaret dog efter 1 vecka men den jag har nu har fungerat i några månader:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/tradlost-natverk/tradlosa-natverkskort/d-link-dwa-160-p68669
Citera
2013-08-07, 13:57
Medlem
Bongomans avatar
Nja, stickor på 5 GHz blir lite sisådär. Antingen byter man det interna kortet eller så skaffar man sig ett riktigt usb-kort.

Sparklan WPEA-127N är ett internt kort
eller
Ubiquiti sr71-usb (sök på svenska för annars får du alla andra än de som säljer)
Citera
2013-08-09, 10:37
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Nja, stickor på 5 GHz blir lite sisådär. Antingen byter man det interna kortet eller så skaffar man sig ett riktigt usb-kort.

Sparklan WPEA-127N är ett internt kort
eller
Ubiquiti sr71-usb (sök på svenska för annars får du alla andra än de som säljer)

Varför får jag inte köpa Ubiquiti sr71-usb som privatperson på Dustin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in