2013-07-29, 23:35
Medlem
Hej,

Jag har alltid hatat att göra något inför främmande människor eller att träffa nya människor osv.
Jag började misstänka att jag har Social Fobi, och gjorde ett test, där det visade att jag lider
av allvarlig social fobi. Dvs, Generaliserad Social Fobi.

Vad skall jag göra för att bli av med det? Finns det några mediciner eller nått?

Mvh, Jocke
Citera
2013-07-29, 23:37
Medlem
generalvits avatar
Feel ya bro, gå till vårdcentralen och berätta, sobril eller stesolid hjälper fint, annars kbt kanske kan vara något.
Citera
2013-07-29, 23:38
Medlem
Miss.Aliens avatar
Tror det går över med tiden bara du utsätter dig själv för situationer du finner jobbiga.
Citera
2013-07-29, 23:39
Medlem
Du har gjort ett test som visade att du har generaliserad social fobi? På internet eller?

Gå till en psykolog. Troligtvis kommer du få gå på kbt och slippa alla piller.
Citera
2013-07-29, 23:42
Medlem
Dude30zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CleanUpGuy
Hej,

Jag har alltid hatat att göra något inför främmande människor eller att träffa nya människor osv.
Jag började misstänka att jag har Social Fobi, och gjorde ett test, där det visade att jag lider

Vad skall jag göra för att bli av med det? Finns det några mediciner eller nått?

Mvh, Jocke

Ja det finns, alkohol. (urgammalt och beprövat)

Men finns det något du skäms över i ditt liv? Kanske är detta orsaken att du inte vågar prata, som gör att du inte vågar släppa in människor i ditt liv ?
Citera
2013-07-29, 23:47
Medlem
Ja, jag gjorde testat på internet. Det har faktiskt blivit bättre med åren,
är mycket socialare nu än vad jag var för 4 år sedan. Men är blir endå
alltid sjukt nervös då jag skall träffa någon jag inte känner, och börjar
fundera att vad skall jag tala om, och vad skall vi göra osv.

Och går jag till en offentlig plats så känns det som om alla tittar på mig.
Skulle varken vilja, orka eller ha tid med att gå i terapi. Har redan gått
5år i terapi pga, depression.

Vad är "sobril" och "stesolid" för något? Skulle inte vilja äta mediciner som
har dåliga bieffekter, jag menar som att man typ kan börja spy eller nått.
Citera
2013-07-30, 01:04
Medlem
Bro-cats avatar
Prata med en psykolog, hjälper en hel del.
Citera
2013-08-06, 15:33
Medlem
Mja, medicinering mot social fobi är jag skeptisk till. Förvisso korrelerar social med depression väl, så om du känner dig riktigt nere kan anti-depressiva vara användbara för att ta ner depressionen och därgenom kunna arbeta mer systematiskt mot den sociala fobin. Du kan testa dig på länken nedan, är depressionen lätt eller måttlig behövs nog ingen medicinering utan träning ger liknande effekter.

http://farmacologiaclinica.info/scales/MADRS/

I övrigt rekommenderar jag dig att försöka komma i kontakt med en leg. psykolog med bakgrund i KBT för att behandla social fobi. Visst, det går att komma över det på egen hand men den mesta forskningen visar på att det är relativt få som klarar av det, då man bara kör på och utsätter sig för faror utan att arbeta med de kognitiva bitarna. Betydligt fler tar (2 av 3) sig ur det med hjälp av KBT. Dessutom är KBT det som ger bäst långsiktiga effekter. Bor du i en universitetsstad kan du kolla om de har en psykologmottagning via deras psykologutbildning, dessa är oftast till kraftigt reducerade priser eller gratis. Nackdel: du får en psykologstudent som terapeut, Fördel: psykologstudent är under handledning av en leg- psykolog. I annat fall vänd dig till vårdcentralen och ta upp ärendet där.

Led av social fobi för något år sen själv, men gick behandling och saker och ting blev långsamt bättre. I synnerhet med tjejerna, kan inte förstå varför jag var så rädd för tjejer innan behandlingen. Dessutom lärde jag mig att bättre hantera vilka människor jag väljer att ha runt i kring mig, vissa har ju bättre inverkan än andra (som till och med kan ha negativ inverkan på dig). Kan rekommendera några självhjälpsböcker till om du vill läsa in dig på området:

http://m.adlibris.com/bok/social-fobi-effektiv-hjalp-med-kognitiv-beteendeterapi-9789147097548
http://m.adlibris.com/sok?q=social+fobi+%3A+att+k%C3%A4nna+sig+granskad+ och+bortgjord
http://m.adlibris.com/sok?q=v%C3%A5ga+leva+%3A+fri+fr%C3%A5n+blyghet+och +social+%C3%A5ngest

Lycka till!
Citera
2013-08-06, 15:34
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CleanUpGuy
Hej,

Mvh, Jocke
Skaffa lite självförtroende så löser det sig.
Citera
2013-08-06, 18:55
Medlem
retepm.s avatar
Skaffa självförtroende finns på ICA.
Citera
2013-08-06, 19:02
Medlem
schnaasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retepm.
Skaffa självförtroende finns på ICA.

Brukar oftast ligga på samma hylla som kondomerna, true story.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in