2013-07-29, 05:59
Medlem
Ja, vad menas egentligen med udda? Det är något jag ofta fått höra att jag är udda/konstig/liknande. Frågan är dock vad folk egentligen menar med det hela, ibland hör jag även folk påstå att jag gör saker som uppfattas som udda, behöver inte alls ha gjort det som påstås dock. Men något gör ju så att jag får höra det uppenbarligen.
Att man är udda och sticker ut på ett negativt sätt, vet inte riktigt vad man kan göra åt, försöker ju inte medvetet sticka ut och verka konstig.
Det är ju sällan något mer exakt, så det verkar vara svårt att sätta fingret på vad felet egentligen är.
Rent generellt, vad menar man egentligen? Det är negativt ja, men ingen tycks komma med mer än just det.
Citera
2013-07-29, 07:54
Medlem
Fenjal888s avatar
Det behöver inte vara negativt. I vilket sammanhang och i vilken talsätt hör du det i? Man kan ju gilla något som är udda också. I och med att du hör det från folk så kan det mycket väl vara ett positivt attribut.
Citera
2013-07-29, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Det behöver inte vara negativt. I vilket sammanhang och i vilken talsätt hör du det i? Man kan ju gilla något som är udda också. I och med att du hör det från folk så kan det mycket väl vara ett positivt attribut.
Mitt beteende är tydligen rätt udda, intressant är att ingen säger det rakt ut. Ska alltid skrivas i någon chatt, men visst, vågar väl inte säga rakt ut.
Citera
2013-07-29, 08:58
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4870X2
Mitt beteende är tydligen rätt udda, intressant är att ingen säger det rakt ut. Ska alltid skrivas i någon chatt, men visst, vågar väl inte säga rakt ut.

Döm inte dig själv (än) Hur är du som person? Är du en initiativtagare? Pratar du om kontroversiella saker, som sex och invandring öppet? Klädsmak? Intressen? Dina vänner kanske bara är väldigt "svenska" och tillbakadragna, och du en lite mer roligare person. Då blir man ju "udda".

Jag kan ta mig själv som ett exempel, jag har högutbildning och biffar på gymmet ett hel del. Det är en udda kombination, men knappast något dåligt.
Citera
2013-07-29, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Döm inte dig själv (än) Hur är du som person? Är du en initiativtagare? Pratar du om kontroversiella saker, som sex och invandring öppet? Klädsmak? Intressen? Dina vänner kanske bara är väldigt "svenska" och tillbakadragna, och du en lite mer roligare person. Då blir man ju "udda".

Jag kan ta mig själv som ett exempel, jag har högutbildning och biffar på gymmet ett hel del. Det är en udda kombination, men knappast något dåligt.

Är väl ganska inåtvänd, tar inte direkt plats, är inte direkt gapig och i centrum. Ofta säger någon att jag har betett mig på ett visst sätt så jag tydligen har stuckit ut på ett negativt sätt. De som säger påstår att andra tydligen sagt att jag gjort så, dvs via omvägar. Det kommer som alltid via omvägar, aldrig rakt.
Citera
2013-07-29, 10:34
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4870X2
Är väl ganska inåtvänd, tar inte direkt plats, är inte direkt gapig och i centrum. Ofta säger någon att jag har betett mig på ett visst sätt så jag tydligen har stuckit ut på ett negativt sätt. De som säger påstår att andra tydligen sagt att jag gjort så, dvs via omvägar. Det kommer som alltid via omvägar, aldrig rakt.

Låter som du är lite osocial. Är du rädd för att bete dig "fel" i sociala sammanhang och därmed inte gör någonting? Att göra ingenting kan vara lite märkligt ibland, och därmed udda. Inte så ovanligt. Blyg kanske?
Citera
2013-07-29, 10:38
Medlem
imperatrixs avatar
Kan du inte bara fråga de som säger det att "hur menar du?" eller "udda på vilket sätt?"?

Udda behöver som sagt inte vara något dåligt. Det kan vara någon som tycker om att göra ovanliga saker, typ klättra på tak eller lyssna på rysk opera. Någonting som de flesta inte gör och som kan göra en person intressant och ge en karaktär liksom.

Det kan också syfta till folk som bryter mot "sociala regler"; inte är låtsastrevlig, svarar ärligt på saker man frågar dem trots att svaret är sånt man "egentligen inte vill höra". Eller att man har avvikande åsikter, beter sig överdrivet fast på ett genuint sätt (alltså inte som vissa som ba "NÄMEN HEJ VAD KUL ATT SE DIG *vill egentligen döda personen*" utan som faktiskt menar det som sägs).

Eller så kan de som säger det ha väldigt... trång världsbild. Att allt som avviker från det "normala" är jättemärkligt oavsett vad det är. T.ex. om man äter glass med lakritssmak istället för jordgubb för att "lakrits är äckligt, hur kan du tycka om det?! Du är konstig.".

Hm, ja, det är nog vad jag kommer på nu. Ofta är det en person man kommer ihåg.
Citera
2013-07-29, 12:51
Medlem
Har också fått höra att man skulle kunna vara udda, konstig. Men ingen kan sätta fingret på vad jag har sagt eller hur jag betett mig för att stärka deras på påstående. Tråkigt när folk säger saker och ting utan att ha någon grund..
Citera
2026-04-05, 08:43
Medlem
Jag är udda och inte som majoriteten. Jag har aldrig haft ett förhållande. Blev av med oskulden först vid 35. Jag har inga barn.
Jag trodde inte att mitt liv skulle bli såhär.

Ni som också är udda, hur känns det för er?

Några som var udda blev framgångsrika inom film och musik.
Prince, David Bowie, Freddie Mercury, David Lynch, Trent Reznor.
Citera
2026-04-05, 09:18
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaryfoot
Jag är udda och inte som majoriteten. Jag har aldrig haft ett förhållande. Blev av med oskulden först vid 35. Jag har inga barn.
Jag trodde inte att mitt liv skulle bli såhär.

Ni som också är udda, hur känns det för er?

Några som var udda blev framgångsrika inom film och musik.
Prince, David Bowie, Freddie Mercury, David Lynch, Trent Reznor.

Kompis, jag kan trösta dig med att om du tycker att du själv är udda så är du i alla fall i gott sällskap här på Flashen.

Och för egen del, jag är jag liksom, så vad fan kan jag göra?
Citera
2026-04-05, 10:17
Medlem
SmalFetLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaryfoot

Det är väl inte udda att leta upp 13 år gamla trådar för att skriva exakt samma saker som man redan har skrivit 50 gånger. Det gör väl alla....host, host...

Ps.. Du borde söka till Antikrundan för där gillar de gamla historier!
Senast redigerad av SmalFetLagom 2026-04-05 kl. 10:20.
Citera
2026-04-05, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Kompis, jag kan trösta dig med att om du tycker att du själv är udda så är du i alla fall i gott sällskap här på Flashen.

Och för egen del, jag är jag liksom, så vad fan kan jag göra?

Ja, det är inte så mycket man kan göra. Visst skulle man kunna göra som många säger. Jobba med sig själv och bli som de flesta andra är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in