Citat:
Ursprungligen postat av
bambilambi1
Hallo! Jag är lite intresserad av att bli make-up artist, har ingen utbildning alls inom det.
Vad ska man gå för utbildningar / kurser & hur brukar upplägget se ut? Jag skulle vilja jobba mest inom vanlig makeup vad man ska säja, film, tv, inför bröllop, fester osv. Men kanske också utbilda mej inom teatermakeup.
Måste jag ha fullt gymnasiepoäng för att komma in eller vad krävs? Om det blir av så ska jag satsa seriöst och helhjärtat på det här så tips på bra och seriösa utbildningar tack.
Inget "2 veckor makeup kurs / fyllesemester på Mallorca" liksom :P
Någon som jobbar som make-up artist & kan berätta mer om hur det är, finns det jobb, hur funkar frilans, vad gör ni om dagarna osv?

Måste man bo i en större stad för att få fast jobb inom detta?
Det är
stenhård konkurrens om dessa jobb, så ska du lyckas så måste du vara förbannad bra. Vilket kräver en ordentlig utbildning och framför allt goda kontakter.
Du ska inte utbilda dig til Make Up artist, utan till sminkös. I en sminkösutbildning så ingår film/teater etc vilket du
måste ha för att kunna hävda dig i denna galna bransch.
Det finns otroligt många oseriösa skolor, och du måste kolla noga innan du väljer. Eftersom yrket är så populärt, så är skolorna många och utbildningarna dyra. Det är därför viktig att du väljer rätt. Många kräver inte att du har gymnasiekompetens, men det betyder
inte att dom som inte gör det är dåliga.
Det du bör tänka på, är att du kanske lägger till en företagsekonomiutbildning så att du kan starta eget och vara din egen chef i framtiden. Många sminköser är tvungna att starta eget (enskild firma) och arbeta som frilans eftersom det är svårt att få fast jobb.
Det är absolut inget negativt med att arbeta som frilanssminkös, tvärt om. Då kan du välja vad du vill göra (så länge du är duktig såklart!) och du kan samarbeta med olika fotografer t.ex och även vissa filmproduktioner, bröllop etc etc. Här gäller det dock att du bygger upp ett riktigt bra rykte och skaffar dig en portfolio med många olika typer av jobb att visa upp.
Det är dock ofta riktig dyrt att gå utbildning, men det är det värt om det är ditt drömyrke -och om du vet att du har talang.
En utbildning börjar oftast med skönhetsbiten, sedan läggs film/årtal/tv/teater etc på. Detta för att vissa bara väljer skönhetsbiten (vilket är ett misstag.)
Du behöver inte alls bo i en större stad, men det är ju där utbildningarna som oftast finns och även dom bästa jobben. Har du råd, så rekommenderar jag starkt att du åker till t.ex L.A och utbildar dig där. Det ger dig definitivt en fördel på arbetsmarknaden.