2013-07-13, 19:28
Medlem
Hallo! Jag är lite intresserad av att bli make-up artist, har ingen utbildning alls inom det.

Vad ska man gå för utbildningar / kurser & hur brukar upplägget se ut? Jag skulle vilja jobba mest inom vanlig makeup vad man ska säja, film, tv, inför bröllop, fester osv. Men kanske också utbilda mej inom teatermakeup.

Måste jag ha fullt gymnasiepoäng för att komma in eller vad krävs? Om det blir av så ska jag satsa seriöst och helhjärtat på det här så tips på bra och seriösa utbildningar tack.

Inget "2 veckor makeup kurs / fyllesemester på Mallorca" liksom :P

Någon som jobbar som make-up artist & kan berätta mer om hur det är, finns det jobb, hur funkar frilans, vad gör ni om dagarna osv? Måste man bo i en större stad för att få fast jobb inom detta?
Citera
2013-07-13, 19:34
Medlem
Plasticsmiless avatar
En kurs (en el två terminer brukar det vara) ligger på cirka 60-100 tusen kronor sist jag kollade.
Kostar extra om du vill utbilda dig till något högre, tex teatersmink och effektsmink.

Jag är utbildad stylist, vilket även innebär att jag är make up artist och har aldrig haft problem med att få jobb, jag vet dock att MÅNGA tvingas frilansa och det är ingen bra ide.Kan gå tre månader innan du ens får två dagars jobb. Har du tur kan du få jobb på Make up store men dom flesta platserna i sånna affärer är tagna av småflickor som inte kan någonting

Vill du ha ett ordentligt jobb så är chansen sådär, du måste vara RIKTIGT duktig för att komma någonstans och förbered dig själv på gratisjobb.
Citera
2013-07-13, 20:01
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bambilambi1
Hallo! Jag är lite intresserad av att bli make-up artist, har ingen utbildning alls inom det.

Vad ska man gå för utbildningar / kurser & hur brukar upplägget se ut? Jag skulle vilja jobba mest inom vanlig makeup vad man ska säja, film, tv, inför bröllop, fester osv. Men kanske också utbilda mej inom teatermakeup.

Måste jag ha fullt gymnasiepoäng för att komma in eller vad krävs? Om det blir av så ska jag satsa seriöst och helhjärtat på det här så tips på bra och seriösa utbildningar tack.

Inget "2 veckor makeup kurs / fyllesemester på Mallorca" liksom :P

Någon som jobbar som make-up artist & kan berätta mer om hur det är, finns det jobb, hur funkar frilans, vad gör ni om dagarna osv? Måste man bo i en större stad för att få fast jobb inom detta?

Det är stenhård konkurrens om dessa jobb, så ska du lyckas så måste du vara förbannad bra. Vilket kräver en ordentlig utbildning och framför allt goda kontakter.

Du ska inte utbilda dig til Make Up artist, utan till sminkös. I en sminkösutbildning så ingår film/teater etc vilket du måste ha för att kunna hävda dig i denna galna bransch.

Det finns otroligt många oseriösa skolor, och du måste kolla noga innan du väljer. Eftersom yrket är så populärt, så är skolorna många och utbildningarna dyra. Det är därför viktig att du väljer rätt. Många kräver inte att du har gymnasiekompetens, men det betyder inte att dom som inte gör det är dåliga.

Det du bör tänka på, är att du kanske lägger till en företagsekonomiutbildning så att du kan starta eget och vara din egen chef i framtiden. Många sminköser är tvungna att starta eget (enskild firma) och arbeta som frilans eftersom det är svårt att få fast jobb.
Det är absolut inget negativt med att arbeta som frilanssminkös, tvärt om. Då kan du välja vad du vill göra (så länge du är duktig såklart!) och du kan samarbeta med olika fotografer t.ex och även vissa filmproduktioner, bröllop etc etc. Här gäller det dock att du bygger upp ett riktigt bra rykte och skaffar dig en portfolio med många olika typer av jobb att visa upp.

Det är dock ofta riktig dyrt att gå utbildning, men det är det värt om det är ditt drömyrke -och om du vet att du har talang.
En utbildning börjar oftast med skönhetsbiten, sedan läggs film/årtal/tv/teater etc på. Detta för att vissa bara väljer skönhetsbiten (vilket är ett misstag.)

Du behöver inte alls bo i en större stad, men det är ju där utbildningarna som oftast finns och även dom bästa jobben. Har du råd, så rekommenderar jag starkt att du åker till t.ex L.A och utbildar dig där. Det ger dig definitivt en fördel på arbetsmarknaden.
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2013-07-13 kl. 20:03.
Citera
2013-07-13, 20:04
Medlem
#2 Så de skiter i betygen & bara man betalar så kommer man in? Vart utbildade du dig & vart jobbar du om du inte frilansar?

Jag har en syster som jobbar som modell över hela världen, tror att jag kanske genom henne skulle kunna få in en fot i branschen Det enda är att jag inte skulle vilja flytta, bor i Karlstad (rätt liten stad alltså) & vet inte om det finns så mycket jobb här direkt om man verkligen vill satsa... :/
Citera
2013-07-13, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Det finns otroligt många oseriösa skolor, och du måste kolla noga innan du väljer. Eftersom yrket är så populärt, så är skolorna många och utbildningarna dyra. Det är därför viktig att du väljer rätt. Många kräver inte att du har gymnasiekompetens, men det betyder inte att dom som inte gör det är dåliga.

Hur ska jag veta vilka som är seriösa och inte då?
Citera
2013-07-13, 20:16
Medlem
Citat:
#2 Så de skiter i betygen & bara man betalar så kommer man in? Vart utbildade du dig & vart jobbar du om du inte frilansar?

Jag har en syster som jobbar som modell över hela världen, tror att jag kanske genom henne skulle kunna få in en fot i branschen Det enda är att jag inte skulle vilja flytta, bor i Karlstad (rätt liten stad alltså) & vet inte om det finns så mycket jobb här direkt om man verkligen vill satsa... :/

Vissa skolor ställer som sagt inte krav på gymnasiekompetens utan tyvärr så handlar det ofta om pengar. Men dom flesta seriösa skolor vill ju att deras elever ska lyckas bra, så att dom själva får ett bra rykte och därmed fler elever (och mer pengar!)

Jag vill inte outta mig själv här, så därför ger jag ingen info om min egen utbildning eller vart det var. Men det var dyrt och konkurrensen elever emellan var stenhård. Det gäller att hävda sig. Kontakter får du redan i skolan, då många i branschen gärna tar in elever till jobb eftersom dom får det gratis.
Då ska man passa på och ligga steget före dom andra eleverna och se till att man hamnar på dessa gratisjobb. Inte bara får man en bra början mht kontaktnät, utan du får oftast bilder att lägga i din portfolio och goda referenser från dessa ofta stora produktioner.
Själv gjorde jag bland annat Fröken Sverige, och det var en riktig god start för mig.

Karlstad kan nog kännas lite litet när det gäller just denna bransch, men visst -du kan ju utbilda dig någon annanstans, och sedan flytta hem och hitta dom bra jobben. Fast då gäller det ju verkligen att du är duktig och sticker ut.
Citera
2013-07-13, 20:21
Medlem
Citat:
Hur ska jag veta vilka som är seriösa och inte då?

Du får kolla hur länge skolan har funnits, försöka hitta andra som utbildat sig där och även fråga runt lite t.ex på Operan, tv-kanaler etc och höra om dom kan rekommendera en skola. Du kan även prata med lite kändare fotografer eller varför inte hos modellbyråer direkt. Dom vet ofta vilka som är oseriösa och vilka som har gott rykte & bra utbildning.
Citera
2013-07-14, 00:13
Medlem
Okej tack så mycket för alla svar. Ska börja leta runt lite då Det enda som skulle vara jobbigt är att flytta Även om det skulle vara bara under tiden man läser :P
Citera
2013-07-14, 00:20
Medlem
Om du funderar på någonting framöver, så är det bara att skicka ett PM

Lycka till!
Citera
2013-07-14, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Om du funderar på någonting framöver, så är det bara att skicka ett PM