Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-07, 23:02
Medlem
Om ni ser på bilden nedan så syns 3st 100MB partioner på varsin hårddisk. Den som ligger innan C: förstår jag behövs och hör till uppstarten av windows. Men varför finns det 2 till? (Han som fixade datorn åt mig döpte den ena till Reserverad av windows (F: ) och den andra är just nu namnlös (E: ))

Utrymme har jag nog ändå... men det som är irriterande är att dessa 2 syns i menyerna, de är fyllda av vardera 71,8MB och därför antar jag att de är tripletter? När jag öppnar E och F så står det bara att mappen är tom. Datorn startar som den ska, så jag undrar om de är "ofarliga" att ha och om de i så fall bara går att gömma så de ej syns i menyn bland de andra hårddiskarna?

http://www.bilddump.se/bilder/20130707210227-95.109.53.195.png
Citera
2013-07-07, 23:18
Medlem
Grinfarbrors avatar
Du kan ta bort alla onödiga partitioner och släppa utrymmet till de "normala enheterna".

Använd till exempel Acronis eller något av de många gratisprogrammen som finns.
Citera
2013-07-08, 00:13
Medlem
TorrentLovers avatar
Bara för att klara upp det här:
I Windows tilldelar man en partition en enhetsbokstav (eng. drive letter).

Några exempel på enhetsbokstäver:
  • floppyenheten A:
  • Sekundär floppy eller kopia av primär B:
  • Primär hårddisks första partition C:
  • Sekundär hårddisks första partition D:
  • CD-ROM E: (ofta D:)
  • Övrigt (D: till Z:)

När du installerar Windows, skapar Windows automatiskt en partition om 100 MiB (inte MB). Ja, det är förvirrande när Windows skriver ut fel enheter. Windows ger dessa inga enhetsbokstäver, så även om de existerar och kan skrivas/läsas från (via CreateFile-funktionen) kan en användare inte ens märka att de existerar, förrän h*n själv går in i Diskhanteraren och kollar.
Vad den används till och varför den inte går att tas bort förklaras på dessa sidor:
http://helpdeskgeek.com/help-desk/hdg-explains-what-is-the-system-reserved-partition/ och http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/gg441289.aspx
Citera
2013-07-08, 08:35
Medlem
Men windows har ju inte skapat en, utan tre sådana partioner. Varav 2 fick enhetsbokstäver och syns i Den här datorn, men innehållet är gömt. Hur gömmer jag då de andra om de nu inte går att ta bort eller ska tas bort?

Det är väl bara den innan C: som ej har någon bokstav, som windows själv har gömt, som egentligen behövs? Varför 2 till?
Citera
2013-07-08, 08:41
Medlem
Kom på att det kan ju ha varit att vännen installerade med nuvarande I: som första hårddisk med windows på innan? Och sedan inte tagit bort partionen som windows skapade som Reserverad av systemet innan det slutligen installerades windows på SSD-disken, där jag ville ha det.

För jag vet att en av de mindre diskarna har varit windows på, troligen nuvarane H: och det skulle förklara varför G: INTE har en sådan partion

Är de isf ok att ta bort dessa partioner? Om de nu hör till tidigare windowsinstallationer? För det borde väl bli lite krig vid varje uppstart när det finns 3 uppstartpartioner?
Citera
2013-07-08, 10:27
Medlem
jag tvivlar på att E och F blir inblandad i uppstarten av windows,men prova koppla bort alla diskar utom c och se om windows startar

har du bockat i att windows skall visa dolda filer?

mvh
t
Citera
2013-07-08, 11:13
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraljica
Är de isf ok att ta bort dessa partioner? Om de nu hör till tidigare windowsinstallationer? För det borde väl bli lite krig vid varje uppstart när det finns 3 uppstartpartioner?
Nja, har du otur så kan ditt nuvarande system migrerat diskarna så att om du tar bort så kommer du att få köra reparation med WinInstallationsmediat för att få igång systemet igen. Gör som tergo föreslår, testa genom att fysiskt koppla loss alla utom SSDn och se om allt funkar.

Ja, det krigar säkerligen lite vid start, vilket förlänger uppstartstiden och kanske även segar till datorn förövrigt.

Gissar på att detta beror på att övriga fysiska hårddiskar tidigare har använts som system/Windows-HDDs var för sig. Amatörmässigt gjort av han som fixade datorn åt dig att inte först radera och skapa nya partitioner på dessa diskar när de bara ska användas för extra lagring.

E: är "diagonalstreckad". Någon som vet om inte detta indikerar att det är just denna som är den "aktiva" för det Windows som Kraljica tagit bilddumpen i?
Senast redigerad av Skadat gods 2013-07-08 kl. 11:29.
Citera
2013-07-08, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Nja, har du otur så kan ditt nuvarande system migrerat diskarna så att om du tar bort så kommer du att få köra reparation med WinInstallationsmediat för att få igång systemet igen. Gör som tergo föreslår, testa genom att fysiskt koppla loss alla utom SSDn och se om allt funkar.

Ja, det krigar säkerligen lite vid start, vilket förlänger uppstartstiden och kanske även segar till datorn förövrigt.

Gissar på att detta beror på att övriga fysiska hårddiskar tidigare har använts som system/Windows-HDDs var för sig. Amatörmässigt gjort av han som fixade datorn åt dig att inte först radera och skapa nya partitioner på dessa diskar när de bara ska användas för extra lagring.

E: är "diagonalstreckad". Någon som vet om inte detta indikerar att det är just denna som är den "aktiva" för det Windows som Kraljica tagit bilddumpen i?

han kan ha råkat klicka på E då blir den diagonalstreckad

på E och F står där inget om system,så jag tror allt som behövs för att starta finns på C

mvh
t
Citera
2013-07-08, 15:00
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Men windows har ju inte skapat en, utan tre sådana partioner. Varav 2 fick enhetsbokstäver och syns i Den här datorn, men innehållet är gömt. Hur gömmer jag då de andra om de nu inte går att ta bort eller ska tas bort?

Det är väl bara den innan C: som ej har någon bokstav, som windows själv har gömt, som egentligen behövs? Varför 2 till?
Har du haft Windows på dessa diskar innan kan det vara en förklaring.
Citera
2013-07-08, 19:57
Medlem
Svarar till alla nu.

Windows ska inte visa dolda filer. (kollade nu när du frågade)

Så om jag kopplar ur alla utom SSD'n och windows startar så är det lugnt att sedan ta bort E och F helt? (får dock be någon om hjälp med det då jag aldrig petat inuti ett chassi)

Att E är streckad är bara för att jag markerat den.

Om de nu går att radera E och F, tror ni F kan tas bort och I: utökas ditåt utan att I: behöver tömmas? Eftersom den ska bli större, ej mindre.
Citera
2013-07-08, 20:19
Medlem
Citat:
Svarar till alla nu.

Windows ska inte visa dolda filer. (kollade nu när du frågade)

Så om jag kopplar ur alla utom SSD'n och windows startar så är det lugnt att sedan ta bort E och F helt? (får dock be någon om hjälp med det då jag aldrig petat inuti ett chassi)

Att E är streckad är bara för att jag markerat den.

Om de nu går att radera E och F, tror ni F kan tas bort och I: utökas ditåt utan att I: behöver tömmas? Eftersom den ska bli större, ej mindre.

det är inte så svårt bara öppna och lossa sladdarna
det med att radera F och utöka I kan du nog göra med hjälp av diskhanteraren,sen 100mb gör ingen större skillnad
mvh
t
Citera
2013-07-14, 10:54
Medlem
Jag lyckades!
Drog bort alla utom C: och datorn funkade ändå. Så jag tog bort de felaktiga partionerna och använde EaseUS för att utöka diskarna till hela sin mängd. Datorn startar fortfarande fint. Nu ska jag bara försöka få så att dolda filer visas så jag kan radera dessa!

Tack för all hjälp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in