2013-07-07, 18:17
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Det handlar inte om hat, utan snarare om att påpeka vad som kunde gjorts bättre.
Det kallas för erfarenhetsåterkoppling och används inom de flesta seriösa organisationer.

Det jag menar är att det är lätt att sitta bakom ett tangentbord och vara expert.
Citera
2013-07-07, 18:18
Medlem
Folkess avatar
Är det någon som vet i vilka hus GM var inne och knivhögg folk? och vad vid vilken gata och adress han blev konfronterad av polisen?
Citera
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Det är skrämmande att se hur stort hatet mot polisen vissa här har.

Skulle vilja se hur ni kritiker skulle hantera en knivbeväpnad, prata honom tillrätta???

Notera också hur kufarna argumenterar utifrån en begränsad filmsnutt. Ingen ser hur länge polisen har observerat och konfronterat mannen. Ingen ser gärningsmannens tillstånd (du kan rimligtvis se på en galning om du kan snacka till dig att han släpper kniven eller om han är fullständigt Jeffrey Dahmer), ingen ser eller hör om gärningsmannen kommunicerat något.

Ändå sitter de här tyckarna ensamma i sina lägenheter och tycker till som om de tillhörde insatsstyrkan eller är kriminologer.

Som jag skrivit tidigare; det största misstaget i den här historien är att samhället inte kunnat ta om hand galningen innan han gick på en killing-spree.
Citera
Medlem
janepetrines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Som sagts tidigare, om GM var drogpåverkad eller psykotisk spelar ingen roll, att få 40KG aggresiv schäfer över sig övermannar i princip alla och ÄVEN OM han inte blivit HELT inkapaciterad så hade schäfern satt honom ur spela länge nog att polisen kunnat klubba honom sönder och samman med batong.

Du menar att man kunnat slagit ihjäl GM , istället för att skjuta honom ?Är inte det mer inhumant ?
Citera
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d0z
Alla poster om "Spela roll att han dog han var galen" eller "Bra att han dog vem bryr sig".

Det är inte så det fungerar. Vi dödar inte folk som vi vill. Vi har domstolar och flera tusen utbildade personer för att utreda vad som hände och bestämma ett straff. Bara för att man är polis och har ett vapen har man ingen rättighet att ta det jobbet ifrån alla andra och bestraffa folk.

Gärningsmannen i det här fallet hade inte behövt vara död nu och vi skulle ha haft fler frågor besvarade, några knarkare skulle ha sin vän kvar i livet, ett par föräldrar skulle ha sin son i livet, en thai-boxningsklubb skulle ha kvar sin medlem i livet (spekulerande på dom två sista men om ni följt tråden förstår ni). Vi kunde haft en död hund (möjligtvis) men dom har samma risk i sitt jobb som poliserna. Polishundar riskerar också livet. Att en hundförare skulle tveka att skicka in sin hund för att oskadliggöra en person för att han värdesätter dess liv som en vän är ju bara sanslöst, det hoppas jag alla förstår.

Han kan ha varit psykiskt sjuk eller bara drogpåverkad, han kan bara ha råkat snedtända och det gått helt åt helvete men sluta upp med "polisen gjorde rätt att döda honom".

Ni som gör det till en kostnadsfråga också hah! Hör ni inte hur dumt det låter "Polisen dödade honom för att killar som honom bara kostar samhället en massa pengar". Inte en enda polis i den här situationen hade något sånt i huvudet under tiden "Jag skjuter ihjäl honom med sista skottet, han ska inte röra våra skattepengar". Att dom skulle handlat utefter sådana principer är för otroligt för att ens ha diskussionsvärde.

Och medborgarna skulle behöva oroa sig varje dag som dåren vistades på gator och torg. Om några år skulle han åter igen varit i farten och dödat nästa medborgare.
Citera
2013-07-07, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Det jag menar är att det är lätt att sitta bakom ett tangentbord och vara expert.
Självfallet. Jag hymlar inte med att det kan vara svårt att agera rationellt under hög stress.
Men för den delen ska man väl inte acceptera ett potentiellt felaktigt beteende. Det går alltid att bli bättre. Jag vill att samtliga inblandade lär sig av detta så att vi slipper se liknande utgång vid nästa illdåd.
Citera
Medlem
Det ser mest ut som en regelrätt avrättning på GPs länk. Hundföraren gör inget dåligt jobb med sin batong heller. Hur mycket där är nödvändig våld som situationen kräver och hur mycket är adrenalin?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
För att kulorna ska fastna i kroppen (minska sin hastighet) och inte träffa oskyldiga som kan stå i samma skottlinje. Klart att polisen ska försöka skjuta på benen om det går, men det handlar om att göra rätt under ett fåtal sekunder (=hög stress). Det finns ingen reset-knapp.
Grövre ammunition betyder ofta färre skott och större chans till överlevnad. Det har gått i två steg. Först bytte polisen från Walther till lille Sigge, sedan bytte de ammunition till en expanderande typ. Innan fanns exempel på knarkare som skjutits med flera skott i benet och fortsatte gå. Då fick man skjuta i mer ömtåliga kroppsdelar. Dessutom försvinner risken med genomskjutning och oskyldiga offer.
Citera
2013-07-07, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janepetrine
[/b]
Du menar att man kunnat slagit ihjäl GM , istället för att skjuta honom ?Är inte det mer inhumant ?

Nej jag menar att polisen kunnat slå sönder armen på GM varvid han omöjligt kunnat använda den kniv han bar på.
Citera
2013-07-07, 18:23
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lodislisa
Det ser mest ut som en regelrätt avrättning på GPs länk. Hundföraren gör inget dåligt jobb med sin batong heller. Hur mycket där är nödvändig våld som situationen kräver och hur mycket är adrenalin?

Nej den där hundföraren helvete vad han viftar på! när GM alltså redan är nere för räkning och skjuten i magen!
Citera
2013-07-07, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lodislisa

Varför hundpolisen inte släpper sin hund finns det sannolikt skäl att granska.
Att polisen som blir trängd skjuter, det tycker jag faktiskt inte är så konstigt.

Problemet är att det går så långt att han måste skjuta, vad hade en schäferhund kunnat göra med GM?
Citera
2013-07-07, 18:24
Medlem
GM kommer enligt Hallands Nyheter från Brandbergen utanför Stockholm.
Nu kanske någon kan få fram identitet?

http://hn.se/nyheter/varberg/1.2237629-polisen-bekraftar-tva-doda-i-knivdramat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in